۰
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۵۵

ردیابی شهدای دفاع مقدس در عراق

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین دفاع مقدس از ردیابی ۷ هزار شهید دفاع مقدس در خاک عراق خبر داد و گفت: در محرم امسال شهدای تفحص‌شده تشییع می‌شوند.

فارس: وی با اشاره به اینکه در بین شهدای مفقود تعدادی خلبان نیز هستند، اظهار داشت: با هماهنگی دولت عراق درصدد تفحص شهدای دوران دفاع مقدس هستیم.
سردار سیدمحمد باقرزاده در حاشیه سفر به مازندران از ردیابی ۷ هزار شهید دفاع مقدس در خاک عراق خبر داد.
وی با اشاره به اینکه در بین شهدای مفقود تعدادی خلبان نیز هستند، اظهار داشت: با هماهنگی دولت عراق درصدد تفحص شهدای دوران دفاع مقدس هستیم.
باقرزاده از به‌کارگیری تیم جدیدی در فاو و جزیره مجنون به منظور تفحص شهدای دفاع مقدس خبر داد و ادامه داد: برای محرم سال جاری شهدای تفحص شده تشییع می‌شوند.
۵۰۰ نقطه کشور متقاضی تدفین شهدا
این مسئول خاطرنشان کرد: متقاضیان تدفین شهدا در کشور بیش از ۵۰۰ نقطه است.
رئیس سابق بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به فعالیت پارک موزه‌های دفاع مقدس در استان‌ها در پاسخ به خبرنگار فارس گفت: تاکنون پارک موزه سه استان کشور به بهره‌برداری رسیده و مقرر شد پارک موزه‌ای در تهران راه‌اندازی شود که من از کم و کیف آن بی‌خبرم.
مشکل تهیه زمین پارک موزه در دو استان کشور
وی با بیان اینکه برای ایجاد پارک موزه دفاع مقدس در همه استان‌ها ورود پیدا کردیم، بیان داشت: فقط دو استان خراسان رضوی و خوزستان در احداث پارک موزه با مشکل زمین مواجه شدند.
باقرزاده تامین اعتبار برای احداث و تکمیل پارک موزه دفاع مقدس را متناسب با نیاز دانست و تصریح کرد: برای احداث پارک موزه در مازندران ردیف اعتباری اختصاص یافت و در برخی موارد از سایر منابع و یا تبدیل به احسن کردن پروژه‌ها پیش می‌رود.
وی ابراز داشت: مسئله پارک موزه دفاع مقدس متناسب با سیاست‌های عمرانی دولت پیش می‌رود.
میراث فرهنگی در پارک موزه مازندران ورود اجرایی نداشت
مشاور عالی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در امور دفاع مقدس بیان داشت: تاکنون میراث فرهنگی در بحث پارک موزه دفاع مقدس مازندران ورود اجرایی نداشت، اینهم به دلیل واصل نشدن اعتبارات است.
وی با اشاره به اینکه پارک موزه دفاع مقدس در سبد فرهنگی مازندران جایگاه ویژه‌ای دارد، گفت: مسئولان استانی مصمم هستند تا این پروژه فرهنگی به نتیجه برسد.
ضرورت حمایت بالادستی‌ها در تکمیل پارک موزه مازندران
باقرزاده حمایت بالادستی‌ها را در تکمیل پارک موزه مازندران ضروری دانست و افزود: رئیس میراث فرهنگی کشور برای حمایت از پارک موزه مازندران قول مساعد داد.
وی یادآور شد: با احداث پارک موزه، مجموعه فرهنگ و صنعت گردشگری از آن متنفع می‌شوند.
فرمانده قرارگاه پارک موزه دفاع مقدس مازندران دلیل اجرای زمانبر پارک موزه در مرکز استان را طراحی و اجرای همزمان دانست و گفت: پارک موزه دفاع مقدس فرایند علمی را می‌گذراند، با توجه به اینکه در فرهنگ دفاع مقدس بنا نیست کار تکراری انجام شود.
وی اضافه کرد: هر پارک موزه دفاع مقدس در استان‌ها باید زاویه‌ای از جنگ را نشان دهد.
پارک موزه دفاع مقدس برگرفته از فرهنگ عاشورایی است
این مسئول با تاکید بر اینکه پارک موزه دفاع مقدس بحث جنگ‌افزاری نیست، بیان داشت: پارک موزه برگرفته از فرهنگ عاشوراست و تلاش دارد در این کار فرهنگی مکتب انقلاب اسلامی را معرفی کند.
رئیس پیشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه احداث پارک موزه در مازندران دو کار تکمیلی را در این حوزه پیگیری می‌کند، خاطرنشان کرد: بحث فرهنگ عاشورایی و نیز میراث کهن مازندران از مواردی است که در احداث پارک موزه دنبال می‌شود.
وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی مازندران هنوز موزه ندارد، بیان داشت: این مهم پیش‌نیاز ما در پارک موزه دفاع مقدس است و بر اساس طراحی میراث فرهنگی باید به صورت مشترک در مجموعه‌ای گردشگری احداث شود.
باقرزاده افزود: در پارک موزه مازندران بخش از اراضی را برای «مازندران در گذر تاریخ» اختصاص دادیم تا فرهنگ این استان را پس از ورود اسلام که مذهب تشیع شکل گرفت و نیز بعد از شکل‌گیری انقلاب اسلامی به درستی تبیین شود.
وی متذکر شد: تبیین انقلاب اسلامی با واقعیت‌ها سروکار دارد نه با ایده‌آل‌ها، قصد ما ایجاد کاری فرهنگی، عمیق و ماندگار است تا اثر بخشی آن در القای پیام به مخاطبان اثربخش باشد.
فرمانده قرارگاه پارک موزه دفاع مقدس مازندران با اشاره به اینکه بکارگیری همه عناصر به ویژه هنرمندان در پارک موزه دفاع مقدس ضرورت دارد، گفت: مازندران دارای ۱۰ هزار هنرمند است، هماهنگ‌کردن آنان و نیز ایجاد انگیزه برای اجرای کاری فاخر و انقلابی کار راحتی نیست.
هیچ هنرمند مازندرانی در حوزه هنر پارک موزه کناره‌گیری نکند
وی افزود: هدف ما استفاده از تمام ظرفیت‌های فرهنگی از سوی هنرمندان است، هیچ هنرمند مازندرانی نباید در حوزه هنر در پارک موزه خود را کنار بکشد.
رئیس پیشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه برای مستندسازی حوادث جنگ که مورد تاکید رهبری است بنیاد چه اقداماتی داشت، گفت: تا زمانی که من در بنیاد حفظ آثار بودم در حوزه فیلم کار مستند خوبی انجام شد و مبنای کار ما نیز همین حوزه بود.
تولید فیلم فاخر نیازمند اعتبار است
وی ادامه داد: برای ساخت فیلم سینمایی بلند بودجه‌ای نداشتیم که تولید فاخر داشته باشد، همان میزان اعتبار به کار مستند اختصاص یافت.
باقرزاده آرشیو دفاع مقدس در بنیاد حفظ آثار را مطلوب دانست و تصریح کرد: جمع‌آوری مستندات ما براساس کارهای خبرنگارانی بود که در روزهای جنگ انجام می‌دادند.
وی با اشاره به اینکه کار مستند در بنیاد حرف اول را می‌زند، افزود: آثار جمع‌آوری شده با عنوان ۴۰ شاهد در آرشیو بنیاد موجود است.
این مسئول با اشاره به اینکه فعالان مستندسازی در بنیاد به این مستندات اکتفا نکردند، یادآور شد: فیلمی هم در جنوب لبنان تولید شد که ترجمه فیلم عربی« روح الله» با هزینه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس انجام شد.
وی ابراز داشت: کار مستند در دستور کار بنیاد است و فعالیت‌های ما متناسب با امکانات و اعتبارات بود.

کد مطلب: 12852
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *