۰
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۵۵
بررسی عملکرد نارنجی پوشان جاده مخصوص از ده تیر 98 تا ده تیر 99

30 گام عملياتي سایپا براي توسعه صنعت خودرو

دهم تیرماه در تقویم کشور با عنوان روز صنعت و معدن نامگذاری شده تا بهانه ای باشد برای بزرگداشت تلاش و کوشش فعالان این حوزه اصلی و استراتژیک از اقتصاد کشور. علاوه بر این، روز صنعت و معدن را نیز می توان معیار زمانی برای بررسی عملکرد شرکت های صنعتی و معدنی کشور دانست
30 گام عملياتي سایپا براي توسعه صنعت خودرو
دهم تیرماه در تقویم کشور با عنوان روز صنعت و معدن نامگذاری شده تا بهانه ای باشد برای بزرگداشت تلاش و کوشش فعالان این حوزه اصلی و استراتژیک از اقتصاد کشور. علاوه بر این، روز صنعت و معدن را نیز می توان معیار زمانی برای بررسی عملکرد شرکت های صنعتی و معدنی کشور دانست.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،دهم تیرماه در تقویم کشور با عنوان روز صنعت و معدن نامگذاری شده تا بهانه ای باشد برای بزرگداشت تلاش و کوشش فعالان این حوزه اصلی و استراتژیک از اقتصاد کشور. علاوه بر این، روز صنعت و معدن را نیز می توان معیار زمانی برای بررسی عملکرد شرکت های صنعتی و معدنی کشور دانست. از این رو، در روز صنعت و معدن سال 99 نگاهی به عملکرد گروه خودروسازي سايپا خواهیم داشت. خودروسازی که از اردیبهشت ماه سال پیش، گوی سبقت را در رقابت با رقیب دیرینه ربوده و با تیراژ تولیدی بالاتر، در جایگاه خودروساز اول کشور قرار گرفته است.

جایگاهی که تا پایان بهار99  نیز حفظ شده و سایپا با تولید بیش از 106 هزار دستگاه انواع محصولات، سهم غیرقابل انکاری را در رونق و جهش تولید کشور ایفا کرده است. علاوه بر این، بررسی عملکرد گروه خودروسازی سایپا از تيرماه سال گذشته تا تيرماه سال جاري نشان می دهد این خودروساز 30 گام عملياتي براي توسعه صنعت خودرو برداشته است.

واكاوي كارنامه كاري گروه خودروسازي سايپا نشان مي دهد كه اين مجموعه نارنجي پوش، توانسته بسیاری از برنامه هاي خود را محقق كند و از تهديدهاي كه براي اقتصاد و صنعت کشور پيش آمده، فرصت بسازد و سربلند عبور كند.

سایپا در مسیر دانش بنیان شدن

گروه خودروسازي سايپا در كارنامه كاري خود از تيرماه سال گذشته تا تيرماه سال جاري به دستاوردهاي متعددي دست يافته كه مهمترين آن ايجاد نخستين «كميته همكاری‌های مشترك با مجموعه‌های دانش‌بنيان» در صنعت خودرو است.

سال هاي متمادي است كه  همكاري با مجموعه هاي دانش بنيان در صدر اولويت هاي استراتژیک نظام جمهوري اسلامي ايران قرار گرفته است، اما اين مهم در مجموعه هاي صنعتي به صورت جدي مورد پيگيري قرار نگرفت؛ ولي گروه خودروسازي سايپا از تيرماه سال گذشته مجدانه همكاري با مجموعه هاي دانش بنيان را دنبال كرده است و اكنون در زمره مجموعه هاي قرار گرفته كه در اين عرصه همكاري هاي خوبي آغاز كرده است.

البته گروه خودروسازي سايپا اين اميدواري را دارد كه با همكاري مجموعه هاي دانش بنيان بتواند به تعريف مشتركي از ساخت قطعات به خصوص قطعات "هاي¬تك" برسد.

در راستاي همكاري با مجموعه هاي دانش بنيان و استارتاپ گروه خودرو سازي سايپا موفق شد با سازمان ملي كارآفريني تفاهم نامه اي را امضاء كند. اين تفاهم نامه به منظور افزايش همكاري هاي مشترك در زمينه توسعه، ترويج و نهادينه‌سازي كارآفريني، نوآوري و فنآوري در صنعت خودرو و در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي تنظيم شده و قرار است براساس آن زمينه استفاده از توانمندي هاي دو طرف فراهم آيد.

بهره‌گيري از ظرفيت‌ها و پتانسيل‌های بالقوه و بالفعل طرفين در توسعه نوآوری، فناوری و كارآفرينی، مشاركت در ترويج و شكل دهي زيست‌بوم نوآوری و فناوری، مشاركت در توسعه اقتصاد دانش‌بنيان با بهره گيری از ظرفيت‌ها و فرصت‌های گروه خودروسازی سايپا و تسهيل، استقرار و فعاليت شركت‌های دانش‌بنيان در سايپا با هدف افزايش داخلی‌سازی قطعات و توسعه محصولات جديد از موضوع‌ها و محورهای اصلی اين تفاهم نامه همكاری به شمار می‌رود.

طي يكسال مورد اشاره نگاه ديگري هم در گروه خودروسازي سايپا شكل گرفته كه آن افزايش همكاري با بخش خصوصي واقعي است. از اينرو جلسات مختلفي برپا شده است تا سطح همكاري ها و استفاده از پتانسيل بخش خصوصي در صنعت خودرو افزايش پيدا كند.

انعقاد تفاهم نامه هاي اثرگذار در سايپا

انعقاد تفاهم‌نامه همكاري ميان سايپا و مپنا (شرکت خدمات مهندسی، صنعتی) براي توليد خودرو برقي مشترك كه بهمن ماه سال گذشته امضاء شد هم از ديگر رخدادهايی است كه گروه خودروسازي سايپا انجام داده است. بر اساس تفاهم‌نامه صورت گرفته، دو مجموعه اقدام به مشارکت و همکاری در خصوص طراحی، نمونه‌سازی، تست، تجاری‌سازی و تولید خودروهای جدید با پلت‌فرم الکتریکی خواهند کرد.

در راستاي توسعه همكاري هاي مشترك كه سايپا از سال گذشته مدنظر قرار داده از صنايع دفاعي كشور خواسته شده تا در زمينه توليد قطعات مشترك خودرو اقدام هاي صورت گيرد.

انعقاد تفاهم نامه همكاري با برخي از بانك ها جهت تامین نقدینگی براي رونق خطوط توليد محصولات سايپا هم از ديگر اقداماتي است مي توان كه در كارنامه موفق كاري تير98 تا تير99 گروه خودروسازي سايپا ديد.


تحول و تنوع در سبد محصولات

از روز صنعت سال گذشته تا آستانه روز صنعت سال جاري، نارنجي پوشان جاده مخصوص براي اولين بار تيپ

 بندي واحد براي محصولات خود تعريف كردند. اين تيپ بندي كه در تاريخ اسم گذاري محصولات سايپا، سابقه نداشته باعث شده كه ديگر شُبهه اي در مدل خودروها وجود نداشته باشد و خريداران خودرو بدانند كه هر حرف یا واژه لاتين در كنار اسم خودرو چه معنا و مفهمومي دارد.

موضوع ديگري كه در كارنامه كاري سايپا ديده مي شود، عرضه سه محصول جديد شاهين، ساينا.اس و كوييك.اس براي نخستين بار در سال 99 بود. در حالي كه منتقدان صنعت خودرو بر اين باور بودند كه خودروسازان توان ايستادن در برابر تحريم ها را ندارند و دير يا زود مجبور به كاهش توليد و حتي تعطيلي خطوط توليد خود مي شوند، اين مجموعه خودروسازي توانست محصولات جديد را كه منطبق با استاندارد يور 5 است را روانه بازار كند.

حركت به سمت توليد محصولات جديد، در شرايطي است كه هدف گذاري سايپا براي توليد خودروي شاهين، تا پايان سال جاري 20هزار و 200دستگاه خودرو است. اين افق توليد در حالي است كه  شركت سايپا به دنبال طراحي و توليد خودروهاي جديد هم است.

علاوه بر این، عرضه خودرو كوييك.آر براي نخستين بار با هدف توسعه سبد محصول و جلب رضايت مشتريان هم مي توان از اقدامات سايپا به شمار آید.

وعده هايی كه بالاخره محقق شد

گروه خودروسازي سايپا در راستاي وعده هاي كه داده بود، توانست پرايد را از خط توليد خود حذف كند؛ خودرويی كه ساليان سال مديران از كنار گذاشتن آن صحبت مي كردند، در سال 99 به تاريخ پيوست.

گروه خودروسازی سایپا در ارديبهشت ماه سال جاري، اقدامي انجام داد كه پيش از اين تحقق آن وابسته به شركت هاي خارجي بود. سايپا تنها خودروساز ایرانی است که تجهیزات و توانایی ساخت خط تولید بدنه خودرو را دارد و براساس همین توانمندی خط رباتیک تولید بدنه دو منظوره محصولات جدید كه شامل  S200 و Q200 را نصب و راه‌‌اندازی کرد. از مهمترین ويژگي‌های این خط تولید، می‌توان به طراحي و ساخت كامل تمام تجهيزات به دست متخصصان ایرانی و استفاده از منابع داخلي كشور در کنار بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا و نیز كاهش ارزبری، اشاره کرد.

يكي از موضوعاتي كه باعث شده برخي ها نسبت به گروه خودروسازي سايپا گله مند باشند، عدم امكان تحويل خودروهاي تحريمي به مردم است، میراثی که از سوء مدیریت های گذشته به مدیران فعلی سایپا رسیده بود و برای جبران آن، متحمل سختی های فراوانی شدند. بعد از تحريم صنعت خودرو، سايپا نمي توانست خودروهاي ثبت نامي مردم را تحويل دهد بدين جهت و در راستاي تكريم ارباب رجوع، طرح هاي متنوع و پرسود براي جايگزيني و تبديل خريداران محصولات گروه رنو و برليانس در نظر گرفته شد.

سایپا؛ خوروساز مسئولیت های اجتماعی

اقدام ديگري كه در راستاي عدالت و مسئوليت اجتماعي توسط سايپا انجام شده، بازگشايي شركت سايپا گام با بهره گيري از مددجويان كميته امداد امام خميني (ره) و با هدف توسعه اشتغال است.

در حوزه كيفيت هم سايپا كارنامه خوبي را بر جاي گذاشته است، به گونه اي كه سایپا براساس گزارش شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران، حائز رتبه اول پاک‌ترین خودروساز ایران در میزان آلایندگی هوا با گاز دی‌اکسیدکربن شد. گروه خودروسازي سايپا در تلاش است تا اين مسير را براي سال هاي آينده ادامه دهد.  از سوی دیگر سایپا با هدف افزایش رضایت مشتریان، توانست با اجرای پروژه های بهبود کیفیت محصول سايپا 151 را ارتقاء دهد و آن را سه ستاره كند.

در همین زمینه، عملکرد سایپا پس از شیوع جهانی ویروس کرونا نیز قابل اعتنا و شایسته احترام است. كوويد 19 بر دنيا اثر زيادي گذاشت و باعث تعديل نيرو در بسیاری از بنگاه های بزرگ اقتصادی دنیا شد. گروه خودروسازي سايپا هم مانند بسیاری از مجموعه ها با شيوع ويروس كرونا آسيب ديد اما سعي کرد تا در مدت كوتاه آسيب ها را جبران کند و براي مدیریت شرایط کرونائی، تهميداتي در نظر گرفته شود. ادامه توليد، حفظ نيروي كار، پيگيري برنامه هاي افزايش توليد و عرضه خودرو در سايپا با وجود شيوع بيماري كرونا با آنكه سخت بود اما محقق شد.

اجراي اقدامات پيشگيرانه در مقابله با شيوع بيماري كرونا تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در محيط درون‌سازماني گروه سايپا، راه اندازي خط توليد محلول ضدعفوني كننده دست و سطوح در شركت طيف و راه اندازي خط توليد ماسك بهداشتي در سايپا آذين و اجراي طرح ارائه خدمات به پزشكان و پرستاران فعال در واحدهاي درماني مقابله با كرونا با همت فعالان گروه خودروسازي سايپا انجام شد.

افزایش ۶۰ درصدی خدمات در محل امداد خودرو سایپا با هدف جلوگيري از شيوع بيماري كرونا و ارتقاي رضايت مشتريان هم از ديگر خدماتي است كه سايپا به شهروندان داده است.

رشد 55 درصدي تحويل خودرو

گروه خودروسازي سايپا ضمن اينكه در بخش عرضه محصولات و تلاش برای تنظیم بازار نیز  كارنامه پرباري در يك سال گذشته (از تير98 تا تيرماه 99) داشته است.

بر اساس آمار رسمي در فصل نخست سال جاري نزدیک به یکصد هزار دستگاه خودرو به مشتريان تحويل داده شده است، با اين اتفاق مي توان به اين نتيجه رسيد كه تنها در بهار سال 99 ميزان تحويل خودرو در قياس با مدت مشابه سال گذشته 55 درصد افزايش يافته است و اين عدد بزرگي است كه با وجود تحريم ها و شيوع ويروس كرونا به دست آمده است.



انضباط و دستاوردهاي مالي

در حوزه مالي هم سايپا به دستاوردهاي خوبي دسته يافته كه افزايش 400 درصدي سرمايه سايپا از محل تجديد ارزيابي دارايي ها، از جمله آن است. پرداخت مطالبات 120 روزه قطعه‌سازان در اسفندماه گذشته و تلاش براي تسريع در پرداخت هاي قطعه سازان هم بواسطه مديريت منابع مالي اتفاق افتاده است.

صفر شدن خودروهاي داراي كسري قطعات در پاركينگ ها هم موضوعي بود كه سايپا با جدیت پيگيري کرد و موفق شد نیم بیشتری از یکسال گذشته را با اجرای پروژه "عبور مستقیم" در خطوط تولید خود طی کند و محصولات این گروه خودروسازی به طور مستقیم و بدون کسری قطعه از خط تولید به بخش فروش می رفت تا به مشتریان تحویل داده شود. متاسفانه شیوع بیماری کرونا در جهان، اجرای این طرح را با مشکل مواجه کرده اما سایپا با یک روند رو به بهبود در حال حرکت به سمت تکرار این موفقیت در سال 99 است.

ثبت ركورد توليد بيش از 400 هزار خودرو در سال 98 و تبديل شدن به بزرگ ترين خودروساز كشور، افتخاري بود كه سايپا به دست آورد و اين امر در سخت ترین سال صنعت خودرو محقق شد. شكسته شدن ركورد توليد محصولات ایکس100 و ایکس200 در سال 98، رشد ۸۲ درصدی تولید ساینا و کوییک در سال 98 نسبت به سال پيش از آن از ديگر اعدادي است كه به دست آمد.

در اين ميان گروه خودروسازي سايپا، گام محكمي در بومي سازي قطعات خودرو برداشت به گونه اي كه 53 قطعه خودروهاي سايپا در طرح ملي داخلي سازي قطعات بومي سازي شد و اين امر جز با عزم ملي و همكاري قطعه سازان امكان پذير نبود.

راه اندازی خط رباتیک تمام اتوماتیک رنگ

راه اندازی خط رباتیک تمام اتوماتیک رنگ در پلاسکوکار سایپا با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت واپسین اقدام عملیاتی گروه خودروسازی سایپا در چند روز مانده به روز صنعت و معدن سال 99 بود.

این خط دارای ۱۲ ربات رنگ پاش است که سالانه ظرفیت رنگ آمیزی ۷۲۰ هزار عدد سپر در ۱۴ رنگ متفاوت را دارند. این ربات ها از آخرین تکنولوژی پودر کردن رنگ در دنیا موسوم به Atomize بهره می برند و می توانند رنگ مایع را با سرعت ۱۹ تا ۶۰ هزار دور در دقیقه به پودر تبدیل کرده و عمل پاشش را انجام دهند.

این خط رنگ توسط متخصصان داخلی به ارزش ۴۱ میلیارد ریال ساخته شد و ربات های آن به ارزش 5.2 میلیون یورو از یک شرکت آلمانی خریداری شد. طرف خارجی به دلیل اعمال دوباره تحریم های بین المللی تعهدات خود را انجام نداد اما این خط در سال رونق تولید توسط مهندسان و متخصصان گروه خودروسازی سایپا تکمیل و در سال جهش تولید راه اندازی شد.


پایان تعهدات 97؛ تحویل تعهدات 98 تا شهریور99

تحويل تمام خودروهاي مشتريان ثبت نامي سايپا در سال 97 هم از ديگر رخدادهاي بود كه در میانه های سال گذشته رخ داد. این اتفاق در سال جاری هم به شدت و قدرت بیشتری ادامه دارد و به تازگی اعلام شده که به جز دو خودرو، تمام تعهدات معوق محصولات سایپا تا پایان شهریورماه به صفر خواهد رسید.

در اين ميان تحويل مستمر محصولات به مشتريان و جبران تعهدات بر جا مانده از گذشته از اهدافي است كه با جديت دنبال مي شود. از سويي يكي از سياست هاي كه سايپا در حال دنبال كردن آن است اجراي طرح هاي متنوع فروش و پيش فروش محصولات با هدف پاسخ گويي به نياز بازار است. با اين رويكرد مي توان تنشي كه در بازار خودرو وجود دارد را تا حدود زيادي كاست و اجازه نداد كه واسطه ها و دلالان نقش آفرينان بازار خودرو شوند.

تمام دستاوردها اعم از رشد توليد، ايجاد تنوع در محصولات، بومي سازي سازي قطعات كه سايپا از تيرماه سال گذشته تا تيرماه سال جاري به دست آورده است، با وجود تحريم هاي سختگيرانه، عدم تخصيص ارز دولتي و شيوع ويروس كرونا بوده است.
کد مطلب: 132092
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *