۰
سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۰۲
دکتر بهشتی‌پور در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری فریادگر:

ایران و آمریکا به دنبال مذاکره برد - برد باشند

بهشتی پور می گوید موضوع مذاکره ایران و آمریکا باید مشخص باشد و در چارچوب پیشنهادات عملی صورت پذیرد
بهشتی پور می گوید موضوع مذاکره ایران و آمریکا باید مشخص باشد و در چارچوب پیشنهادات عملی صورت پذیرد

یک کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: اگر مذاکرات ایران و آمریکا با رعایت چارچوب‌ها صورت پذیرد و پیشنهادات جدیدی از طرف مقابل مطرح شود، می‌تواند مفید و سازنده باشد.
دکتر حسن بهشتی پور کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌الملل مذاکرات بین تهران و واشنگتن را یک اقدام خنثی عنوان کرد و اظهار داشت: این مذاکرات فی نفسه، نه می‌تواند مثبت و نه می‌تواند منفی تلقی شود، بلکه آنچه مهم است آن است که موضوع مذاکره مشخص باشد و در چارچوب پیشنهادات عملی صورت پذیرد. همچنین ما نباید فکر کنیم که اگر مذاکرات انجام شود همه مسائل حل خواهد شد و معجزه‌ای اتفاق خواهد افتاد. وی در ادامه با تاکید بر اینکه مذاکرات به خودی خود می تواند اقدام مثبتی است و رد نکردن مذاکرات به طور کل اگر در چارچوب منافع ملی ایران باشد مفید و سازنده نیز خواهد بود. وی یادآور شد: البته تصمیم‌گیری در این زمینه در ایران بر عهده مقام معظم رهبری است بنابراین اگر ملاحظات و چارچوب‌ها در این مذاکرات رعایت شود اقدام بسیار مطلوب و پرثمری خواهد بود به شرطی که پیشنهادات جدیدی مطرح شود. بهشتی‌پور افزود: برخی معتقدند در شرایط فشار پای میز مذاکره رفتن ایران نتایج مطلوبی درپی نخواهد داشت در حالی که من معتقدم حتی در شرایطی که آنها تحریم‌ها را اعمال می‌کنند، حداقل برای اتمام‌ حجت، ما می‌توانیم در مذاکره شرکت کرده و حرف خودمان را محکم بزنیم و به دنبال آن هم باشیم که به یک راه‌حل مشترک برسیم؛ راه‌حلی که مورد توافق و قبول دو طرف باشد و برد- برد باشد نه اینکه تنها یک طرف برنده و دیگری بازنده باشد.
وی با بیان اینکه در چنین شرایطی با این پیش زمینه‌ها می‌توان مذاکره کرد، گفت: به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی ایران نیز باید منتظر باشد و ببیند که پیشنهاد طرف آمریکایی چیست و متناسب با آن و دید مثبت در این مذاکرات شرکت کند. این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اظهارات معاون وزیر خارجه روسیه و یکی از مقامات ارشد انگلیس مبنی بر مذاکره ایران و آمریکا، خاطرنشان کرد: اظهارات ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نشان دهنده آن است که از مذاکرات مستقیم آمریکا و ایران البته در چارچوب ۱+۵ استقبال کرده چرا که در حاشیه مذاکرات ایران و ۱+۵ کشورها به صورت دو جانبه نیز گفت‌وگو می‌کنند در هر حال این موضع روسیه، موضع مثبتی است که از مذاکرات ایران و آمریکا استقبال می‌کند.
بهشتی‌پور تصریح کرد: در هر حال باید منتظر باشیم و ببینیم طرح آمریکایی‌ها در این مذاکرات چیست و اینکه آیا طرح جدیدی دارند یا اینکه آیا منوط به آن است که ابتدا ایران گام‌هایی بر دارد یا اینکه گام اول را آمریکا بر می‌دارد یا هر دو کشور به صورت همزمان گام‌هایی را بر می‌دارند.

کد مطلب: 13813
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *