۰
دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۲۸

سوریه رسما عربستان، قطر و تركیه را به حمایت از 'تروریست های مسلح' متهم كرد

وزارت امور خارجه و مهاجران سوریه با ارسال نامه به رییس شورای امنیت سازمان ملل و دبیر كل این سازمان، دولت های عربستان سعوی، قطر و تركیه را به حمایت آشكار مالی و تسلیحاتی از 'گروه های تروریستی مسلح' متهم كرد.
در این دو نامه كه روز دوشنبه در خبرگزاری سوریه (سانا) منتشر شد، آمده است: گروه های تروریستی مسلح در چند روز اخیر به غیرنظامیان بیگناه و دارایی های عمومی و خصوصی و به ویژه در دمشق و حلب تعدی كرده اند.

وزارت امور خارجه سوریه افزود كه این گروه ها مرتكب جنایت های فجیعی در دمشق و حلب شده اند و همچنان این جنایت ها در حلب ادامه دارد.

در ادامه این نامه ها آمده است: عده زیادی از مزدوران با تسهیلات تركیه وارد سوریه شده و ضمن اشغال چند شهرك پرجمعیت، مردم را به عنوان سپر انسانی قرار داده اند.

در این نامه تاكید شده كه همه این رویدادها پس از دیدار اخیر 'كوفی عنان' فرستاده سازمان ملل برای حل بحران سوریه و توافق با وی درباره بازگرداندن امنیت و ثبات به سوریه از طریق اجرای طرح شش ماده ای وی و مصوبه های كنفرانس ژنو صورت گرفته است.

عنان ۲۴ فروردین ماه طرح شش ماده ای خود را برای حل بحران سوریه مطرح كرد كه دو ماده عمده آن برقراری آتش بس و گفت وگوی دولت سوریه با مخالفان است.

وزارت امور خارجه سوریه از اینكه مدعیان دلسوز برای مردم این كشور از گروه های تروریستی درخواست توقف عملیات مسلحانه و گردن نهادن به فرایند سیاسی نمی كنند، ابراز تاسف كرد.

این وزارتخانه در نامه خود آورده است: صداهای منافقانه و توطئه گر علیه سوریه كه از آنكارا، دوحه، ریاض، واشنگتن، لندن و برلین به گوش می رسد، به جای اتهام گروه های تروریستی مهاجم به شهرهای سوریه از جمله دمشق و حلب، دولت سوریه را به تشدید خشونت متهم می كنند.

در بخشی از این نامه ها تاكید شده كه در میان گروه های مسلح تروریست از برخی كشورهای عربی و غیر عرب حضور دارند.

این وزارتخانه در بخشی از نامه های خود آورده است: شگفت انگیزتر از همه اینكه برخی از طرف های بین المللی و به ویژه اعضای دائم و غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل از اجرای عملیاتی خارج از این شورا علیه سوریه سخن می گویند و این به مفهوم دوری جستن از مسئولیت های خود و تلاش برای آتش افروزی در بحران سوریه است تا مواضع این كشور را در جهت منافع خود تغییر دهند و شروط سیاسی خود را تحمیل كنند.

وزرات امور خارجه سوریه از شورای امنیت خواست كه بر اساس منشور سازمان ملل از گروه های تروریستی و دولت های حامی آنها بخواهد از شهرهای سوریه عقب نشینی كرده و دست از اقدام های تروریستی و مفتضحانه خود بردارند و از طرح شش ماده ای كوفی عنان حمایت كنند.

در این دو نامه تاكید شده است كه هیچ راه حلی برای بحران جز از طریق گفت وگوی ملی بین نمایندگان واقعی ملت سوریه قابل تصور نیست.
کد مطلب: 1300
مرجع : ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *