۰
يکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۶
مصطفی کواکبیان:

مدیریت درستی در مجلس اعمال شود حرف‌های بی‌ربط گفته نمی‌شود

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه معتقد نیستم پشت رفتارهای مجلس یازدهم اتاق فکری وجود دارد، گفت: کار از دستشان در رفته و کنترلی بر آن ندارند و اگر مدیریت درستی در مجلس اعمال شود این حرف‌های بی‌ربط گفته نمی‌شود.
مدیریت درستی در مجلس اعمال شود حرف‌های بی‌ربط گفته نمی‌شود
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه معتقد نیستم پشت رفتارهای مجلس یازدهم اتاق فکری وجود دارد، گفت: کار از دستشان در رفته و کنترلی بر آن ندارند و اگر مدیریت درستی در مجلس اعمال شود این حرف‌های بی‌ربط گفته نمی‌شود.
مصطفی کواکبیان روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، درباره عملکرد مجلس یازدهم گفت: به دلیل کار رسانه‌ای، حزبی و سابقه نمایندگی اتفاقات مجلس را روزانه دنبال می‌کنم. اما اینکه مجلس یازدهم چگونه برآمد و میان مردم چه جایگاهی دارد می‌توان بحث کرد. در انتخابات یازدهمین دوره مجلس در دوم اسفند ۹۸ حدود ۶۰ درصد مردم حضور نداشتند و معمولا هم نماینده‌ای که رای می‌آورد از این ۴۰ درصد حدود ۱۳ تا ۱۴ درصد را نمایندگی می‌کند. یعنی حداکثر این مجلس نماینده ۱۵ درصد کل مردم است. در نمونه آخر در انتخابات دور دوم مجلس در شهریورماه به شکل عجیبی زیر ۱۰ درصد مردم شرکت کردند یعنی ۹۰ درصد مردم غیبت داشتند.
نماینده مردم تهران در مجلس دهم درباره نرخ مشارکت کم در دور دوم انتخابات مجلس، به استان البرز اشاره کرد و گفت: در این استان بیش از  یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر واجد شرایط بودند که فرد منتخب با ۲۷ هزار رای راهی مجلس شد. حتی می‌گفتند که ۳۷ تا ۳۸ هزار عامل اجرایی و نظارتی در این انتخابات رای ندادند.
وی خاطرنشان کرد: معتقدم با توجه به اینکه حدود ۵ ماه از فعالیت این مجلس می‌گذرد،  نمی‌شود درباره عملکرد آنها داوری نهایی داشت اما به مصداق آن ضرب المثل که می‌گوید «سالی که نکوست از بهارش پیداست»  ماه‌های آغازین شروع به کار مجلس نشان داد آنها ظاهرا در پی حل جدی مشکلات مردم نیستند و بیشتر دغدغه نمایش تحت عنوان نظارت قوی میدانی را دارند.
 
تقسیم مناصب مجلس نشان داد در پی شایسته‌سالاری نیستند
کواکبیان در ادامه به برخی اقدامات مجلس یازدهم اشاره کرد و یادآور شد: تقسیم مناصب در مجلس نشان داد آنها خیلی دنبال شایسته سالاری نیستند. نمونه آن گماردن افرادی از میان خودشان برای پست‌های مدیریتی مجلس است. همچنین برخوردی که در موضوع رد اعتبارنامه تاجگردون شد در حالی که نهادهای اجرایی و نظارتی  او را تایید کرده بود یا گرفتن تذکر از رهبر انقلاب به دلیل اتفاقات رخ داده بر سر حضور ظریف در مجلس و ...
دبیرکل حزب مردم سالاری افزود: در توییتی نوشتم در این ۵ ماه نرخ دلار از ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان به ۲۷ تا ۲۹ هزار تومان (با نرخ امروز) یا بیشتر رسیده است. نمی‌گویم این مجلس مقصر اصلی است اما دست‌کم در این مدت این رقم بالا رفته است. دست‌کم نرخ ۱۲ یا ۱۳ تومان را حفظ می‌کردید که البته این نرخ هم غیرواقعی است یا همین وضعیت بورس که مردم به امیدی در آن سرمایه گذاری کردند. مجلس باید همکاری می‌کرد که شاخص بورس سقوط نکند. نگوییم این موضوعات کلا به مجلس مربوط نیست منظورم این است همکاری مجلس باعث می‌شد این کار شکل صحیحی به خود بگیرد.
کواکبیان در ادامه به همکاری مجلس با سایر دستگاه‌ها در ارتباط با جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: مقابله با کرونا،  وظیفه دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا است. در شرایطی که متاسفانه در دو هفته گذشته نزدیک به ۲۵۰۰ نفر فوت کردند و باید با همکاری هم این وضعیت کنترل شود، مجلس برای سوال و استیضاح از رییس جمهوری امضا جمع می‌کند و یک آقایی هم بدون رعایت مباحث قانونی و نزاکت از اعدام رییس جمهوری سخن می‌گوید.
وی یادآور شد: خود آنها هم می‌دانند این قبیل کارها بیهوده است، چون رهبر انقلاب تاکید کردند این دولت باید تا پایان عمر قانونی خود بر سر کار بماند. در این چارچوب استیضاح و اعدام رییس جمهوری چه مفهومی دارد؟ الان هم توجیه می‌کنند. یکی از اعضای هیات رییسه مجلس می‌گوید ۲ ماه طول می‌کشد تا سوال و استیضاح به جریان بیفتد و بعد هم به تعطیلات فروردین می‌خوریم و... این سخنان توجیه است و از اول اشتباه هم بود.
کواکبیان خاطرنشان کرد: یادم است ذوالنوری در مجلس دهم برای استیضاح رییس جمهوری امضاء جمع می‌کرد. پیش من آمد، گفتم آقاجان برو پی کارت! امضا نمی‌کنم. سپس پشت تریبون رفتم و گفتم که «ما اصلاح طلبان رشیدتر از آن هستیم که کار عبث و بیهوده انجام دهیم.» سر و صدا بلند شد گفتند یعنی ما رشید نیستیم؟ گفتم ما کاری به شما نداریم و داریم بحث خودمان را می‌کنیم، ما کار عبث انجام نمی‌دهیم. فردای آنروز به او گفته شده بود این بساط را جمع کنند بعد دیگر پیگیری نکردند.
وی تاکید کرد: وقتی یک روزنامه آلمانی در تیتر یک خود  می‌نویسد رییس کمیسیون امنیت ملی کشور خواستار اعدام رییس جمهوری شد، یعنی چی و این موضوع را چگونه می‌خواهند جمع کنند؟ ایرادی ندارد شما اگر می‌توانید بروید رضایت رهبری را کسب کنید و بعد زمینه سوال و استیضاح را به شکل محترمانه فراهم کنید اما بد و بیراه و فحش دادن دیگر چیست؟
 
در انتقاد از دولت احمدی‌نژاد بی‌ادبی و بی‌حرمتی نکردیم
کواکبیان یادآور شد: نمی‌گویم نمی‌شود از دولت انتقاد کرد خودمان منتقد دولت هستیم. در مجلس هشتم شدیدترین انتقادات را به محمود احمدی نژاد داشتیم ولی هیچ وقت بی‌حرمتی، بی‌نزاکتی و بی ادبی نکردیم. حالا نماینده مجلس پشت تریبون می‌رود و میگوید که تمام کوچه و بازار می‌گویند لعنت به روحانی! و اینگونه پشت تریبون مجلس صحبت می‌کنند. «البته معتقد نیستم این نمایندگان عدد چنین بحث‌هایی هستند [بلکه] زمینه پیدا می‌کنند.»
نماینده ادوار مجلس اضافه کرد: معتقد نیستم پشت رفتارهای این مجلس اتاق فکری وجود دارد. باز اگر بود خوشحال‌تر بودیم. معتقدم کار از دستشان در رفته و کنترلی بر آن ندارند. اگر مدیریت درستی در مجلس اعمال شود این حرف‌های بی‌ربط زده نمی شود مثلا یک نماینده بگوید ۸ ماه پیش داروی ضد کرونا را کشف کردم بعد مشخص شود آن داروی ضد سرفه بوده است یا کارهای عجیب و غریب دیگر، مثلا یک بار می‌گویند که خودروی دنا پلاس را می‌گیریم به افراد می‌دهیم بعد می‌گویند نه آنرا به مدیریت می‌دهیم تا استفاده کند.
وی افزود: نمونه دیگر واکسن آنفلوآنزا بود که ۱۵۰۰ عدد آنرا گرفتند و پس دادند. یک آقایی برگشت گفت که کواکبیان در مجلس دهم۲ بار واکسن انفلوآنزا استفاده کرده است. در خصوصی به او پیام دادم و گفتم آن زمان نمی‌دانستم آنفلوانزا چی هست که دنبال واکسن آن باشم! تازه مگر آن موقع این واکسن مثل امروز اینقدر حساس بود؟ برو ثابت کن حتی تا خرداد ۹۹ که مجلس دهم پایان گرفت حتی یکبار تست کرونا داده باشم، چه برسد به واکسن آنفلوآنزا!
 
این بی‌نزاکتی و بی‌حرمتی در تاریخ مجلس بی‌سابقه است
کواکبیان افزود: منظور این است که حرف‌های بی ربط زیادی می‌زنند و کسی جلودار آنان نیست و واقعا در طول تاریخ مجالس اینطور بی حرمتی نسبت به مقام‌ها ندیدم. چرا می‌توان از دولت به شکل محترمانه انتقاد کرد و اشکالاتش را گفت. 
این فعال سیاسی در پاسخ به اینکه برخی از نمایندگان با توهین، انتظار چه پاسخی را از رییس جمهوری دارند، گفت: یقین دارم تا پایان این دولت در مرداد ۱۴۰۰ این وضعیت ادامه خواهد داشت. حتی به برخی از دوستان اصلاح‌طلب که گفته بودند وقتی دولت نمی‌تواند کاری کند زودتر استعفا کند، انتقاد کردم و گفتم این حرف درستی نیست. در این شرایط دولت بایستد و به مردم کمک کند.
 
تقلای مجلس یازدهم برای کسب مقبولیت است
کواکبیان یادآور شد: تصورم این است کسی که خودش را از لحاظ پایگاه مردمی و اجتماعی مقبول بداند تقلا نمی‌کند که نشان دهد با سخنانش برای مردم چقدر فداکاری می‌کند! آنها می‌دانند که مقبولیت اجتماعی لازم را ندارند و با این گونه جنجال‌ها و بحث‌ها می‌خواهند جایگاه بهتری بدست آورند. به این دوستان توصیه می‌کنم چند طرح اقتصادی را به همراهی دولت به نفع مردم راه اندازی کنند.
مدیر مسوول روزنامه مردم سالاری، درباره توانایی مجلس یازدهم برای ارائه طرح و پیشنهاد به دولت برای بهبود وضعیت معیشتی مردم، گفت: نمی خواهم آینده نگری یا پیشگویی کرده باشم اما امیدوارم در آینده بتوانند. اگر این مجلس به سمتی حرکت کند که مردم صداقت و دلسوزی ببینند و مشاهده کنند کاری انجام می‌شود و خبری از شعار و حرف بی‌ربط نیست حتما طرفداری می‌کنند البته تا اینجا که ندیدیم. یک طرح مصوب مجلس را بگویید که گره‌ای از تنگناهای معیشتی مردم باز کرده باشد؟ گفتند برای ۲۰ میلیون نفر می‌خواهیم یارانه در نظر بگیریم و برای ۲۰ میلیون نفر دیگر به شکل دیگر...
کواکبیان بیان کرد: از اول مخالف یارانه به این شکل بودم. سال ۸۹ در مجلس هشتم به دولت احمدی نژاد گفتم به جای اینکه این ۴۵ هزارتومان را به طور صدقه‌ای به مردم دهید، ساز و کاری تعریف کنید و بر مبنای کدملی، کارت‌هایی بدهید که مردم در امور پزشکی، اجتماعی و خدمات شهری از آن استفاده کنند. باید با تعریف زیرساخت، این خدمات را از طریق کارت به مردم ارائه دهید. طرح معیشتی مجلس یازدهم اگر در قانون بودجه پیش بینی نشده باشد حتما باید با موافقت دولت انجام شود و اگر بار مالی داشته باشد باید منابع آن مشخص شود وگرنه در شورای نگهبان رد می‌شود.
وی درباره طرح بحث برانگیز اصلاح قانون انتخابات از سوی مجلس، گفت: یکی از مسوولیت‌های فعلی من در کمیته حقوقی خانه احزاب ایران است. در آنجا مصوب شد تا خانه احزاب درباره دغدغه مجموعه تشکل‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب نامه ای به مجلس و شورای نگهبان بنویسد. این طرح ۲۰ ایراد حقوقی و مغایرت با قوانین دارد. این طرح با اصل ششم قانون اساسی(اتکا همه امور بر آرای مردم) اصل ۵۶ (حاکمیت ملی)  و اصل ۵۷ (تفکیک قوا) مغایرت دارد. 
 
مشارکت کمتر در انتخابات زیرزبان عده‌ای مزه کرده است
کواکبیان ادامه داد: طرح اصلاح قانون انتخابات نه تنها همه اصول را بهم می‌ریزد، مشارکت مردم را محدودتر می کند. «این آقایان انگار زیر زبانشان مزه کرده که مردم هر چقدر کمتر شرکت کنند به نفع [آنها] است. » آنها با این قید و بندهای که می‌زنند باعث مشارکت کمتر مردم می‌شود.
رییس کمیته امور حقوقی خانه احزاب ایران با مطرح کردن بحث نامزدی زنان در انتخابات و اصطلاح «رجل سیاسی» پرداخت و گفت: سخنگوی شورای نگهبان می گوید «زنان می توانند ثبت نام کنند و بعد بلافاصله می گوید البته نظر فقها فرقی نکرده، این واقعا یعنی چی؟ » عیب ندارد آقایان که قانون می‌نویسند کنار اصطلاح رجل سیاسی، داخل پرانتز «اعم از زنان و مردان» درج کنند. حتی این کار هم انجام نمی‌شود.
وی افزود: وقتی این طرح را می‌خوانید گویی در جمهوری اسلامی چیزی به اسم حزب وجود ندارد. احزاب در نظام‌های پارلمانی، ریاستی، نیمه پارلمانی و نیمه ریاستی، نقش اصلی را بازی می‌کنند و پالایش اولیه را انجام می‌دهند. در این طرح گفته شده که احزاب برنامه‌هایشان را تحویل شورای نگهبان دهند اما این طرح‌ها را باید به مردم بدهیم تا رای دهند.
دبیرکل حزب مردم سالاری درباره بخش‌های دیگری از طرح اصلاح قانون انتخابات یادآور شد: در این طرح مباحث غیرقابل سنجش و اندازه گیری چون «روحیه جهادی» و «آرمان گرایی»  آمده است. خانه احزاب به عنوان مجموعه تشکل‌های اصولگرا و اصلاح طلب به این طرح انتقاد دارند. اینقدر عجله نکنید و انتخابات ۱۴۰۰ هم می‌گذرد. بیایید کار پخته انجام دهید و طرح جامع انتخابات از سوی دولت را اصلاح یا اضافه کنید و نظرات خود را بگویید.
 
کاش برای طرح‌های معیشتی اینگونه عجله می‌کردید
کواکبیان خاطرنشان کرد: مجلس یازدهم هفتم خردادماه امسال شروع به کار کرد و جالب است چهارم تیرماه که هنوز کمیسیون‌ها شکل نگرفته بود این طرح به امضای ۴۰ نفر رسید! یعنی اینقدر عجله؟ کاش در طرح‌های معیشتی اینگونه عجله می‌کردید.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، درباره صحنه رقابت انتخابات ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ ریاست جمهوری، گفت: در هفت ماه باقی مانده به انتخابات ممکن است تحولات زیادی رخ دهد. کنشگر سیاسی نمی‌تواند زود پیش بینی کند، اما اگر اوضاع به همین روال پیش رود و اتفاق ویژه ای نیفتد آقایان اصولگرا [که نتایج انتخابات مجلس یازدهم] زیر زبانشان مزه کرده است حتی با ۳۰ درصد مشارکت، دولت بعدی را از خود می‌دانند و این موضوع برای آنها اصلا مهم نیست. حالا یکی تندتر و دیگری کندتر، رقابت میان خود اصولگرایان است.
این فعال اصلاح طلب افزود: اما اگر دلسوزان نظام هشدار بدهند که باید مردم مشارکت جدی‌تری در انتخابات داشته باشند آنوقت دیگر قضیه فرق می‌کند. باید دید که دلسوزان چه تمهیداتی برای مشارکت حداکثری مردم می‌اندیشند. باید توجه کنیم که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ نزدیک به ۸۰ درصد مردم مشارکت کردند فرض کنید این رقم در سال ۱۴۰۰ نرخ مشارکت  ۲۵ یا ۳۰ درصد شود. این خیلی بد است بنابراین باید تمهیداتی اندیشید.
کواکبیان تاکید کرد: بعید است طرح اصلاح قانون انتخابات به رقابت‌های ۱۴۰۰ برسد اما شورای نگهبان باید توجه کند اگر بخواهد سخت گیری‌های خودش را داشته باشد آن موقع نگران حزب یا جریان خود نیستیم بلکه با این مشارکت اندک، منافع ملی را در خطر می‌بینیم. مطمئن باشید اگر اکثریت مردم در انتخابات شرکت کنند نحوه برخورد دونالد ترامپ یا جو بایدن هم با ایران عوض می شود بالاخره این موضوع در شاخص‌های امنیت و منافع ملی بسیار موثر است. اگر این روال تداوم داشته باشد انتخابات ۱۴۰۰ با مشارکت ۳۰ درصدی چیزی جز «دعوای خانگی» اصولگرایان نیست. 
وی افزود: طرح تدوین شده از سوی حزب مردم سالاری با نام «جمهوریت سوم» یکی از برنامه‌هایش اصلاح قانون اساسی است. قبلا گفتیم با تدوین قانون اساسی در سال ۵۸ جمهوری اول و با رفراندوم سال ۶۸، جمهوری دوم را داشتیم. حدود ۳۲ سال می‌گذرد و اگر در قانون اساسی بازنگری انجام شود جمهوریت سوم را خواهیم داشت. همچنین در رابطه با وضع معیشتی، تقویت اعتماد عمومی و مسائل فرهنگی و اجتماعی برنامه هایی ارائه شده است.
 
برای حمایت از نامزد نیابتی پشت دستمان را داغ می‌کنیم
کواکبیان در پاسخ به اینکه میان احزاب اصلاح طلب راهبرد واحدی برای استفاده از نامزد نیابتی در انتخابات ۱۴۰۰ وجود ندارد، گفت: با دبیران کل احزاب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به شکل مجازی ارتباط دارم آنها عموما از نامزد خالص اصلاح طلب سخن می‌گویند. در کل تا زمانی که نامزدی معرفی شود ممکن است اتفاقات زیادی بیفتد. دفتر سیاسی و شورای مرکزی حزب مردم سالاری به من گفت که اعلام نامزدی کنم اما این موضوع را به کنگره حزب در بهمن ماه امسال واگذار کردم تا نگویند از نامزد نیابتی حمایت کرده اند. اما شنیده‌ام حزب اعتدال و توسعه به علی لاریجانی تمایل دارد.
این فعال اصلاح طلب افزود: با توجه به مسائل پیش آمده ۳۰ عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات می‌گویند ترجیح می‌دهیم نامزدی نداشته باشیم تا اینکه از نامزد نیابتی حمایت نکنیم.  ما هم در حزب خودمان پشت دستمان را داغ کنیم تا از نامزد نیابتی حمایت کنیم. حتی اگر از نامزد اصلاح طلب حمایت کنیم، حتما تعهداتی می‌گیریم. اینطور نباشد که برای رای آوردن او تلاش کنیم ولی وقتی انتخاب شد تلفنش را جواب ندهد.
کواکبیان خاطرنشان کرد: معتقدیم سوابق، عملکرد و پاکدستی نامزد اصلاح طلب باید ملاک قرار گیرد. بحث مهم دیگر پایگاه اجتماعی نامزد اصلاح طلب است. خیلی‌ها دوست دارند برای انتخابات نامزد شوند «اما ممکن است حاج خانمش هم به او رای ندهد.» تا الان راهبرد انتخاباتی اصلاح طلبان سه دسته است برخی به معرفی نکردن نامزد، عده ای به حضور بدون شرط در انتخابات حتی با نامزد نیابتی و گروهی هم چون ما معتقد به صبر و رصد اوضاع هستند. برای ما حضور  مردم و شور و هیجان انتخاباتی مهم است. «شما اعلی علیینِ ویژگی‌ها را داشته باشید وقتی مردم پای صندوق نیایند چه فایده‌ای دارد؟»
مدیرمسوول روزنامه مردم سالاری گفت: در انتخابات دوم اسفند بچه‌های روزنامه گفتند که «دکتر خیلی دوست داریم اما رای نمی‌دهیم! » حتی پیش بینی ما این بود که در بدترین شرایط ۴۰ درصد در تهران شرکت می‌کنند. بنابراین تا بهمن ماه باید اوضاع را رصد کنیم و نحوه برخوردها را ببینیم. اگر نامزد اصلاح طلبی با سوابق خوب، روراست و با صداقت وجود داشت در کنگره حزب اعلام موضع می‌کنیم.
وی یادآور شد: چرا این نقل قول که «هر کس قبلا رد [صلاحیت] شده نیاید» را این گونه بیان نکنیم؟ «هر کسی که قبلا تاییدشده تضمینی نیست که [دوباره] احراز صلاحیت شود» البته سخنگوی شورای نگهبان حرفش را مقداری تصحیح کرد و گفت که نظر شخصی او بوده است. می‌گویم میدان بدهید تا ببینیم وضعیت چه می‌شود و باید تحولی ایجاد شود.
کواکبیان در پاسخ به این پرسش که در صورت مغایرت میان نامزد معرفی شده حزب مردم سالاری با نامزد شورای هماهنگی جبهه اصلاحات چه می‌کنید، گفت: بر سر راهبرد دستیابی به اجماع بحث جدی داریم. در طرح پارلمان اصلاحات گفتیم چهار هزار نفر از سراسر کشور به شکل مجازی جمع شوند و چند نامزد برنامه‌های خود را ارائه دهند و در نهایت یک نفر که بالاترین رای را از مجمع بدست آورد به عنوان نامزد جریان اصلاحات معرفی شود و همه باید تابع این تصمیم باشند. «اینکه یک عده ریش سفید بنشینند و یواشکی تصمیم بگیرند بعد بگویند یاالله همه باید تبعیت کنند را قبول ندارم» اما اگر درون جریان اصلاحات سازوکار دستیابی به اجماع وجود داشته باشد حتما تبعیت می‌کنیم و در این شرایط نامزد حزب کنار می‌رود. 
وی درباره نحوه عملکرد محمدرضا عارف در فراکسیون امید مجلس دهم و شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان گفت: برای آقای عارف احترام قائل هستم و چوب همین موضوع را در مجلس دهم زیاد خوردم چون هیچ جا خودم را مطرح نکردم. «یک بار گفتم اگر نیاید می‌آیم اما او آمد و دفعه دوم خواستم بیایم که گفت تو نیا، گفتم چشم و نیامدم.»
 
سکوت اصلاح طلبان مجلس یازدهم را قبول ندارم
کواکبیان ادامه داد: برای هیچ سمتی در مجلس دهم نامزد نشدم و در فراکسیون امید فعال نبودم. فقط فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی را راه انداختم که نزدیک به ۱۸۰ نماینده چپ و راست عضوش بودند. بارها گفته‌ام ۴۰ نماینده مجلس هشتم کارکردی قوی‌تر از ۱۰۰ نماینده مجلس دهم داشتند. الان هم مجلس کاملا دوقبضه اصولگراست. بعید می دانم  ۷ تا ۱۰ اصلاح طلب مجلس یازدهم نشستی داشته باشند. در وضعیتی که اکثریت اصولگرا  حتی در کمیسیون‌ها همه جوره اصلاح طلبان را محدود می‌کنند آنها چه اثری می توانند داشته باشند اما در این شرایط باید حرف زد و سکوت اصلاح طلبان مجلس یازدهم را قبول ندارم.
وی درباره راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت کشور گفت: اگر بحث باند بازی، جناح بازی و حزب بازی مد نظر قرار ندهیم حتما فردی که می‌آید علاوه بر برنامه باید تیم خودش را معرفی کند ولی ما فقط شعار می‌دهیم.
 
شدیدترین تحریم‌های خارجی علیه دولت روحانی اعمال شد
کواکبیان با بیان اینکه دولت دوم حسن روحانی با کم شانسی بسیاری مواجه شد، گفت: باید بپذیریم شدیدترین تحریم‌های خارجی علیه این دولت اعمال شد و در عین حال با بلایای طبیعی اعم از سیل، زلزله و شیوع ویروس کرونا مواجه بود. اما در عین حال دولت در این ۸ ماه باقی مانده باید تحرک بیشتری داشته باشد تا اوضاع بهتر شود. اولویت نخست دولت باید برنامه ریزی برای سیاست خارجی و رفع تحریم‌های ظالمانه باشد. در بحث اقتصادی هم حداقل تیم اقتصادی دولت هماهنگ باشند.
وی درباره تاثیر ملحق نشدن ایران به لوایح مرتبط با FATF بر اقتصاد، گفت: در مجلس دهم حدود ۲ ساعت و نیم در قالب تذکر، نطق، بیانات و... حرف زدم. ۲۰ نفری که در مجمع تشخیص مصلحت مخالف این لوایح بودند به صراحت از دلایل مخالفت خود بگویند. چرا باید خودمان را تحریم کنیم؟ ۵۰ و خورده ای از اشکالات گرفته شده چند مورد باقی مانده بود که به مجمع تشخیص مصلحت رفت و  گیر کرد. در جلسه کمیسیون امنیت ملی با کارشناسان و مدیران بانکی می‌گفتند این لوایح از ابزارهای کاری سیستم ماست. همین اواخر گفتند یکی از همسایگان غربی برای مراودات با ایران مشکل دارد.  
کواکبیان ادامه داد: می‌خواهم بگویم حسن روحانی همه واقعیت این موضوع را نمی‌گوید! نمی‌دانم چرا ملاحظه می کند! رییس جمهوری چرا به مجمع تشخیص مصلحت نمی‌رود تا در آنجا در این مورد بحث کند و اگر هم نشد دست کم واقعیت‌ها را بگوید و وزیر اقتصاد وضعیت را تشریح کند. مگر اینکه اینقدر بی‌اطلاع باشیم که نمی‌دانیم بدون تصویب آن دو لایحه کارها طبق روال انجام می‌شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم با بیان اینکه به رخدادهای سیاسی نمی‌شود تک بعدی نگریست، گفت: چه بخواهیم و نخواهیم نتایج انتخابات سوم نوامبر یا سیزده آبان ریاست جمهوری آمریکا در جهان تاثیر دارد. نمی‌شود «سرمان را زیر لحاف کنیم» چون مساله مهمی است.
کواکبیان ادامه داد: خیلی‌ها معتقدند که جو بایدن بیاید بهتر است چون گفته تحریم‌های یک جانبه را برمی‌دارد و به برجام بر می‌گردد. اما بایدن هم یک مدت کوتاهی می‌آید حرف‌هایی می‌زند و با قدرت اجماع سازی که دموکرات‌ها دارند اروپایی‌ها را با خود همراه می‌کند. بنابراین باید دندان روی جگر بگذاریم و صبر کنیم چون تحولات زیادی پیش رو داریم.
 
کد مطلب: 138644
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *