۱
۰
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۱۸
دکتر مجتهدزاده در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری فریادگر:

راه حل مشکلات ایران و آمریکا مذاکرات پنهانی نیست

پیروز مجتهدزاده اعتقاد دارد مذاکرات ایران و آمریکا می تواند با میانجی گری یک کشور بی طرف انجام شود
پیروز مجتهدزاده اعتقاد دارد مذاکرات ایران و آمریکا می تواند با میانجی گری یک کشور بی طرف انجام شود

یک کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل با بیان اینکه مساله ارتباط با آمریکا مساله‌ای پیچیده و نیازمند تحولات اساسی است، گفت: راه حل روابط ایران و آمریکا و مشکلات بین دو کشور، مذاکرات پنهانی نیست.
دکتر پیروز مجتهدزاده، استاد دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در گفت و گو با پایگاه خبری فریادگر با بیان اینکه آمریکا پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری‌اش هم در روابطش با ایران تجدیدنظر نخواهد کرد، اظهار داشت: تا زمانی که سیاست ایران نسبت به آمریکا تغییری پیدا نکند بعید به نظر می‌رسد که آمریکا هیچگاه در روابطش با ایران تجدیدنظری کند چرا که ما طی مدت ۳۰ سال گذشته شاهد بهبود روابط بین‌ دو کشور نبودیم و هر رئیس‌جمهوری که بر سر کار آمده وضعیت بدتر شد. البته در زمان کلینتون قرار شد مذاکراتی بین دو کشور صورت پذیرد ولی این اتفاق نیفتاد. وی افزود: آمریکا سیاست ایران را به صورتی می‌بیند که تا زمانی که تغییر اساسی در آن اتفاق نیفتد، تاثیری در ایجاد روابط هم رخ نخواهد داد. ممکن است افرادی چه حکومتی و چه غیرحکومتی دست به اقداماتی برای بهبود روابط بزنند ولی از آن طرف گمان نمی‌کنم که افراد دولتی و حکومتی وارد این گونه مباحث شوند.
مجتهدزاده با تاکید بر اینکه تغییر این شرایط مستلزم وارد بحث شدن دو طرف به صورت‌های متفاوت است یادآور شد: مذاکرات پنهانی نمی‌توانند زمینه‌ای ایجاد روابط بین دو کشور را فراهم کند بلکه اگر واقعا قصد بهبود شرایط و ایجاد رابطه مطرح باشد باید از طریق واسطه‌ها و میانجی‌گران دوست یا از طریق سازمان ملل و دیگر نهادها این مساله پی‌گیری شود چون در غیر این‌صورت راه به جایی نمی‌بریم. وی تصریح کرد: ما در مذاکرات آشکار مثل مذاکرات انرژی‌ هسته‌ای وقتی امتیاز می‌دهیم نمی‌توانیم امتیازی دریافت کنیم حال چطور می‌توانیم در مذاکرات غیررسمی یا پنهانی امتیاز و حقوق خودمان را بگیریم؟ این مساله، مساله ساده‌ای نیست که با مذاکرات غیررسمی و پنهانی به نتیجه برسد. رئیس پژوهشکده یوروسویک لندن همچنین ابراز عقیده کرد: اولا برای بهبود یا ایجاد روابط باید علاقه‌مندی دو‌طرفه وجود داشته باشد در این صورت علاقه خود را توسط یک سازمان بین‌المللی یا یک کشور دوست مثل روسیه مطرح و از این طریق می توان اقدام کرد. وی با تاکید بر اینکه باید در این زمینه خردگرایی داشته باشیم متذکر شد: در این زمینه باید دست از اقدامات تکراری گذشته برداریم و به فکر تحولات اساسی در روابط باشیم چرا که مساله روابط با آمریکا مساله بسیار پیچیده‌ای است و تاکنون چند بار سعی کرده‌ایم وارد مذاکره شویم. البته منظور از میانجی‌گری، میانجی‌گری خودسرانه نیست و هر کشوری نمی‌تواند میانجی‌گری کند به عنوان مثال ترکیه نمی‌تواند نماینده ما در میانجی‌گری باشد چون این کشور متحد آمریکاست و بی‌طرف نیست. وقتی قرار باشد میانجی‌گری در کار باشد دوطرف باید نسبت به ایجاد این روابط ابراز علاقه و توافق کنند که چه کسی میانجی‌گری کند. مجتهدزاده با بیان اینکه زمینه‌ای برای بهبود روابط بین دو کشور در حال حاضر فراهم نشده است، خاطرنشان کرد: هیچ مناسبتی برای برقراری روابط وجود ندارد و اگر قرار باشد این ارتباط هم برقرار شود باید دید که زمینه‌ها، سوابق و انگیزه‌ها کجاست و کدام یک از مقامات آمریکایی در این باره اظهار نظر کرده‌اند.

کد مطلب: 12815
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


صدر
به نظرم در حال حاضر هیچ کشوری به اندازه این کشورهایی که نام می برم دشمن مانیستند . اول عربستان خائن دوم ترکیه که براساس تفکرات امپراتوری عثمانی با ما برخورد می کند سوم چین که اقتصاد مارا به ورطه نابودی کشاند و چند تای دیگر ...