۰
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۴۴

ارتباط پمپئو با اخراج بازرس‌ کل وزارت‌خارجه آمریکا

دو عضو ارشد دموکرات در کنگره آمریکا خواستار تحقیق درباره دلایل اخراج بازرس کل وزارت خارجه این کشور شدند و آن را به پرونده مایک پمپئو مرتبط دانستند.
دو عضو ارشد دموکرات در کنگره آمریکا خواستار تحقیق درباره دلایل اخراج بازرس کل وزارت خارجه این کشور شدند و آن را به پرونده مایک پمپئو مرتبط دانستند.
به گزارش ایرنا ،الیوت انگل رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان و سناتور باب منندز عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنا در نامه‌های جداگانه‌ای به کاخ سفید و وزارت خارجه، خواستار تحقیق درباره دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور برای اخراج استیو لینیک بازرس کل این وزارتخانه شدند.
این نمایندگان خواستار ارائه تمام گزارش‌های مرتبط با اخراج این فرد و ارسال آن به این کمیته‌ها تا جمعه پیش رو شدند.
انگل و منندز در این نامه نوشته‌اند: اخراج بی‌سابقه بازرس کل لینیک از سوی رئیس جمهوری، تازه‌ترین اخراج بازرسان کل، دیده‌بان کلیدی مستقل از آژانس‌های فدرال بر دولت است. ما بدون قید و شرط مخالف اخراج با انگیزه سیاسی بازرسان عمومی و دست بردن رئیس جمهوری در این پست‌های مهم هستیم.
دو عضو ارشد دموکرات کنگره آمریکا اضافه کردند: گزارش‌ها حاکی از آن است که پمپئو وزیر خارجه به شخصه به اخراج لینیک توصیهکرده است و درک ما این است که او این کار را کرد زیرا بازرس کل در مورد اقدامات خلاف خود پمپئو پرونده باز کرده بود.
انگل و منندز اظهار کردند: چنین اقدامی که به طور واضح برای محافظت از وزیر پمپئو در برابر پاسخگویی اقدامات شخصی طراحی شده است، بنیان نهادهای دموکراتیک ما را تضعیف می‌کند و ممکن است یک عمل تلافی‌جویانه غیرقانونی باشد.
در نامه دو عضو کمیته امور خارجی و روابط خارجی کنگره آمریکا تاکید شده است: این نگرانی با این واقعیت تقویت می‌شود که تنها ساعاتی پس از تصویب قانون قهرمانان در مجلس نمایندگان که شامل حمایت‌های قانونی اضافی برای بازرسان عمومی است، انجام شد.
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در تازه‌ترین اقدام خود یکی دیگر از بازرسانی را که در استیضاح وی در جریان پرونده موسوم به «اوکراین گیت» دست داشتند، برکنار کرد.
کاخ سفید «استیو لینیک» بازرس کل وزارت خارجه آمریکا را متهم کرده است بخشی از اسناد ارائه شده از سوی «رودی جولیانی» وکیل شخصی ترامپ را به اعضای کنگره ارائه داده است.
اما از نظر نمایندگان آمریکا، لینیک به تازگی پرونده تحقیق پیرامون عملکرد مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا را هم بازکرده بود که این خود می‌تواند از دلایل برکناری او باشد.
ترامپ در نامه‌ای خطاب به رهبران کنگره آمریکا، مدعی شده که لینیک دیگر از اعتماد کامل وی برخوردار نیست و باید ظرف ۳۰ روز پست خود را ترک کند.
وی همچنین، «استفان آکارد» را جانشین مقام تازه برکنار شده کرد.
کد مطلب: 129516
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *