۰
پنجشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۶

دست رد لیگ ایران به قانون ۵ تعویض!

تیم‌های لیگ برتری در جریان هفته بیست و دوم لیگ برتر نتوانستند از همه داشته‌های خود در طول بازی استفاده کنند و فقط دو تیم از قانون ۵ تعویض بهره برد.
تیم‌های لیگ برتری در جریان هفته بیست و دوم لیگ برتر نتوانستند از همه داشته‌های خود در طول بازی استفاده کنند و فقط دو تیم از قانون ۵ تعویض بهره برد.
به گزارش ایسنا، از زمان آغاز مجدد فوتبال ایران حدود یک هفته می‌گذرد و هر تیمی حداقل یک دیدار برگزار کرده و تجربه بازی در دوران کرونا را به دست آورده است. هفته‌های نخست این مسابقات به علت آماده نبودن بازیکنان و برگزاری بازی‌ها در گرمای هوا نسبت به گذشته با مشکلاتی برای برخی از تیم‌ها و بازیکنان همراه شد که وجود چندین مصدوم نام آشنا مانند وحید امیری و ارسلان مطهری گواهی بر این مطلب است.
با این حال فیفا برای کمک به تیم‌ها و بازیکنان و برداشتن فشار از روی آن‌ها، طرحی را چندین ماه قبل ارائه کرده که در حین مسابقه به کاهش مصدومیت‌ها و آسیب‌دیدگی کمک می‌کند. این نهاد بین‌المللی موقتا قانونی را با عنوان امکان پنج تعویض در خلال مسابقات مصوب کرد که تیم‌ها می‌توانند در سه نوبت، پنج بازیکن را از زمین خارج و نفرات تازه نفس را به میدان بفرستند.
علی‌رغم اینکه قانون فعلی برای برداشتن فشار از روی بازیکنان اتخاذ شده، برخی مربیان خارجی گاهی برای حل مشکلات تاکتیکی تیم خود هم از این فرصت ویژه بهره می‌برند و می‌توانند به اهداف خود برسند. در کنار این موضوع، امکان پنج تعویض در اکثر بازی‌ها توسط تیم‌ها رعایت می‌شود و ضریب مصدومیت در بازیکنان را تا حد قابل قبولی کاهش داده است.
* فوتبال ایران با ۵ تعویض بیگانه است؟
این تدبیر فیفا چندی پیش توسط سازمان لیگ فوتبال ایران هم تصویب شد و تیم‌های فوتبال می‌توانستند با شروع فصل از این فرصت استفاده کنند.
برخی از بازیکنان نیمکت‌نشین و عمدتا جوان در طول فصل جاری فرصت کمتری برای بازی در مسابقات لیگ برتر به دست آورده بودند و به همین دلیل می‌توانستند به دلایلی که گفته شد فرصت عرض اندام و خودنمایی را به دست می‌آورند اما امکان پنج تعویض در هنگام مسابقات در ایران به طور جدی محک نخورد.
در خلال بازی‌های هفته بیست و دوم لیگ برتر فقط دو تیم از پنج تعویض خود بهره بردند و سایرین نخواستند یا نتوانستند به این حد نصاب برسند تا فشار بازی بین بازیکنان تقسیم شود.
موضوع وقتی نگران کننده می‌شود که برخی از تیم‌ها حتی کمتر از سه تعویض در طول بازی انجام‌ داده‌اند که قطعا به علت گرمای هوا و فشار بازی‌ها، بازیکنان را دچار مشکل خواهد کرد و چه بسا مصدومیت‌هایی را به وجود آورد.
البته، بدون شک این نقیصه به علت نبود بازیکنان توانمند و دارای استانداردهای بازی در لیگ برتر روی نیمکت تیم‌هاست و مربیان هم برای کسب نتیجه، از بازی دادن به بازیکنان نیمکت نشین خود خودداری کردند. در نتیجه این سوال از مربیان مطرح می‌شود که آیا مشکل نبود پنج بازیکن استاندارد روی نیمکت تیم‌ها برای ورود به میدان مربوط به کادر فنی و مدیران خود تیم‌ها نمی‌شود؟
هر چند نمی‌توان از اینکه در حال حاضر برخی از تیم‌ها مانند استقلال لشگری از بازیکنان محروم و مصدوم دارد هم چشم‌پوشی کرد اما خودداری ۱۴ تیم از انجام پنج تعویض نشان از نبود بازیکن به اندازه کافی و همین طور افزایش فشار به سایرین فوتبالیست‌ها دارد.
* تعویض‌های هر تیم در طول هفته بیست و دوم
۵ تعویض
فولاد و گل‌گهر
۴ تعویض
استقلال، پرسپولیس، شاهین
۳ تعویض
نفت آبادان، پارس جنوبی،  نفت مسجد سلیمان، سپاهان، تراکتور
۲ تعویض
شهرخودرو، ذوب آهن، سایپا، نساجی
یک تعویض
پیکان، ماشین سازی
در فهرست کنونی، تیم‌های پیکان و ماشین‌سازی با انجام یک تعویض در وضعیت بحرانی به سر می‌برند و امکان مصدومیت بازیکنان این تیم‌ها به علت فشردگی مسابقات بسیار بالا رفته است.
کد مطلب: 132131
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *