۰
شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۱۰

واسطه‌گری پاکستان برای صادرات کالا به ایران

منابع پاکستانی اعلام کردند مقامات ایرانی خواستار ایفای نقش پاکستان به عنوان کشور ثالث برای صادرات کالا به ایران شده اند و اسلام آباد با این پیشنهاد موافقت کرده است.
به گزارش  فارس به نقل از پایگاه اینترنتی بیزنس ریکوردر، به گفته منابع آگاه، پاکستان کالاهای اساسی ای که در ایران تولید نمی شوند، را از دیگر کشورها وارد کرده و آنها را به ایران صادر خواهد کرد.
مقامات دو کشور در جریان مذاکرات دو روزه خود که در اسلام آباد برگزار شد، در مورد این پیشنهاد به توافق رسیدند. نمایندگی دولت ایران را عباس قبادی، معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت ایران بر عهده داشت و منیر قریشی، وزیر تجارت پاکستان نیز نمایندگی اسلام آباد را در این مذاکرات عهده دار بود.
به گفته منابع مطلع، موضوعاتی از قبیل انجام مبادلات تجاری از طریق فعالان بخش خصوصی دو کشور، نقل و انتقال کالا و انجام مبادلات مالی از طریق کانال های بانکی به منظور فائق آمدن بر تحریم ها علیه ایران از مهمترین موضوعات مورد بحث در این مذاکرات بوده است.
هیئت ایرانی تمایل خود را نسبت به واردات گندم و سایر محصولات کشاورزی از جمله برنج، انبه، مرکبات و گوشت از پاکستان ابراز داشته و اعلام کرده که آمادگی دارد فرآورده های نفتی به پاکستان صادر نماید.
تیم کارشناسان ایران قرار است به مدت چهار تا پنج روز از انبارهای گندم در ایالت پنجاب بازدید کند و مطابقت گندم تولیدی پاکستان با استانداردهای جهانی را تایید نماید. طرف پاکستانی به همتای ایرانی خود اطمینان داده که اسلام آباد نقل و انتقال گندم از سیلوها به بندر کراچی(بر اساس شرایط تحویل در کشتی) را تسهیل خواهد کرد و سپس خطوط کشتیرانی ایران حمل گندم از بندر کراچی به بنادر ایرانی را بر عهده خواهد گرفت. بر اساس این گزارش، طرف ایرانی با این پیشنهاد موافقت کرده است.
طرف ایرانی پیشنهاد کرده که محصولاتی که در پاکستان تولید نمی شوند توسط این کشور وارد و به ایران صادر شوند. طرف پاکستانی نیز موافقت خود را با این پیشنهاد اعلام داشته است. هیئت ایرانی همچنین پیشنهاد کرده تا زیرساخت ها و دستورالعمل های لازم جهت انجام مبادلات بین فعالان بخش خصوصی دو کشور را تهیه کند. طرف پاکستانی نیز اعلام کرده که به نقش خود به عنوان تسهیل کننده مبادلات تجاری فعالان بخش خصوصی دو کشور عمل خواهد کرد. دو طرف همچنین توافق کردند تا نمایندگان بخش های بانکی دو کشور طی نشستی، ساز و کارهای انجام مبادلات بانکی هر چه آسانتر بین دو کشور را فراهم نمایند.
کد مطلب: 12619
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *