۰
پنجشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۵۲
در هفتمین روز درگذشت یک بازیگر؛

فیلم‌نمایش شازده کوچولو پخش می‌شود

فیلم اجرا نمایش «مجلس شبیه‌خوانی شازده کوچولو» به کارگردانی علی اصغر دشتی به یاد حسن عقیقی، بازیگر نقش خلبان در این نمایش که هفته گذشته بر اثر کرونا درگذشت، پخش می‌شود.
فیلم اجرا نمایش «مجلس شبیه‌خوانی شازده کوچولو» به کارگردانی علی اصغر دشتی به یاد حسن عقیقی، بازیگر نقش خلبان در این نمایش که هفته گذشته بر اثر کرونا درگذشت، پخش می‌شود.
به گزارش ایسنا، این نمایش ۱۶ سال پیش بر اساس داستان شازده کوچولو نوشته‌ی آنتوان دوسنت اگزوپه‌ری با طراحی و کارگردانی علی‌اصغر دشتی اجرا شده بود.
حالا پس از ۱۶ سال، دشتی فیلم این نمایش را به یاد حسن عقیقی بازیگر قید ان پخش می‌کند.
این فیلم تئاتر امشب، پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه و شنبه شب ۱۳ اردیبهشت ماه پخش می‌شود.
گروه اجرایی این نمایش به شرح زیر هستند:
سراینده اشعار: محمد مطلق
موزیک:سعید نبئی
بازیگران: حسن عقیقی، علی عقیقی، حمیرا مظاهری، یونس لطفی، رامین سیاردشتی، مسعود حجازی‌مهر، هدایت هاشمی، میثم امیر اصلانی.
فیلم این نمایش در تاریخ‌های یاد شده، رأس ساعت ١٠ شب در صفحه اینستاگرام darbastplatform@ پخش می‌شود.
دشتی در یادداشتی درباره پخش این فیلم تئاتر نوشته است :
بیشتر از شانزده سال از ساخته شدن «مجلس شبیه‌خوانی شازده‌کوچولو» گذشته است. هنوز دانشجو بودم که شازده‌کوچولو را ساختم. حالا شانزده سال بزرگ‌تر یا شاید کوچکتر شده‌ام.هیچکدام از جوان‌ترهایی که با افتخار معلم‌شان بوده‌ام یا کسانی که در دهه گذشته به جمع مخاطبان اجراهای گروه دن‌کیشوت اضافه شده‌اند؛‌ اجرای شازده‌کوچولو را روی صحنه ندیده‌اند و فقط کسانی که تماشاگر اجرای «رپرتواری از آثار گروه دن کیشوت با رونمایی از محسن» در سال ۹۰ بوده‌اند دو قطعه از شازده‌کوچولو را تماشا کرده‌اند.مسیرهای مختلفی را در سال‌های بعد از شازده‌کوچولو پشت سرگذاشته‌ام پر فراز و نشیب و پر از شاید -درست -و قطعا -غلط-،اما من برآمده از مجلس شبیه‌خوانی شازده‌کوچولو هستم. هر بار که شازده کوچولو را می‌بینم تماشاگرش هستم نه سازنده‌اش.توضیحش بماند برای بعد.
اما...
«تعزیه» برای سوگ و تعزیت است. هرگز گمان نمی‌کردم روزی مجلس شبیه‌خوانی شازده کوچولو را به مناسبت «عزای» عزیزی نمایش دهم که خود جزو آفرینشگران آن مجلس شبیه بوده است. مجلس تعزیه‌ برگزار می‌شود تا آن‌ها که به «نیکی» قهرمانان‌شان ایمان دارند برای مرگ یا شهادت او سوگواری کنند و تزکیه شوند. حسن عقیقی بازیگر نقش خلبان مجلس شبیه‌خوانی شازده‌کوچولو؛ پنجشنبه گذشته به خاطر ابتلا به کرونا از دنیا رفت و کرونا اجازه سوگواری دست جمعی برای فراق او را نداد . مجلس شبیه‌خوانی شازده کوچولو در وصف مرگ خود خواسته اسطوره مدرن ادبیات ساخته شد و در صحنه پایانی خلبان(حسن عقیقی) در سوگ و فراق شازده‌ کوچولو سوگوارانه می‌خواند. من به «نیکی» حسن عقیقی ایمان دارم و بدینوسیله شما را به مجلس هفتمین روز درگذشت او(یک انسان نیک) با تماشای مجلس شبیه‌خوانی شازده‌کوچولو دعوت می‌کنم. قهرمانان ما در این عصر به ما خیلی نزدیکند.برای من آنان که نیک‌ترند قهرمان‌ترند.اینجا زمین است، سیاره هفتم.حسن زمین را ترک کرده‌ است.
«و در همین جا است که راز بزرگی نهفته‌است.[...]و هیچ آدم بزرگی هرگز نخواهد فهمید که این مسئله این همه اهمیت دارد!»(۱)
۱.از جملات پایانی کتاب شازده کوچولو با ترجمه محمدقاضی.

این نمایش سال ۱۳۸۲ در  دوازدهمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر آیینی-سنتی به صحنه رفت و اجرای عموم ان اردیبهشت و خرداد سال ۸۳ بعد در  تالار نو مجموعه تئاتر شهر انجام شد.
*نسخه‌ای که پخش خواهد شد مربوط به نخستین اجرا در جشنواره آئینی سنتی است.
در اجرای عمومی حمیرا مظاهری نقش گل سرخ را می‌خواند.
کد مطلب: 128465
برچسب ها: نمایش
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *