۰
جمعه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۸

ارسال 9 تن شمش طلای ونزوئلا به ایران

خبرگزاری اقتصادی بلومبرگ آمریکا در گزارشی مدعی شده دولت ونزوئلا در برابر کمک ایران به بازسازی پالایشگاه‌های بنزین این کشور، 9 تن شمش طلا به ارزش 500 میلیون دلار به ایران فرستاده است.
بسته های حاوی شمش طلا متعلق به بانک مرکزی ونروئلا/ 2018/ عکس آرشیوی بلومبرگ
بسته های حاوی شمش طلا متعلق به بانک مرکزی ونروئلا/ 2018/ عکس آرشیوی بلومبرگ
خبرگزاری اقتصادی بلومبرگ آمریکا در گزارشی مدعی شده دولت ونزوئلا در برابر کمک ایران به بازسازی پالایشگاه‌های بنزین این کشور، 9 تن شمش طلا به ارزش 500 میلیون دلار معادل 8 هزار میلیارد تومان به ایران فرستاده است. در واقع دولت مادورو که دیگر در خزانه پول نقد ندارد، از ذخائر 70 تنی شمش طلا برای پرداخت اجرت بازسازی صنعت نفت ونزوئلا استفاده کرده است.
 
بلومبرگ اعلام کرده شرکت "ماهان ایر" ایران در هفته گذشته چندین پرواز به ونزوئلا انجام داده و در این پروازها قطعات، افزودنی‌های لازم و تکنیسین‌های ایرانی را برای کمک به تعمیر یکی از پالایشگاه‌های حساس ونزوئلا در شمال غرب این کشور ارسال کرده است. همچنین ماهان هواپیمای دیگری را به یک فرودگاه بین‌المللی در خارج از کاراکاس فرستاده تا شمش‌های طلا را به مقصد تهران بارگیری کنند.
 
کارمندان بانک مرکزی ونزوئلا که به خاطر قرنطینه سراسری در مرخصی بودند در جریان این بارگیری نبودند و محموله 9 تنی طلا به وسیله نیروهای امنیتی از بانک مرکزی ونزوئلا بارگیری شده و به فرودگاه مقصد اسکورت شد. بلومبرگ مدعی شده مقامات بانک مرکزی ونزوئلا و وزارت خارجه ایران به سوال این خبرگزاری درباره صحت این گزارش، پاسخی نداده‌اند.
 
به نوشته بلومبرگ با انجام این کمک ایران به ونزوئلا، یک معامله 2 سر بُرد شکل گرفته که هم تهران تحت فشار اقتصادی تحریم به 500 میلیون دلار درآمد دست یافته و هم ونزوئلا مشکل عرضه بنزین خود را رفع کرده است. دولت ونزوئلا در پی قرنطینه پس از شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از کاهش بی‌سابقه قیمت نفت، نگران شورش‌های احتمالی اجتماعی در این کشور است.
 
با این معامله پایاپای بین تهران و کاراکاس، ایران تبدیل به جدیدترین مقصد برای طلای ونزوئلا شده است. آمریکا پیشتر با معامله‌های مشابهی که دولت مادورو با روسیه، ترکیه و امارات انجام می‌داد، برخورد کرده بود.
 
ایران و ونزوئلا که از زمان ریاست جمهوری هوگو چاوز و محمود احمدی نژاد روابط دوجانبه را گسترش دادند، قراردادهایی در زمینه پروژه‌های انرژی، کشاورزی و مالی امضا کرده و یک  کارخانه مونتاژ خودروی مشترک در غرب کاراکاس راه اندازی کرده بودند.

در همین حال سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه با رد ادعای مسئول امور ونزوئلا در دولت آمریکا، اظهارات بیان شده را بی اساس و در جهت زمینه سازی برای اعمال فشار بیشتر از سوی آمریکا بر دولت ونزوئلا و ایجاد اخلال و دخالت در روابط تجاری میان دو کشور ایران و ونزوئلا ارزیابی کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: دولت آمریکا که در اجرای سیاستهای خود در ونزوئلا  از جمله تحریم اقتصادی ، تهدید نظامی و اخیرا تشکیل شورای انتقالی،  بدلیل مقاومت دولت و مردم آن کشور با شکست مواجه شده با ایراد اینگونه اتهامات سعی دارد در برنامه دولت ونزوئلا برای بازسازی پالایشگاههای آن کشور و تولید فرآورده های نفتی از جمله بنزین که هم اکنون بدلیل تحریمهای ظالمانه آمریکا با کمبود روبروست، مانع تراشی نماید.
 
کد مطلب: 128504
برچسب ها: ونزوئلا طلا تحریم
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *