۰
جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۵۲
کواکبیان در نشست شورای اجرایی حزب مردم‌سالاری شعبه استان سمنان:

مهم‌ترین مشکل توسعه سیاسی و احزاب کشور بی‌رغبتی مردم برای مشارکت در انتخابات است

گسترش فعالیت‌ها و تقویت شعب استانی و شهرستانی اصلی‌ترین برنامه‌های حزب مردم‌سالاری در سال 99
مهم‌ترین مشکل توسعه سیاسی و احزاب کشور بی‌رغبتی مردم برای مشارکت در انتخابات است
اولین جلسه شورای اجرائی حزب مردم سالاری استان سمنان در سال جاری، با حضور دکتر مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری، ابوالقاسم کواکبیان دبیر اجرایی و اعضای شورای اجرایی با هدف بررسی برنامه های این حزب در اینده در دفتر روزنامه پیام استان سمنان برگزار شد.
دبیر کل حزب مردم سالاری در این نشست، با اشاره به مشارکت ۴۰ درصدی مردم در کل کشور و ۲۰ درصدی مردم تهران در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، و طرح این سئوال که چه عواملی باعث شد تا ۶۰ درصد مردم کشور و ۸۰ درصد مردم تهران در انتخابات غیبت داشته باشند، گفت: باید عواملی که مشارکت مردم در این دور از انتخابات را کاهش داد مورد واکاوی دقیق قرار گیرد.
دکتر مصطفی کواکبیان، با بیان اینکه در مجموع میانگین مشارکت مردم در این دوره از انتخابات نسبت به میانگین ۱۰ دوره گذشته کاهش چشمگیری داشته، اظهار کرد: این در حالی است که منتخب اول حوزه انتخابیه تهران در دوره اول مجلس بیشتر از آرای منتخب اول این دوره از انتخابات بود که برگزار می‌شد و جمعیت و افراد واجد الشرایط این دوره هم نسبت به ۱۰ دوره قبل نیز حداقل 5/1 برابر افزایش داشته است.
وی، به عوامل مهم در کاهش مشارکت مردم در این دوره از انتخابات اشاره کرد و گفت: وضعیت نامطلوب معیشت مردم، کاهش اعتماد عمومی، تضعیف مجلس و آرایش سیاسی نادرست احزاب اصلاح طلب از جمله این عوامل بوده است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم، از برپایی ۸۸ جلسه مردمی و ۳۳ نشست شورای اداری با ۳۰۰ مصوبه فرمانداری و استانداری برای مردم حوزه انتخابیه خبر داد و گفت: برگزاری این جلسات و مصوبات در طول ۴۰ سال گذشته بی نظیر بوده ولی به دلیل عدم دسترسی به رسانه ملی و تریبون مناسب، عملکرد و فعالیت‌ها به خوبی تبیین و تشریح نشده است.
کواکبیان، عدم تصویب قانون جامع انتخابات مجلس را بزرگترین ضعف مجلس دهم عنوان کرد و اظهار کرد: متاسفانه علی رغم تصویب این قانون در مجلس، شورای نگهبان آن را رد کرد و مجلس نتوانست تا پایان عمر خود ان را مجددا مورد بررسی قرار دهد و علی رغم ده ها تذکر از سوی بنده مبنی بر دستور کار قرار گرفتن این قانون با مخالفت آقای علی لاریجانی مواجه شد.
دبیر کل حزب مردم سالاری، از مسکوت ماندن قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجمع تشخیص مصلح نظام از 10 سال گذشته تاکنون خبر داد و گفت: متاسفانه در انتخابات ریاست‌جمهوری هم هیچ ملاکی برای ثبت‌نام داوطلبان و شرایط آنان وجود ندارد و در حال حاضر تنها ملاک همان تشخیص شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها است.
کواکبیان، در بحث آرایش سیاسی احزاب در این دوره از انتخابات نیز گفت: متاسفانه بدترین آرایش سیاسی در این دوره را شاهد بودیم و فقط ۸ حزب اصلاح‌طلب برای مشارکت آن هم صرفاً برای تهران و در دو سه روز آخر حضور یافت.
نماینده سابق مردم تهران در مجلس، با تاکید بر اینکه نباید با یک شکست ناامید شد و فعالیت خود را در عرصه سیاسی کاهش دهیم، اظهار کرد: معتقدم اگر قرار است سیاست ورزی کنیم باید بینش و اندیشه مردم را افزایش و مشکلات اصلی نظام را حل کنیم.
کواکبیان، از تحریم، فساد و ناکارآمدی به عنوان سه ضلع اصلی مشکلات کشور یاد کرد و گفت: بنده اعتقاد دارم مسئولان نباید صرفاً به دنبال دور زدن تحریم به روش‌های گوناگون باشند، بلکه به صورت جدی باید مشکل تحریم را حل کنند.
وی افزود: در بحث فساد هم باید مبارزه و مقابله جدی صورت گیرد و معتقدم چون ناکارامدی هم مختص دولت نیست کل اجزای دولت و حکومت باید اصلاح و پاسخگو شوند.
دبیر کل حزب مردم سالاری در ادامه به برنامه های آینده این حزب اشاره کرد و گفت: برنامه اول تقویت این حزب است و معتقدم گسترش فعالیت‌ها و تقویت شعب استانی و شهرستانی اصلی‌ترین برنامه‌های حزب مردم‌سالاری در سال 1399 است و فعالیت‌ها حتی در شاخه‌ها نیز باید ادامه یابد و جدی گرفته شود.
وی با اشاره به طرح پارلمان اصلاحات گفت: بنده دو سال و نیم قبل راه حلی برای رسیدن به وحدت در اصلاح طلبان را مطرح کردم که توجهی نشد و الان هم تنها راه رسیدن به وحدت بین اصلاح­طلبان را تشکیل پارلمان اصلاحات می‌دانم. و البته قبل از آن باید دانست که مهم‌ترین مشکل توسعه سیاسی و احزاب کشور بی‌رغبتی مردم برای مشارکت در انتخابات است که آن هم باید چاره‌اندیشی شود.
کواکبیان، پیگیری طرح جمهوریت سوم یا بازنگری در قانون اساسی را دیگر برنامه این حزب عنوان کرد و گفت: معتقدم اصولی از قانون اساسی باید مورد بازنگری قرار گیرد تا همه نهادهای قدرت پاسخگو باشند.
 
شايان ذکر است برنامه‌ريزي دقيق و تشکيلاتي در انتخابات سال اينده رياست جمهوري، پرهيز از فردگرايي در احزاب اصلاح‌طلب، حمايت از اعضاء و فعالان در حزب در زمان انتخابات و کانديدا شدن آنان، مشخص شدن راهبردي مشخص از سوي حزب مردم‌سالاري و اصلاح‌طلبان براي انتخابات سال آينده رياست جمهوري و شوراها، پرهيز از انحصارطلبي، ترجيح مصالح و منافع ملي کشور بر منافع شخصي، پويا شدن نخبگان جامعه در شرايط فعلي و خروج از نااميدي و خستگي، توجه احزاب اصلاح‌طلب بر آموزش و تربيت نيروي انساني، پرهيز از خودسانسوري، اسيب شناسي عملکرد افراد و احزاب و رفع نقاط ضعف و ... از جمله مواردي بود که اعضاي هيات اجرايي حزب‌ مردم‌سالاري شعبه استان سمنان در اين نشست بر آن تاکيد کردند.
کد مطلب: 130269
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *