۰
پنجشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۳۷

هجمه کرونا و آنفلوآنزا در پاییز و زمستان

وزیر بهداشت گفت: ویروس کرونا هنوز برای جهان ناشناخته است و ابعاد پنهان زیادی دارد که رمزگشایی از هر بخش آن نیازمند تحقیقات گسترده است و کشور باید برای این کار، بودجه قابل توجهی اختصاص دهد. هر قدر بتوانیم از این ویروس رمزگشایی کنیم و رفتارهای آن را شناسایی کنیم، در مقابله با آن موفق‌تر خواهیم بود.
وزیر بهداشت گفت: ویروس کرونا هنوز برای جهان ناشناخته است و ابعاد پنهان زیادی دارد که رمزگشایی از هر بخش آن نیازمند تحقیقات گسترده است و کشور باید برای این کار، بودجه قابل توجهی اختصاص دهد. هر قدر بتوانیم از این ویروس رمزگشایی کنیم و رفتارهای آن را شناسایی کنیم، در مقابله با آن موفق‌تر خواهیم بود.
به گزارش ایسنا، ‌ دکتر سعید نمکی در نشست معاون اول رییس جمهور با معاونین و مدیران ارشد وزارت بهداشت، اظهار داشت: در مدیریت کرونا با وجود مضایقی که در تحریم های ظالمانه و گرفتاری هایی که در انتقال تجهیزات از کشورهای دنیا داشتیم، یک رکورد جدید در تاریخ افتخارات کشور ثبت شد که از یاد هیچ کس نخواهد رفت. شاید هر یکی دو قرن یکبار شاهد پاندمی در سطح جهان باشیم و تا زمانی که آمریکا و اروپا، گرفتار این ویروس نشده بودند، شاید کسی عمق حرکت عظیم مردم ایران را درک نمی کرد.
وی افزود: وقتی کشورهایی که با درآمدهای سرانه چند ده برابری نسبت به ایران، به ویروس کرونا گرفتار شدند و سرمایه گذاری وسیعی برای مهار ویروس کرونا کردند را با ایران که از یک میلیون یورویی که مقام معظم رهبری موافقت کردند هنوز چیزی نصیب مان نشده، مقایسه می کنیم به ارزش کار ایران در مدیریت بیماری کرونا پی می بریم و همواره به همکاران و دوستان می گویم که همت والا، لطف الهی، دل های پر از مهربانی، دست های پر از همت و غیرت باعث شد که رکورد تاریخی را برای کشور، ثبت کنیم.
وزیر بهداشت یادآور شد: هر روز ابعاد جدیدی از این ویروس، شناخته می شود. تا چند روز پیش، ادعا می شد که کودکان علائم چندانی از بیماری ندارند و بدحال نمی شوند اما انگلیس دیروز گزارش کرد که تعدادی از کودکان در این کشور با استفراغ شدید و التهابات شدید در بخش مراقبت های ویژه، بستری شده اند و به احتمال قوی، مربوط به کووید ۱۹ است. بنابراین هر روز افق های جدیدی در مورد این بیماری باز می شود و پیشنهاد ما این است که در حوزه تحقیقات، بودجه مناسبی در نظر گرفته شود.
پیگیری راه‌اندازی برج دیده‌بانی بیماری‌ها
نمکی افزود: کاری که ما به دنبال آن هستیم، ایجاد CDC یا مرکز مراقبت و کنترل بیماری ها است که تا امروز در کشور چنین ساختاری وجود نداشته، اما برج دیده بانی برای بیماری ها در کشور نداریم و به شدت به دنبال ایجاد این مرکز هستیم که در آن هم تحقیقات در مورد بیماری های واگیر و غیرواگیر انجام شود و هم اینکه تیم های مراقبتی به محض روشن شدن شعله آتش بیماری بتوانند آن را خاموش کنند.
یاری طرح تحول سلامت در بحران کرونا
وی تاکید کرد: طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا، بار سنگین بر روی بیمارستان‌ها را برداشت. درست است که در طرح تحول نظام سلامت تخت های بیمارستانی فراوانی ایجاد کردیم اما تعداد تخت بیمارستانی در ایران به ازای هر هزار نفر جمعیت، ۱.۶ است؛ در حالیکه این شاخص در فرانسه ۷.۷ و در بدترین شرایط در کشورهای اروپایی ۵ تا ۷ برابر ما تخت بیمارستانی و ۳ تا ۴ برابر ما پرستار و نیروی کمکی به ازای هر تخت بیمارستانی دارند، اما آنچه به کمک ما آمد، اجرای این طرح بود.
1200 مرکز 16 ساعته سرپایی برای پذیرش افراد مشکوک به کرونا
وزیر بهداشت، شناسایی در مراحل اولیه بیماری، ایزوله و جدا کردن افراد مبتلا از سایرین و شکستن زنجیره انتقال کرونا را از اهداف طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا دانست و گفت: در کشور ۱۲۰۰ مرکز ۱۶ ساعته سرپایی برای پذیرش افراد مشکوک و تشخیص بیماری در مراحل اولیه با حدود ۴۰۰ هزار نیروی انسانی ایجاد شد و به طور مداوم با مردم در ارتباط بودند و در این طرح، حدود ۹۰۰ هزار نفری که به این مراکز دعوت شدند، ۹ هزار نفر معادل یک درصد به بیمارستان‌ها ارجاع شدند و فقط ۰.۶۷ درصد از آنها بستری شدند.  
نمکی افزود: طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا فقط در ایران اجرا شد آن هم به واسطه تجاربی که از طرح بسیج ملی کنترل فشارخون داشتیم و بستر اصلی اجرای این طرح نیز پرونده الکترونیک سلامت بود که سال گذشته در وزارت بهداشت ایجاد شد. ریل اصلی کار ما، پرونده الکترونیک سلامت بود. در این طرح شاهد کاهش قابل توجه مرگ و میرهای کووید ۱۹ در کشور بودیم و بار بیمارستان‌ها کاهش یافت.  
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، وی تاکید کرد: در همه کشورهای دنیا، اقتصاد به حمایت از سلامت می آید و به وزیر بهداشت می‌گویند که بخش‌های اقتصادی پشتیبان شما است؛ اما در ایران، وزارت بهداشت از اقتصاد حمایت کرد. همه جای دنیا، اقتصاد خانوار دیرتر از اقتصاد کلان آسیب می بیند، اما در ایران، اولین جایی که آسیب می بیند، اقتصاد خانوار و کسبه و مشاغل مختلف است. برای وزیر بهداشت بهترین حالت، تعطیلی مشاغل است، اما در کشور ما ۷۰ نفر به صورت شبانه روزی برای مشاغل مختلف، پروتکل بهداشتی تهیه کردند و این طرح، برای اولین بار در دنیا اتفاق افتاد که مشاغل به کم خطر، با خطر متوسط و پرخطر تقسیم شدند و برای همه آنها، پروتکل های بهداشتی تهیه و تدوین شد.
در بحران کرونا، اولویت سن، گروه یا جنسیتی برای بیماران قائل نشدیم
وزیر بهداشت اظهار داشت: در مدت شیوع کرونا در کشور، هیچ بیماری معطل تخت بیمارستانی و پزشک نبود و هیچ اولویت سن، گروه و یا جنسیتی برای بیماران قائل نشدیم در این مدت، زن و مرد ۱۰۸ و ۹۲ ساله در بیمارستان‌ها بهبودی یافتند و ترخیص شدند و از طرفی بیماران غیرکرونایی نیز پشت درب بیمارستان‌ها نماندند.  
هجمه نسبتا سنگین کرونا و آنفلوآنزا در پاییز و زمستان
 نمکی خاطرنشان کرد: کرونا، ویروسی نیست که بتوانیم در مورد آینده آن قضاوت کنیم. برآورد ما و همکاران مان این است که در پاییز و زمستان شاهد هجمه نسبتا سنگین همزمان کووید ۱۹ و آنفلوآنزا باشیم و باید برای آن زمان خودمان را به شدت آماده کنیم. سال گذشته ۳۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا برای گروه های پرخطر وارد کردیم.  
بنابر اعلام وبدا، وزیر بهداشت در پایان تاکید کرد: برای امسال نیازمند ذخیره استراتژیک واکسن آنفلوآنزا، دارو، تجهیزات پزشکی، بیمارستان‌های آماده و تقویت نیروی انسانی هستیم. باید ذخیره کافی از لوازم حفاظت فردی برای پرسنل وزارت بهداشت در انبارها داشته باشیم و در مورد استخدام نیروی پرستاری و نیروی بهداشتی باید توجه ویژه‌ای از سوی دولت شود.
کد مطلب: 128440
برچسب ها: کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *