۰
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۱

افزایش صادرات کالای ایرانی به پاکستان

داده های آماری نشان می دهد؛ میزان صادرات کالا از جمهوری اسلامی ایران به پاکستان طی سه ماه نخست سال 97، در مقایسه یا مدت مشابه سال قبل آن، 61 درصد افزایش یافته است.
داده های آماری نشان می دهد؛ میزان صادرات کالا از جمهوری اسلامی ایران به پاکستان طی سه ماه نخست سال 97، در مقایسه یا مدت مشابه سال قبل آن، 61 درصد افزایش یافته است.
به گزارش روز شنبه ایرنا از سفارت ایران در پاکستان و دفتر برنامه ریزی تجاری سازمان توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران، پاکستان طی سه ماه نخست سال جاری در ردیف هشتمین مقصد و بازار هدف کالای صادراتی ایران قرار گرفته است.
بنا بر این گزارش، چین، امارات متحده عربی، عراق، افغانستان، جمهوری کره، هند و ترکیه از مهم ترین بازارهای هدف صادرات طی سه ماه نخست سال جاری بوده اند.
همچنین بر اساس این آمار منتشر شده ارزش کالای صادراتی جمهوری اسلامی ایران طی سه ماه نخست سال جاری، 282 میلیون دلار بوده و وزن این میزان کالا با افزایش 30 درصدی در سال جاری، به 656 هزار تن رسیده است.
بر اساس آخرین آمار منتشر شده در سال 97، کالای صادر شده به پاکستان در مقایسه با مجموع صادرات ایران طی سه ماه نخست سال جاری، ارزش 2.4 درصدی داشته است.
بر اساس این آمار، طی سه ماه نخست سال جاری در مجموع، حدود 80 هزار و 500 تن کالا از جمهوری اسلامی ایران به ارزش 83 میلیون و 250 دلار از بنادر مختلف کشور به پاکستان وارد شده است.
قیر، نفت، روغن های سبک و دیگر فراورده های نفتی بجز بنزین، پسته، شکلات، پروپان مایع شده، گازهای نفتی و هیدروکربن های شکل مایع از مهم ترین اقلام صادراتی ایران به کشور همسایه طی سال گذشته عنوان شده است و بررسی آمار و عملکرد اقتصادی ایران و پاکستان، این مهم را نشان می دهد که با وجود برخی مشکلات گمرکی و نبود روابط بانکی، حجم مبادلات بازرگانی دو کشور طی دو سال گذشته افزایش بیش از 40 درصدی را نشان می دهد.

*** فرصت های بازار پاکستان برای رونق تجارت
به گزارش ایرنا گسترش تجارت در بازار بکر کشور همسایه پاکستان با جمعیت بیش از 207 میلیون نفر، با قرابت‌ فرهنگی، اجتماعی و مذهبی فراوان می تواند اهداف صادراتی اقتصاد ایران را بیش از گذشته محقق کند.
قرابت‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی که تا حد زیادی همسان‌سازی و شباهت در تقاضای کالا و خدمات را به دنبال داشته و از سوی دیگر مجاورت جغرافیایی که ضمن کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، رقابت‌پذیری کالاها را افزایش می‌دهد از مزیت های تجارت با کشورهای همسایه است.
اگرچه توجه به بازار تجاری کشورهای همسایه این روزها بیش از گذشته در اولویت سیاست‌های تجاری کشور قرار گرفته است، اتخاذ سیاست های تجاری بر اساس مزیت های تجاری کشور مقصد و صادرات کالا بر اساس سلیقه مشتری در هر شهر یا استان کشور مقصد صادرات می تواند به افزایش حجم مبادلات تجاری کمک کند.

*** گسترش همکاری های دو کشور در زمینه تجارت و اقتصاد
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان در بخش دیگری از این گفت و گو با بیان افزایش میزان تجارت ایران و پاکستان طی سال های گذشته، افزود:این میزان تجارت دوجانبه از 500 میلیون دلار طی سه سال گذشته به 1.3 میلیارد دلار افزایش یافته است و همچنان، ظرفیت گسترش تجارت دوجانبه وجود دارد.
سفیر ایران در پاکستان تصریح کرد:این میزان افزایش تجارت دوجانبه علی رغم همه محدودیت ها نظیر نبود کانال ارتباطی بانکی بین دو کشور محقق شده است که بسیار امیدوارکننده است.
وی بر لزوم همکاری بخش تجارت و اقتصاد دو کشور برای تحقق هدف پنج میلیارد دلاری سطح تجارت دو جانبه تاکید کرد.
کد مطلب: 92483
برچسب ها: پاکستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *