۰
يکشنبه ۱ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۵

کرونا در ایران به مرحله کنترل نرسیده است

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اپیدمی کووید۱۹ هنوز در ایران به مرحله کنترل نرسیده، دسترسی به واکسن هم تا یکسال آینده امکانپذیر نیست، بنابراین تنها کار ممکن تغییر سبک زندگی و رفتار اجتماعی مناسب دوران کروناست.
کرونا در ایران به مرحله کنترل نرسیده است
رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اپیدمی کووید۱۹ هنوز در ایران به مرحله کنترل نرسیده، دسترسی به واکسن هم تا یکسال آینده امکانپذیر نیست، بنابراین تنها کار ممکن تغییر سبک زندگی و رفتار اجتماعی مناسب دوران کروناست.
حسین عرفانی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در مبارزه با بیماری های واگیر به طور کلی سه هدف را دنبال می کنیم. هدف اول ریشه کنی بیماری است به طوری که احتمال بروز بیماری به صفر برسد. این هدف در مورد کووید۱۹ با توجه به اینکه فعلا واکسن اختصاصی و درمان اختصاصی ندارد یک هدف غیر واقعی است. یک هدف پایین تر در مورد بیماری های واگیر، هدف حذف بیماری است، در این هدف بیماری شیوع و بروز دارد اما چرخه بیماری شکسته شده و روز به روز با یک سیر ثابت رو به کاهش است. این هدف نیز فعلا در مورد کووید۱۹ غیر واقعی است.
وی ادامه داد: سومین هدف در مبارزه با یک بیماری واگیر که یک هدف حداقلی یعنی کنترل بیماری است. به این معنی که چرخه انتقال بیماری وجود دارد اما موارد آن تحت رصد است. در این هدف انتقال بیماری در میدان دید متولیان سلامت اتفاق می افتد و می توانیم مهار بیماری را در دست بگیریم و از انتشار بیش از حد آن که برای جامعه مشکل سلامتی ایجاد کند، جلوگیری کنیم.
رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: با این هدف می توان گفت هنوز بیماری کووید۱۹ در کشور کنترل نشده و در تلاش هستیم و با آن مقابله می کنیم تا به هدف کنترل این بیماری برسیم.
عرفانی ادامه داد: کووید۱۹ یک بیماری نوپدید است، تجربه چند ماهه در مورد این بیماری به گونه ای است که میزان ندانسته های ما در مقابل دانسته ها و تجربه هایی که داریم، خیلی خیلی بیشتر است؛ بنابراین پیش بینی درباره آینده این بیماری و مدت زمانی که با این اپیدمی درگیر خواهیم بود و چه اتفاقاتی رخ می خورد یک امر غیر ممکن و نشدنی است و برای قضاوت قطعی در این مورد خیلی زود است.
وی گفت: با این حال با توجه به اینکه حداقل زمان برای دستیابی به واکسن کووید۱۹ یکسال است، برخی کارشناسان از زمان یکساله برای درگیری با این بیماری سخن می گویند اما چه بسا این زمان خیلی بیشتر باشد.
رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره سبک زندگی با کرونا گفت: انسان یک موجود اجتماعی است، بنابراین در مراوات اجتماعی باید نکاتی را رعایت کند تا از شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری شود. با توجه به اینکه مهمترین عامل انتقال ویروس کرونا از راه ترشحات تنفسی و دست آلوده است، از این منظر می توانیم بیماری کووید۱۹ را یک بیماری رفتاری در نظر بگیریم. اگر رفتار بهداشت تنفس، بهداشت دست و فاصله فیزیکی را رعایت کنیم و این رفتار در فرهنگ اجتماعی ما ایرانیان نهادیه شود می توانیم با تغییر سبک زندگی مدت زمان درگیری با اپیدمی کووید۱۹ را که زمان آن را دقیق نمی دانیم با کمترین آسیب سپری کنیم.
عرفانی افزود: مصداق این تغییر رفتار و سبک زندگی این است که همچنان به شعار در خانه بمانیم پای بند باشیم و به جز دو مورد از خانه خارج نشویم. یکی اینکه سر کار برویم و در تولید و فعالیت اقتصادی و خدمات در چرخه خدمات اجتماعی باشیم و دوم برای تامین مایحتاج زندگی خود و خانواده مان از خانه خارج شویم. در غیر این صورت باید در خانه بمانیم و چرخه انتقال ویروس را بشکنیم. تعهد اجتماعی اقتضا می کند فقط برای این دو مورد از خانه خارج شویم.
وی ادامه داد: البته در صورتی که بخواهیم برای یکی از این دو مورد هم از خانه خارج بشویم. باید از حضور در محیط هایی که تراکم اجتماعی دارند خودداری کنیم. فاصله یک متر و ۸۰ سانتی متری را با دیگران حفظ کنیم. در جاهایی که این امکان وجود ندارد مثل تاکسی، مترو یا اتوبوس حتما از ماسک استفاده و بهداشت دست را رعایت کنیم و اگر دستمان با جایی برخورد کرد از تماس دست با چشم، بینی و دهان خودداری کنیم و در اولین فرصت دستمان را به مدت ۱۵تا ۳۰ ثانیه با آب و صابون به شکل بهداشتی و درست شست و شو دهیم یا از محلول شست و شو و ضدعفونی دست استفاده کنیم.
رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اجرای فاصله گذاری پویا گفت: باید بین معیشت و سلامت در جامعه تعادلی ایجاد کنیم، جامعه ای زنده است که فعالیت های اقتصادی و اجتماعی در آن جریان داشته باشد و از طرف دیگر مسائل بهداشتی، فاصله گذاری فیزیکی و الزامات سلامت مردم هم باید در جامعه لحاظ شود و تصمیم گیری ها باید به گونه ای باشد که هیچ یک از این دو مخدوش نشود.
وی افزود: برای مدیریت کرونا در کشور با یک سه گانه رو به رو هستیم، اولین جز این سه گانه رعایت فاصله گذاری اجتماعی یا فیزیکی است، دوم غربالگری، انجام تست و تشخیص موارد بیماری و افراد آلوده است و جزو سوم جداسازی و ایزوله کردن افراد بیمار و آلوده است تا این بیماری در جامعه انتشار پیدا نکند. معنای فاصله گذاری پویا این است که از این پس در ستادهای استانی این اختیار وجود دارد که با بررسی میزان شیوع و بروز بیماری کووید۱۹ در مورد اعمال محدودیت های اجتماعی و میزان فاصله گذاری ها تصمیم گیری می شود.
کد مطلب: 131471
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *