۰
جمعه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۸
در گفتگو با پایگاه خبری "خبر فوری" صورت گرفت:

هشدار کواکبیان به مردم و تذکر به دولت برای سرمایه گذاری در بورس

12 برابر ذخیره طلای بانک مرکزی در بورس سرمایه گذاری شده است
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با هشدار به مردم و تذکر به دولت تاکید کرد درآمد مازاد در بورس سرمایه گذاری شود و دولت برای فروش اموالش سرمایه مردم را آتش نزند.
هشدار کواکبیان به مردم و تذکر به دولت برای سرمایه گذاری در بورس
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با هشدار به مردم و تذکر به دولت تاکید کرد درآمد مازاد در بورس سرمایه گذاری شود و دولت برای فروش اموالش سرمایه مردم را آتش نزند.
 عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس دهم که روز دوشنبه در صحن علنی مجلس از مردم خواسته بود برای طرمایه‌گذاری در بورس، خانه خود را نفروشند، در گفتگویی، به تشریح نگرانی‌های خود از آینده بازار سرمایه گفت.
مصطفی کواکبیان، در گفت‌وگو با سایت خبر فوری با اشاره به تشویق دولت برای حضور مردم در بورس و تذکر اخیری که در مجلس داده بود تا مردم برای حضور بورس دست به فروش اموال خود نزنند، گفت: در تذکرم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به مردم توصیه کردم برای سرمایه گذاری در بورس خود را به دردسرهای بعدی نیندازند.
وی ادامه داد: حرف من این بود، وضعیت بورس به نحوی است که عده ای می گویند سرمایه گذاری در آن کار بسیار خوبی است و انقلاب اقتصادی است، چرا که شفافیت در بعضی از شرکت های بزرگ ایجاد می شود اما از سوی دیگر عده ای می گویند این بورس حباب دارد که در آینده می ترکد و ضرر ایجاد می کند از این جهت سرمایه گذاری در بورس ریسک زیادی دارد.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: در واقع می خواهم بگویم که مردم اگر درآمدهای اضافی خود را در بورس سرمایه گذاری کنند خیلی مشکلی نیست، اما اگر بخواهند اموال خود را بفروشند تا در بورس حضور پیدا کنند، باید بدانند که مشخص نیست در آینده سودی برای شان داشته باشد، اگر بورس درصدی ضرر داشته باشد، برای مردم سنگین خواهد بود.
دبیرکل حزب مردم سالاری با بیان اینکه بنده مدعی و صاحب نظر در مباحث اقتصادی نیستم، ادامه داد: با کسب اطلاعات از کارشناسان اقتصادی اظهار نظر می کنم، از این رو در جهت منافع مردم همچنین در راستای منافع امنیتی کشور این هشدار را دادم که در آینده دچار مشکلاتی نشویم، مردم ضربه خورده ضرر اقتصادی در بورس نشوند و بعد بگویند دولت ما را تشویق به سرمایه گذاری کرد.
این نماینده مجلس تاکید کرد: تشویق در حد درآمد اضافی اشکال ندارد اما اینکه مردم تشویق شوند  اموال خود را بفروش برسانند تا در بورس سرمایه گذاری کنند درست نیست و هشدار می دهم چنین نشود.
کواکبیان با بیان اینکه شاید بسیاری ازمردم ندانند چه وضعیتی در بورس اتفاق افتاده است، تصریح کرد: 9 شرکت بزرگ اقتصادی در بورس حضور پیدا کردند؛ بانک ملت، بانک صادرات، بانک تجارت، شرکت پتروشیمی خلیج فارس، شرکت پالایش بندرعباس، شرکت  پالایشگاه نفت اصفهان، شرکت  پالایشگاه نفت تهران، شرکت فولاد مبارکه اصفهان و سازمان تامین اجتماعی شرکت های بزرگ بورس ایران هستند و باید بررسی کنیم ببینیم چه میزان سرمایه گذاری شده است.
این نماینده توضیح داد: سرمایه گذاری ها را معمولا با قیمت طلا یا قیمت دلار مقایسه و ارزیابی می کنند، هر گرم طلا الان حدود 635 هزار تومان است، مجموع سرمایه گذاری های این 9 شرکت در بورس معادل 1200 تن طلا است، یعنی 12 برابر ذخیره بانک مرکزی است، می گویند میزان ذخیره طلا در بانک مرکزی بالغ بر 100 تن است، از سوی دیگر لازم است بدانید که ذخیره طلای صندوق بین المللی پول حدود 2 هزار تن برآورد شده است.
 
نماینده تهران با مقایسه سرمایه گذاری در بورس بر مبنای دلار گفت: مجموعه سرمایه گذاری این شرکت ها در بورس معادل 126 میلیارد دلار برآورد می شود، اگر قیمت هر بشکه نفت را 50 دلار در نظر بگیریم سرمایه بورس در مقایسه با دلار در شرایط غیر تحریمی معادل  4 برابر فروش سالیانه نفت است.
وی تاکید کرد: دولت حق دارد بانک ها و شرکت های خود را موظف به اموالشان با سرمایه گذاری در بورس کند، این همان انقلاب اقتصادی است که توصیه می کنند مردم در این انقلاب مشارکت داشته باشند، اما به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی قرار نیست هر چه دولت گفت را 100 درصد درست بدانم از این رو هشدار داده ام و باید گفت این حجم سرمایه گذاری نشانه قدرت اقتصادی کشور و مردم نیست.
کواکبیان بیان کرد: وضعیت معیشتی مردم شاخص هایی دارد و آن شاخص ها را باید ملاک قرار دهیم لذا نظر برخی کارشناسان اقتصادی این است که رشد سرمایه گذاری در بورس دوامی نخواهد داشت، ممکن است ظرف چندماه آینده به شدت تنزل پیدا کند و همان طور که می گویند حباب بورس بترکد.
این نماینده مجلس مطرح کرد: بسیاری از اقتصادانان دلسوز سرمایه گذاری در بورس را مفید نمی دانند، بنده به عنوان رییس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از نگاه منافع ملی و امنیت ملی موافق این نیستم دولت مشوق مردم برای سرمایه گذاری در بورس باشد تا اموال خود را بفروشند، اما اگر کسی درآمد مازادش را در بورس سرمایه گذاری کند اشکالی ندارد افراد صاحب اختیارند اما باید بدانند بورس ریسک بالایی دارد.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به دولت تذکر داده ایم برای فروش اموالش در بورس از طریق رسانه ها، رادیو و تلویزیون، بنگاه های خبری و مجموعه دولتی مردم را برای حضور در این بورس که ریسک بالایی دارد و احتمال ضرر آن زیاد است تشویق نکند.
 
کد مطلب: 128958
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *