۰
شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۱۲

متوسط قیمت مسکن در پایتخت چقدر است؟

معاون آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: متوسط قیمت هر متر زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده در بنگاه های معاملات ملکی پایتخت به ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در زمستان ۹۸ رسیده است.
متوسط قیمت مسکن در پایتخت چقدر است؟
معاون آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: متوسط قیمت هر متر زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده در بنگاه های معاملات ملکی پایتخت به ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در زمستان ۹۸ رسیده است.
مسعود افشین روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این نرخ نسبت به فصل پاییز سال ۹۸،   ۱۱.۱ درصد و نسبت به زمستان سال ۹۷، ۴۳.۱ درصد افزایش داشته است.
وی یادآورشد: حداقل قیمت فروش یک متر مربع زمین یا ساختمان مسکونی کلنگی در زمستان سال ۹۸، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار  تومان و حداکثر آن ۷۵ میلیون تومان ثبت شده است.
افشین اظهارداشت: متوسط قیمت فروش هر متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۱۵ میلیون تومان با میانگین مساحت ۸۸ مترمربع و متوسط عمر بنا ۱۱ سال بوده است.
معاون آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: این نرخ ها نسبت به فصل پاییز ۹۸ به میزان ۱۲.۷ درصد افزایش و نسبت به فصل زمستان ۹۷، ۴۳.۷ درصد افزایش داشته است.
وی خاطرنشان کرد: متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۵۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان با میانگین مساحت ۸۴  مترمربع و متوسط عمر بنای ۱۴ سال بوده است.
افشین ادامه داد: این قیمت ها نسبت به فصل پاییز ۹۸ به میزان ۱۴.۹ درصد افزایش و نسبت به فصل زمستان ۹۷، ۴۷.۹ درصد رشد داشته و در این فصل کمترین مبلغ اجاره ی ثبت شده سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و بیشترین مقدار آن ۲۷۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است.
معاون آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: دلیل افزایش قیمت های زمین و مسکن را می توان در افزایش نرخ نهاده های ساختمانی از جمله دستمزد و قیمت مصالح ساختمانی دانست، ضمن آنکه هزینه های حمل و نقل و پشتیبانی هم به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.
وی به آخرین نتایج منتشره از سوی مرکز آمار ایران در خصوص قیمت نهاده های ساختمانی اشاره و اضافه کرد: شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در سال ١٣٩٨ با ٣٥,١ درصد افزایش نسبت به سال ١٣٩٧، به عدد ٤٢٣.٤ رسید، در حالی‌که این شاخص در سال ١٣٩٧ عدد ٣١٣.٤ و نسبت به سال ١٣٩٦، ٤٧.٨ درصد افزایش یافته بود.
وی افزود: شاخص مذکور در تمامی فصل‌های سال مورد بررسی ١٣٩٨ با افزایش رو به رو بوده ضمن آنکه بیشترین تغییرات فصلی مربوط به این شاخص، در فصل بهار با تورم فصلی ١٤.١ درصد است.
افشین بیان کرد: در میان گروه‌های اجرایی شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران، گروه «سیمان، بتن، شن، ماسه» با ٤٨,٦ درصد، گروه «گچ و گچ­کاری» ٤٣.٤ درصد، گروه «انواع بلوک سفالی آجر» با ٥٣.٩ درصد، گروه «موزاییک، کاشی، سرامیک» با ٤٥.٣ درصد و گروه «سنگ» با ٣٤.٦ درصد افزایش نسبت به سال ۹۷ مواجه بوده است.
معاون آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: همچنین گروه «آهن آلات، میل‌گرد، پروفیل درب و پنجره» با ٢٨.٥ درصد، گروه «چوب» با ٤٢ درصد، گروه «ایزوگام، قیر و گونی و آسفالت» با ١٩.٤ درصد، گروه «شیرآلات بهداشتی» با ٢٧.٨ درصد، گروه «تاسیسات مکانیکی و انواع عایق حرارتی» با ٣٩.٢ درصد، گروه «یراق­آلات درب و پنجره» با ٣٦.٥ درصد، گروه «نقاشی ساختمان» با ٣٦.٧ درصد، گروه «تاسیسات برقی» با ٤٥ درصد، گروه «شیشه» با ٢٨.٩ و گروه «خدمات» با ٢٥.٢ درصد افزایش نسبت به سال١٣٩٧ رو به رو بودند.
وی اعلام کرد: شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در گروه «سیمان، بتن، شن، ماسه» با ۴۸.۶, درصد گروه «خدمات» با ۲۵.۲ درصد، گروه «آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره» با ٢٨.٥ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ترتیب بیش‌ترین تاثیر را در افزایش شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در سال ۹۸ نسبت به سال ١٣٩٧ داشته‌اند.
کد مطلب: 131027
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *