۱
پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۴۱
حسین مقیسه کارشناس صنعت خودرو:

K132 قابل رقابت با نمونه های خارجی

محصول جدید ایران خودرو که با نام K132 شناخته می شود حاصل تلاش جمعی از مهندسین و مخترعین داخلی بوده و گام بزرگی در راستای داخلی سازی صنعت خودروسازی در کشورمان است، که قابل رقابت با نمونه های خارجی خود است. سرعت انجام کار در این پروژه در فازهای مختلف طرح تکوین محصول یکی از مصادیق کارجهادی در صنعت خودرو می باشد
K132 قابل رقابت با نمونه های خارجی

محصول جدید ایران خودرو که با نام K132 شناخته می شود حاصل تلاش جمعی از مهندسین و مخترعین داخلی بوده و گام بزرگی در راستای داخلی سازی صنعت خودروسازی در کشورمان است، که قابل رقابت با نمونه های خارجی خود است. سرعت انجام کار در این پروژه در فازهای مختلف طرح تکوین محصول یکی از مصادیق کارجهادی در صنعت خودرو می باشد.
 
حسین مقیسه، کارشناس صنعت خودرو در خصوص پروژه که با نام K132 شناخته می شود گفت:اگر مدیریت مناسب و سیاستگذاری  متمرکز در خصوص صنعت  خودرو  کشور داشته باشیم می توان امیدوار بود که خودرو سازی سر و شکل مناسبی به خود  بگیرد. در واقع به نظرمی رسد در خصوص پروژه K132 با تمام مشکلاتی که در شرایط فعلی کشور وتحریمها مواجه بودیم، نکاتی است که نمی توان از کار ارزشمند مرکز تحقیقات ایران خودرو گذر کرد و بایستی از آنها حمایت کرد تا این محصول به نتیجه و تولید انبوه برسد .
در حال حاضر این پروژه مسیر های ذیل را بخوبی طی کرده است .
 
1 : با توجه به سرمایه گذاری انجام شده قبلی و رفتن پژو بهترین تصمیم جایگزینی 301 با k132 بود و استفاده همه سازندگان 301 که قبلا در زنجیره تامین تصویب شده بودند در این پروژه همکاری دارند. البته ایران خودرو می توانست با توجه به ترک پژو از ایران از مسئولین بالا دستی حمایتهای دو چندان را جذب کند.
 
2 : خودروی k132  بر اساس مراحل طرح تکوین توسعه محصول همه فرآیندها را در فازهای مختلف EP و VP و ... طی نموده فاز ep و vp و off line طی شده و با 92 درصد خودکفایی اکثریت قطعات از قالبهای اصلی در تولیدات off line استفاده شده و تریم داخلی و داشبورد و رودری ها نیز توسط سازندگان داخلی تامین شده و اکثریت تستهای صحه گذاری و هموگولیشن را پاس نموده است و جزو خودروهایی است که استانداردهای اجباری را با توجه به محدودیت های تحریمی به بهترین نحو عملیاتی نموده است و مشکلی از باب اخذ TA نخواهد داشت. کیفیت قطعات و تولیدات در فازهای مختلف نیز بر اساس طرح کیفیت پروژه انجام شده و می شود.
 
3 : سیستم های ایمنی خودرو و کنترل پایداری و مگاماژول های خودرویی علیرغم داخلی سازی قطعات خودرو با دانش فنی مهندسان ایران خودرو در معاونت تحقیقات طراحی و تکوین محصول یکی از افتخارات صنعت خودرو با توجه به تمام مشکلات حال حاضر می تواند باشد که قابل رقابت با نمونه های خارجی می باشد.
 
4:  بدنه خودروی K132  از مقاوم ترین  و با استحکام ترین بدنه های تولیدات داخلی به جهت مرغوبیت نوع ورق می باشد . انشالله تولید کنندگان داخلی ورق در آینده نزدیک در بحث داخلی سازی این نوع ورقها اقدام کنند. بپذیریم که سیاست گذاری در داخلی سازی ورق و پلیمر و دیگر مواد اولیه خارج از توان خودرو ساز است و باید مسئولین بالا دستی صنعت خودرو همت خود را دو چندان کنند .
 
5 : خودروی k132 از ۳ واریانت قوای محرکه بهره خواهد برد. گیربکس دستی ۵ دنده که موتور EC5 با گیربکس ۵ دنده BE کوپل خواهد شد.
برای گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته نیز ۲ واریانت موتور خواهیم داشت. یکی موتور EC5 و آن یکی موتور  EF7TC که هر دو با گیربکس ۶ سرعته DAE  کوپل میکردند. ضمنا به اندازه کافی موتور ec5 تولید شده و قابل نصب است که خوب شرایط سریعتر تولید شدن این خودرو را مقدور می کند.
 
6 : سرعت انجام کار در این پروژه در فازهای مختلف طرح تکوین محصول یکی از مصادیق کار به واقع جهادی در صنعت خودرو بوده و این نشان از تجربه و دانش تیم درگیر در پروژه می باشد که واقعا ستودنی و امیدواریم این رویکرد و تغییر نگرش در زمان انجام پروژه ادامه دار باشد.
 یکی از معضلات همیشگی پروژه ها  عدم مدیریت زمان بوده که قطعا در هزینه هم تاثیر گذار خواهد بود. که البته بایستی همین روند تا به سرانجام رساندن.کار و تولید خودرو ادامه پیدا کند و این موضوع همت همه جانبه کل مدیران و.پرسنل ایرانخودرو و البته قطعه سازان و حمایت وزارت صمت و سازمانهای مرتبط را می طلبد. امیدوارم که در آینده نزدیک با سیاست گذاری درست ساخت قالبهای پلیمری بزرگ مثل سپر خودرو ، داشبورد و رودری داخلی سازی شود تا از یکی از معضلات صنعت خودرو خلاص شویم.
کد مطلب: 132979
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *