۰
پنجشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۴

اعتراض دولت ژاپن به چین

«توشیمیتسو موته گی» وزیر خارجه ژاپن رسما به چین برای اعزام یک کشتی دولتی به محدوده جزایر دیائویو در دریای شرقی اعتراض کرد.
«توشیمیتسو موته گی» وزیر خارجه ژاپن رسما به چین برای اعزام یک کشتی دولتی به محدوده جزایر دیائویو در دریای شرقی اعتراض کرد.
به گزارش ایرنا روزنامه ژاپن تایمز روز پنجشنبه نوشت اعتراض رسمی توکیو به پکن ابلاغ شده و ژاپن خواستار آن است که چین دست از چنین اقداماتی در این منطقه بردارد.
دو کشور از دیر باز بر سر مالکیت بر جزایر دیایوئو در دریای شرقی که ژاپن آن را سنکاکو می نامد درگیر منازعات دریایی جدی هستند.
گزارش حاکی است یک کشتی چینی وارد آبهایی در مجاورت این جزایر شده است در سال جاری دستکم هفت بار کشتی های چینی وارد این منطقه شده اند.
ژاپن می گوید که در ماه فوریه نیز گشتی های چینی وارد محدوده این جزایر شده اند که ژاپن آنها را ملی اعلام کرده است و پکن هم بر مالکیت بر آن تاکید می کند.
بنا به گزارش نشریه ژاپنی، وزیر خارجه این کشور این اعتراض را تلفنی به اطلاع "وانگ یی" همتای چینی خود رسانده است او همچنین به اقدام چین برای ایجاد نواحی اداری و اجرایی در جزایر اسپراتلی و پاراسل در دریای جنوبی اعتراض کرد.  
وزیر خارجه ژاپن سپس در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت کشورش چنین اقداماتی را که باعث افزایش تنش ها می شود، محکوم می کند.
بر اساس گزارش، دو طرف موافقت کردند به همکاری برای مبارزه با کرونا و تبادل اطلاعات به شکل شفاف در این زمینه و تامین و تبادل تجهیزات پزشکی از جمله برای دیگر کشورهای در حال رشد ادامه دهند.
وزارت خارجه ژاپن در بیانیه ای اعلام کرد که "موته گی" موکدا خواستار بررسی عملکرد سازمان بهداشت جهانی درباره مبارزه با همه گیری است عملکردی که مورد انتقاد گسترده واقع شده است.
کد مطلب: 127947
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *