۰
سه شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۱۴

خسارت ۹هزارمیلیارد ریالی سیل به جاده ها

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: سیلاب‌های سال جاری به حدود ۱۰ هزار کیلومتر از راه‌های کشور خسارت وارد کرده که ارزش آن ۹ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: سیلاب‌های سال جاری به حدود ۱۰ هزار کیلومتر از راه‌های کشور خسارت وارد کرده که ارزش آن ۹ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.
رضا اکبری، شامگاه دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال چهار سامانه بارشی قوی در سطح کشور سبب وارد آمدن خسارت به راه های کشور شد که این خسارات در بارش های روزهای سوم و چهارم، سیل ۱۱ فروردین، بارندگی شدید هفته گذشته و نیز بارندگی ۲ روز گذشته ثبت شده است.
وی افزود: در این بارندگی ها، حدود ۱۰ هزار کیلومتر راه، از حداقل خسارت تا ۱۰۰ درصد، آسیب دیده و علاوه بر آن پنج هزار بنای فنی راهها هم دچار خسارت شده است.
وی خاطرنشان کرد: سیل بهار پارسال، ۳۵ هزار میلیارد ریال به راه های کشور خسارت زده بود که البته این برآوردی بود که به نظر ما، دست بالا بود و می شد با ۲۰ هزار میلیارد ریال، کار بازسازی را به انجام رساند.
پیشرفت ۵۰ درصدی بازسازی راه ها
اکبری افزود: برای بازسازی راه های خسارت دیده، حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار منظور شد که ۸۰ درصد آن، تخصیص یافت و پروژه ها با ۵۰ درصد رشد فیزیکی در حال اجرا است.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خاطرنشان کرد: این میزان اعتبار، پاسخگوی نیمی از نیاز این بخش است و نمی تواند جبران کننده همه خسارات باشد.
وی افزود: زمستان سال گذشته هم، سیلاب در برخی استان ها، به راه ها خسارت وارد کرد که هنوز برای بازسازی آن، اعتباری داده نشده و آسیب ها برجای مانده است.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: میزان خسارت به این راه ها حدود ۹ هزار میلیارد ریال گزارش شده است.
هزار و ۵۸۰ نقطه پرتصادف در جاده ها
اکبری در بخش دیگری از سخنان خود درباره حذف نقاط پرتصادف در جاده های کشور گفت: بر اساس طرحی مطالعاتی که سه سال پیش انجام شد، هزار و ۵۸۰ نقطه پرتصادف با همکاری پلیس راه در جاده های کشور شناسایی شد که در این مدت، نسبت به آشکارسازی تمام این نقاط اقدام شده است.
وی افزود: در سال اول، رفع مشکلات ۲۰۰ نقطه پرتصادف آغاز شد و سال قبل هم این اقدام برای ۳۵۰ نقطه صورت گرفت و در مجموع تاکنون حدود ۵۰۰ نقطه پرتصادف، حذف شده است.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خاطرنشان کرد: امسال هم حذف و رفع مشکل ۳۵۰ نقطه پرتصادف در جاده های کشور اجرایی می شود.
وی افزود: بسته به میزان اعتبارات، سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ نقطه در جاده ها، در برنامه ایمن سازی قرار می گیرد.
اجرای ۳۵۰۰ کیلومتر راه روستایی
اکبری در باره طرح ابرار نیز گفت: این طرح، سال گذشته با اجرای ۲ هزار کیلومتر راه روستایی آغاز شد و هدف این بود که این میزان راه آسفالت شود، اما آسفالت هزار و ۵۰۰ کیلومتر از این میزان اجرا شد.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خاطرنشان کرد: تلاش داریم تا آسفالت ۵۰۰ کیلومتر از تعهد باقی مانده، تا خرادماه امسال تکمیل شود.
وی افزود: برای سال ۹۹ هم، اجرای سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی را در برنامه داریم که جزو پروژه های جهش تولید وزارت راه و شهرسازی است.
آغاز طرح واکنش سریع راهداری
اکبری از آغاز طرح واکنش سریع وزارت راه در هفته جاری خبر داد و گفت: این طرح به استان ها ابلاغ شده و با هدف سرعت دادن به اجرای طرح های راهداری تعریف شده است و برای سرعت دادن به تامین ایمنی راه ها، گروه های راهداری مکلف شده اند در برنامه زمان بندی مناسب برای کارهای فوری و اورژانسی، اقدام کنند.
وی تصریح کرد: چهار فعالیت در این طرح تعریف شده که شامل اقداماتی چون لکه گیری، پر کردن چاله های راه ها، ایمن سازی حفاظ ها، تابلو و علائم و نیز رسیدن به موقع سر صحنه حادثه است.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: حداکثر زمان رسیدن گروه ها به محل، از زمان درخواست، حداکثر یک ساعت است و باید در کمترین فرصت، نسبت به حل مشکل در جاده اقدام شود.
وی اظهار داشت: تابلو و حفاظ غیرایمن و غیر استاندارد و یا چاله ها، می تواند سبب کاهش ایمنی تردد در جاده ها شود از این رو، باید به فوریت، در هر ساعت از شبانه روز برای رفع آن اقدام شود.
۸۰۰۰ ناوگان راهداری سن بالا
اکبری، فرسودگی ناوگان راهداری را از دیگر دغدغه ها عنوان کرد و گفت: در کشور مجموعا ۹ هزار دستگاه ناوگان راهداری وجود دارد که از این تعداد، حدود هشت هزار دستگاه فرسوده است و سنی بالای ۲۵ دارد.
وی اظهار داشت: برای نگهداری ماشین آلات، تعمیرات، بازسازی، تامین سوخت و روغن، سالانه پنج هزار میلیارد ریال هزینه می شود.
اکبری افزود: امسال قرار است ۳۵۰ دستگاه ناوگان راهداری تامین شود که در این زمینه، مجوز لازم از دولت گرفته شده و منتظر تامین اعتبار هستیم.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای روز دوشنبه برای بازدید از محور دچار رانش و تخریب شده بجنورد- آشخانه به بجنورد سفر کرده است.
محور بجنورد - آشخانه در محدوده مملجه تا دوراهی خندقلو، به دنبال بارندگی سحرگاه یکشنبه و متعاقب آن رانش زمین، دچار تخریب شد که ناایمن شدن این مسیر، به مسدودسازی آن منجر شده است.
کد مطلب: 127309
برچسب ها: سیل
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *