۰
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۱۰

خودکفایی ایران در تولید تجهیزات حفاظت

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران اعلام کرد: ایران تجربیات خوبی در مقابله با کرونا دارد و توانسته در تولید تجهیزات حفاظت فردی به خودکفایی برسد.
خودکفایی ایران در تولید تجهیزات حفاظت
نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران اعلام کرد: ایران تجربیات خوبی در مقابله با کرونا دارد و توانسته در تولید تجهیزات حفاظت فردی به خودکفایی برسد.
پروفسور کریستوفر هاملمن دوشنبه ۱۳ مردادماه در کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله با کروناویروس استان همدان، بیان کرد: دفتر ما در تهران است و ما گاها برای بازرسی از سیستم بهداشت و درمان به شهرستان ها می رویم. همانطور که اطلاع دارید انسان های زیادی به علت کروناویروس از بین رفتند و تلاش های زیادی از سوی سازمان بهداشت جهانی صورت گرفته اما باید بدانیم ما وسط این بیماری هستیم و باید فازهای متفاوتی را بررسی کنیم. 
وی با بیان اینکه همانطور که اطلاع دارید ایران همراه با چند کشور دیگر بعد از چین زودترین موارد اپیدمی ابتلا به کروناویروس را داشتند، افزود: ابعاد کنترلی این بیماری به صورت بین المللی از طرف سازمان جهانی بهداشت تدوین و عملیاتی شده است. 
هاملمن در رابطه با اقدامات ایران در مواجهه با کروناویروس بیان کرد: ظرفیت سازی برای آزمایشگاه ها، مراقبت های بهداشتی، بیماریابی فعال و هدایت آنها به سمت بیمارستان ها و معرفی اصول فاصله گذاری اجتماعی در مشاغل از تجربیات خوب ایران است.
وی ادامه داد: ایران در دهه های اخیر توانمندی زیادی در زمینه پزشکی، دارو و تجهیزات پزشکی داشته و این یکی از توانایی های سیستم بهداشتی است که به کنترل این بیماری نیز کمک می کند.
هاملمن خاطرنشان کرد: در ابتدا ایران برای تأمین تجهیزات حفاظت فردی کمک هایی دریافت کرد اما پس از آن با تولید داخلی خود توانست این مشکل را حل کند.
وی در رابطه با مشکلات این بیماری توضیح داد: مشکلاتی وجود دارد که فقط ویژه ایران نیست به طوریکه شش ماه کار طاقت فرسا باعث شده کادر بهداشتی خسته شوند و برای حل این مشکل علاوه بر خدمات روانی که در ایران ارائه می شود، باید بیمارستان های دیگری نیز برای ارائه خدمات کووید ۱۹ درنظر گرفته شود و یا کادرهای درمانی را جابه جا یا جایگزین کرد. ما نزدیک به فصل سرما و شیوع آنفلوآنزا هستیم و هر چه بیمارستان های بیشتری داشته باشیم به نفع ما است.
وی ادامه داد: کارکنان بهداشتی که خدمات کووید ۱۹ ارائه می دهند اقوام از این افراد می ترسند اما آنها از تمام تجهیزات حفاظت فردی استفاده می کنند و وظیفه ما این است که با حمایت، عشق، محبت و رابطه دوستانه این بار روانی را کم کنیم.
وی افزود: وقتی می گوییم و می نویسیم کارکنان بهداشتی قهرمانان این مبارزه هستند باید به این جمله باور داشته باشیم و با آغوش باز آنها را بپذیریم.
هاملمن با بیان اینکه باید بدانیم هنوز شرایط عادی نشده و باید شرایط احتیاط و قرنطینه رعایت شود، توضیح داد: از تلاش های سازمان بهداشت جهانی و همچنین وزارت بهداشت در کنترل این اپیدمی تشکر می کنم. 
وی گفت: همانطور که رئیس جمهور ایران نیز گفتند نباید فقط ترس و وحشت داشته باشیم یا اینکه شرایط را نرمال تصور کنیم بلکه باید شرایط فعلی را در نظر داشته باشیم تا بتوانیم از آن عبور کنیم نباید ترس بی جا در جامعه ایجاد و در مقابل باید از افراد مبتلا حمایت کرد.
هاملمن در رابطه با ساخت واکسن کروناویروس بیان کرد: کشورها فراخوانده شدند تا عضو گروهی شوند که برای ساخت واکسن تلاش می کنند. آنها به کمک هم سرمایه گذاری و تلاش می کنند تا تحقیقات مربوط به ساخت واکسن انجام شود.
وی ادامه داد: پس از ساخت واکسن، با اولویت کشورهای عضو این واکسن به صورت عادلانه میان کشورهای عضو سازمان ملل، طی فازهای متفاوت با اولویت کارکنان بهداشتی و افراد در معرض خطر توزیع می شود. جمهوری اسلامی ایران نیز جزء کشورهایی است که برای عضویت در این گروه اظهار تمایل کرده است. 
هاملمن در مورد مسئله شفافیت آمارهای اعلام شده از بیماران مبتلا به کروناویروس توضیح داد: در مورد مسئله شفافیت آراء یک نکته وجود دارد و آن این است که آمار اعلام شده آمارهایی است که تایید آزمایشگاهی دارند و این خیلی با مسئله ظرفیت آزمایشگاه ها در ارتباط است و محدود به تشخیص آزمایشگاهی است اما اخیرا تست های دیگری انجام می شود که تشخیص می دهد آیا فرد قبلا به این بیماری مبتلا شده یا خیر؟ و این تست آزمایش آنتی بادی است.
وی ادامه داد: نتایج این آزمایشات نشان داده تعداد افرادی که آنتی بادی دارند بیش از افرادی است که به صورت رسمی به کرونا مبتلا شده اند اما این به معنای این نیست که آمار رسمی غلط است بلکه روش ها متفاوت است.
هاملمن با اعلام این نکته که آمارها نشان می دهد همدان دو پیک را پشت سر گذاشته، توضیح داد: در رابطه با همدان آماری که وجود دارد نشان می دهد همدان دو پیک را پشت سر گذاشته، موقعیت ها و ظرفیت بیمارستان ها خوب بوده و ۷۰۰ تخت نیز برای بیماران مبتلا به کرونا آماده بوده است.
وی ادامه داد: ارائه خدمات خوبی در همدان صورت گرفته و طبق آمارها این بیماری به وضعیت به ثبات رسیده همچنین همدان در مسئله تولید وسائل حفاظت شخصی و تحقیقات آکادمیک نتایج خوبی داشته است.
هاملمن در پایان بیان کرد: شهرهای زیادی هنوز در وضعیت قرمز هستند ونکته مهم این است که بدانیم در سطح جهانی چند کشور موج دوم را تجربه کردند؟ این موج دوم چه اندازه شدید بوده؟ چه محدودیت هایی باید اعمال شود؟
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان نیز در این جلسه بیان کرد: علائم جدید دیگری در مبتلایان به کووید ۱۹ مشاهده شده به طوریکه تاکنون سه علت شایع برای کروناویروس وجود داشت؛ تب، تنگی نفس و سرفه بدون خلت اما در حال حاضر بدن درد، کوفتگی، اسهال، استفراغ و در سنین پایین تر و سوزش ادرار نیز در میان بیماران وجود دارد.
دکتر رشید حیدری مقدم ادامه داد: در پروتکل جدید شک بالینی ابتلا به کروناویروس، کرونا تلقی می شود و تمام تدابیری که برای بیماران مبتلا مانند قرنطینه اندیشیده شده برای این افراد نیز در نظر گرفته می شود.
وی در رابطه با راه اندازی معاینات پزشکی آنلاین در استان توضیح داد: در کل کشور پزشکی آنلاین آغاز شده و در استان نیز خدا را شکر زیرساخت آن مهیا شده است.
حیدری مقدم در رابطه با هزینه های درمانی مبتلایان به کروناویروس بیان کرد: اگر بیمار خدمات یکسانی را در بیمارستان های دولتی دریافت کند هزینه آن در کل کشور یکسان است اما اگر کسی به مراقبت ها و داروهای خاصی احتیاج دارد هزینه آن متفاوت می شود. 
وی ادامه داد: افرادی که تمکن مالی برای پرداخت هزینه ها ندارند می توانند برای کاهش هزینه ها به بخش مددکاری بیمارستان ها مراجعه کنند. 
حیدری مقدم در رابطه با آخرین آمار مبتلایان به کووید ۱۹ توضیح داد: از ابتدای شیوع کرونا تا الان ۳۱۳۱ نفر در استان به این ویروس مبتلا شده اند که از این تعداد ۳۸۸ نفر فوت کرده اند.
وی ادامه داد: اواخر خرداد از پیک اول عبور کردیم و بعد از آن پیکی نداشتیم تا ۱۵ تیر که تعداد موارد سه برابر شد اما خوشبختانه از ابتدای مرداد سیر ابتلا به این ویروس نزولی بوده است.
وی افزود: در حال حاضر ۴۷۴ مورد مشکوک به کروناویروس در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد برای ۲۷ نفر لوله گذاری انجام شده و ۲۰ نفر نیز در بخش مراقبت های ویژه حضور دارند و شرایط بالینی بقیه افراد مساعد است. 
حیدری مقدم تاکید کرد: فاصله گذاری اجتماعی، عدم شرکت در تجمعات و استفاده از ماسک مسائلی است که مردم باید آن را همواره رعایت کنند. طبق مشاهدات ما فقط ۲۰ درصد آلودگی در میان مشاغل و ۸۰ درصد آن ناشی از ارتباطات درون خانواده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان نیز در این جلسه بیان کرد: در استان شاهد وحدت و انسجام خوبی در مقابله با کرونا هستیم.  
ظاهر پورمجاهد توضیح داد: فعالیت های ستاد استانی مقابله با کرونا با همکاری دستگاه های قضایی و اجرایی اثرگذار بوده و امیدواریم به کمک مردم این بلا را پشت سر بگذاریم.
پورمجاهد ادامه داد: ما در رعایت پروتکل های بهداشتی از میانگین کشوری بالاتر هستیم و جزء استان های نمونه در زمینه مقابله با کرونا معرفی شدیم.
وی افزود: ما نه تنها در زمینه تولید تجهیزات حفاظت فردی خودکفا هستیم بلکه به استان های دیگر نیز کمک می کنیم.
کد مطلب: 134003
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *