۰
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۹

روزه احتمال ابتلا به کرونا را افزایش نمی‌دهد

یک کارشناس تغذیه گفت: تفاوت روزه داری امسال رعایت اصول بهداشت فردی و فاصله گذاری فیزیکی و رعایت بیشتر اصول صحیح تغذیه در ایام روزه‌داری است.
یک کارشناس تغذیه گفت: تفاوت روزه داری امسال رعایت اصول بهداشت فردی و فاصله گذاری فیزیکی و رعایت بیشتر اصول صحیح تغذیه در ایام روزه‌داری است.
شهاب اولیایی در گفت و گو با  مهر با اشاره به تقارن شیوع کووید ۱۹ با ماه مبارک رمضان اظهار داشت: تضعیف شدن سیستم ایمنی و افزایش احتمال به کرونا این نگرانی را در میان مردم موجب شده است که آیا روزه داری تأثیری در ابتلاء به این بیماری دارد یا خیر.
وی با بیان اینکه ویژگی‌های فردی و فیزیولوژیکی و ژنتیکی در افراد متفاوت است، تصریح کرد: با اینکه نمی‌توان توصیه کلی و نسخه واحدی برای همه مردم ارائه کرد اما توجه به نکاتی می‌تواند در ایام روزه داری راه‌گشا باشد.
تنها تفاوت روزه داری امسال رعایت بهداشت و فاصله گذاری فیزیکی است
این کارشناس تغذیه با بیان اینکه افراد سالمی که در سالهای پیش اقدام به روزه داری می‌کردند با اطمینان خاطر روزه بگیرند، تصریح کرد: تنها تفاوت روزه داری امسال رعایت اصول بهداشت فردی و فاصله گذاری فیزیکی و رعایت بیشتر اصول صحیح تغذیه در ایام روزه داری است.
وی به تشریح اصول صحیح تغذیه در ایام ماه مبارک رمضان داشت و گفت: افراد با بیماری زمینه‌ای مانند فشارخون بالا، بیماری قلبی عروقی، دیابت، سرطان، نقص سیستم ایمنی و همچنین افراد بالای ۶۰ سال باید قبل از اقدام به روزه داری با پزشک مشورت کنند.
پرهیز از غذاهای چرب و پرکالری در وعده سحر
اولیاییبه نکات مهم تغذیه‌ای در خصوص روزه داری اشاره کرد و گفت: خوردن زیاد مواد گوشتی و پر نمک در وعده سحری باعث تشنگی در طول روز خواهد شد؛ برای تشنگی کمتر در ایام روزه داری، بهتر است در برنامه غذایی سحری از خوردن غذاهایی مثل انواع کوکو، کباب، بادمجان، سوسیس و کالباس، سس مایونز و سیر و پیاز و همچنین غذاهای چرب، پرنمک و پر ادویه که سبب تشنگی زیاد در طول روز می‌شود پرهیز شود.
در فاصله افطار تا سحر آب فراوان بنوشید
وی راه حل تشنگی کمتر در طول روزه داری را خوردن آب فراوان در فاصله افطار تا سحر عنوان کرد و افزود: از کربوهیدرات‌هایی همچون نان و غلات و ماکارونی سبوس دار در وعده افطار و سحر استفاده شود؛ این مواد سبب می‌شود گلیکوژن بدن در حد نرمال حفظ شده و فرد کمتر دچار تشنگی شود.
این رژیم شناس با توصیه استفاده از غذاهای آب پز شده و خورشت‌های آبدار و کم نمک، گفت: با توجه به اینکه حذف هرکدام از وعده‌ها زیاده روی در وعده‌های دیگر را به دنبال دارد؛ بنابراین هیچکدام از وعده‌های غذایی حذف نشود.
توصیه کالری دریافتی کمتر در ایام ماه مبارک رمضان
وی افزود: بهتر است غذا در سه وعده خورده شود اما با توجه به کوتاه بودن شب‌ها می‌توان غذا را در دو وعده نیز صرف کرد، در ماه رمضان دریافت غذا ۱۰ تا ۲۰ درصد کمتر از نیاز روزانه خصوصاً برای کسانی که اضافه وزن دارند توصیه می‌شود.
اولیایی با اشاره به استفاده از تمام گروه‌های غذایی (لبنیات، میوه و سبزی، نان وغلات، گوشت و به مقدار کم چربی) باید استفاده شود، تاکید کرد: رعایت مقدار مناسب و متعادل از گروه‌های غذایی، ضامن حفظ سلامتی در این ایام است و افراط و تفریط در غذا خوردن، افزایش و کاهش وزن‌های ناخواسته و ابتلاء به بیماری‌های مختلف را به دنبال خواهد داشت.
وی خوردن مواد شیرین مانند زولبیا و بامیه هنگام سحر را سبب افت سریع قند خون و احساس گرسنگی در طول روز دانست و گفت: مصرف زیاد مواد قندی و شیرینی جات باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود.
استفاده از میوه‌های آب‌دار و سبزیجات بیشتر
کارشناس تغذیه با توصیه استفاده از میوه‌های آب دار و سبزیجات بیشتر در ماه مبارک رمضان گفت: خوردن حداقل هشت لیوان آب از افطار تا هنگام سحر لازم و ضروری بوده و سبب می‌شود تا بدن در طول روز کمتر دچار تشنگی شود.
اولیایی با اشاره به استراحت طولانی دستگاه گوارش در طی روزه داری تصریح کرد: وعده افطار باید سبک و کم حجم باشد؛ مثل یک صبحانه سبک. زیاده روی در وعده افطار و ورود ناگهانی مقدار زیادی غذا باعث فشار به دستگاه گوارش و اختلالات گوارشی و در میان مدت چاقی خواهد شد.
استفاده از غذاهای سبک و کم چرب راه رهایی از ترشی معده در موقع افطار
وی راه حل عدم سوزش معده و ترش کردن در موقع افطار را استفاده از غذاهای سبک و کم چرب دانست و اذعان کرد: لازم است مایعات با حداکثر فاصله پس از غذا خورده شود و نباید بلافاصله بعد از خوردن سحری به رختخواب رفت.
این رژیم شناس به آغاز کردن افطار با آب ولرم، چای یا شیر گرم توصیه کرد و افزود: پس از آن تعدادی خرما، کشمش و یا مقداری عسل استفاده شود و سپس نان و پنیر و غیره از خوردن غذاهای سنگین، پرچرب و دیرهضم در این وعده خودداری گردد. توصیه می‌شود که وعده شام با افطار یک فاصله یک ساعته داشته باشد.
وی مصرف آب یا نوشابه و یا نوشیدنی‌های خنک برای بازکردن روزه را مناسب ندانست و گفت: این نوع رژیم غذایی می‌تواند به دستگاه گوارش آسیب جدی وارد کند؛ برای جلوگیری از بروز یبوست و مشکلات روده، بعد از خوردن افطار آلو و انجیر خیسانده شده و میوه‌هایی همچون گلابی، هلو و هندوانه میل کرد.
کد مطلب: 127662
برچسب ها: روزه گرفتن کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *