۰
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۰۷

سبدمان را در صف واکسن کرونا گذاشته‌ایم

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر لزوم رعایت اصول و شیوه‌ نامه‌های بهداشتی جهت جلوگیری از ابتلا به کرونا، درباره واکسن این بیماری نیز گفت: همپای حرکت داخلی و ملی، برای خرید واکسن در مجمعی که در سازمان جهانی بهداشت تشکیل شده، شرکت می‌کنیم و سبد خودمان را در صف خرید هم گذاشتیم تا اگر جایی در دنیا زودتر توانست واکسن را عرضه کند، آن را برای شهروندان‌مان خریداری کنیم.
سبدمان را در صف واکسن کرونا گذاشته‌ایم
وزیر بهداشت ضمن تاکید بر لزوم رعایت اصول و شیوه‌ نامه‌های بهداشتی جهت جلوگیری از ابتلا به کرونا، درباره واکسن این بیماری نیز گفت: همپای حرکت داخلی و ملی، برای خرید واکسن در مجمعی که در سازمان جهانی بهداشت تشکیل شده، شرکت می‌کنیم و سبد خودمان را در صف خرید هم گذاشتیم تا اگر جایی در دنیا زودتر توانست واکسن را عرضه کند، آن را برای شهروندان‌مان خریداری کنیم.
به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی به مناسبت روز خبرنگار در ارتباطی ویدیوکنفرانسی، گفت: پدیده کووید-۱۹ دارد شیوه جدیدی از زندگی را به ما تحمیل می‌کند. گرچه که اصحاب رسانه بسیار خوش درخشیدند و هم عظمت کار بزرگی که اتفاق افتاد را در کنار مدافعان سلامت به تصویر کشیدند و از سوی دیگر هم در جهت ارتقاء دانش بهداشتی کشور، نقش ارزنده‌ای ایفا کردند.
وی ضمن تبریک روز خبرنگار، گفت: معتقدم یکی از نشانه‌های بسیار پر اهمیت توسعه یافتگی در همه ممالک داشتن رسانه‌های پویا و حقیقت جویی است که می‌توانند در توسعه و اعتلای کشور نقش آفرینی کنند.
نمکی ادامه داد: اگر هر یک از شما اصحاب رسانه دستی برای محبت دراز کردید و ما ندیدیم، به دلیل کم علاقگی نبوده، بلکه به حساب شلوغی ایام بگذارید. وزیر بهداشتی که از روزی که آمده درگیر سیل و زلزله و H۱N۱ و  کرونا شده است و ممکن است پدیده‌ای از دیدش مغفول بماند. اما بدانید که بعد از خداوند، به دلیل ایمانی که به قلم و اهل قلم و هنر و فرهنگ و رسانه دارم، فکر می‌کنم موثرترین همراهان ما هستند.
وی درباره شکایت از رسانه‌ها، گفت: تاکنون از هیچ رسانه‌ای شکایت نکردم و به همکارانم نوشتم که اگر قبل از من هم شکایتی از رسانه ای بود، حتما پس گرفته شود. در عین حال در این دوران سخت که سربازان خط مقدم این دفاع را دیدید، عده ای برای تشویش ذهن مردم و برای گسست اعتماد مردم از جامعه پزشکی و وزارت بهداشت کارهای تلخی کردند که من را به یاد روزهای دفاع مقدس افتادم که بچه هایمان در جبهه می‌جنگیدند. این واقعا در شرایط جنگی، یک ناجوانمردی تمام و عیار است.
وی درباره وجود دو صدایی در کشور، گفت: دو صدایی حاصل دو برداشت و نگاه است. ما معتقدیم سلامت به عنوان رکن اساسی یک کشور می‌تواند بر اقتصاد، سیاست و ... اثر بگذارد. برخی ممکن است این موضوع را به گونه دیگری نگاه کنند. به هر حال مملکتی که در تحریم است و مشکلات اقتصادی دارد و ممکن است مطالبات اجتماعی سنگینی داشته باشد، عده‌ای فکر می‌کنند باید اولویت‌های دیگری را در کنار سلامت پررنگ دید و شاید حاصل این دو صدایی در کشور چنین چیزی باشد. البته ما تمام تلاش‌مان را کردیم که این دو صدایی را به تک صدایی و مهار زودرس کرونا بدل کنیم.
نمکی درباره واکسن کرونا نیز گفت: درباره واکسن کرونا در دنیا حرف‌های زیادی مطرح شده است، اما هنوز به نتیجه قابل قبول و ۱۰۰ درصد در این حوزه نرسیده‌ایم. این ویروس پیچیده است و مشابه آن را تا به امروز ندیده‌ایم و در نتیجه تهیه واکسن آن نیز از پیچیدگی‌های خاص خود برخوردار است.
وی افزود: ما برای اینکه از دنیا عقب نمانیم، با شرکت های دانش بنیان، موسسه رازی و پاستور همزمان شروع به ساخت واکسن کرده‌ایم. می‌توانم بگویم که در سه - چهار مورد از این همکاری‌های مشترک، واکسن کرونای ایرانی تست‌ها را تقریبا پاس کرده است و به زودی وارد ارزیابی بالینی می‌شویم. حال اینکه این واکسن یا واکسنی در جهان چه زمانی به بازار می‌آید و آن واکسنی که به بازار می‌آید طول مدت ایمنی‌زایی‌اش چقدر است، مورد تردید همه جهان است.
نمکی ادامه داد: همپای حرکت داخلی و ملی، برای خرید واکسن در مجمعی که در سازمان جهانی بهداشت تشکیل شده، شرکت می‌کنیم و سبد خودمان را در صف خرید هم گذاشتیم تا اگر جایی در دنیا زودتر توانست واکسن را عرضه کند، آن را برای شهروندان‌مان خریداری کنیم، اما پیشنهاد می‌کنم که به مردم این را آموزش دهیم که تا زمانیکه واکسن و داروی موثر نیامده، موثرترین کار شستن دست‌ها، رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.
وزیر بهداشت، در رابطه با جذب نیروی پزشک و پرستار، گفت: در حال جذب حدود ۱۳ هزار نیروی جدید در دو فاز هستیم که قسمت عمده آنها پزشک، پرستار و کادر بهداشتی و نیروهای مورد نیاز نظام ارائه خدمت است. در رابطه با کارانه و اضافه کار پرسنل بهداشتی درمانی نیز روزی که بنده وزیر شدم به طور متوسط بین ۱۸ تا ۲۴ ماه کارانه عزیزان به تعویق افتاده بود و این در حالی بود که کارانه به اضافه کار گره خورده بود و اولین کاری که انجام دادم رساندن این معوقات به حدود ۷ الی ۸ ماه بود و همچنین اضافه کار را از کارانه جدا کردیم و اضافه کارها پرداخت شد.
وی افزود: اکنون در بخش کارانه‌ها متوسط کشوری بدهی حدود ۷ ماهه است که ممکن است در شهری ۲ ماه و در شهری ۱۲ ماه باشد. در حال حاضر در حال پرداخت ۳ ماه دیگر هستیم تا متوسط معوقات به ۳ ماه برسد و با پرداختی جدید بتوانیم به روز باشیم. ما شرمنده همکاران پرستار، پزشک، بهورز و... و. هستیم که عاشقانه در حال خدمت هستند و باید با تقدیر و تشکر به این ایثار پاسخ داد؛ هرچند که باید مسائل مالی این عزیزان را به حداقل برسانیم.
وزیر بهداشت درباره درمان رایگان بیماران کرونایی افاغنه اظهار کرد: همدلی و همراهی ما با کشور افغانستان مختص به امروز نیست و یادم است که حدود ۳۰ سال پیش که مسئولیت بهداشت کشور را برعهده داشتم، در ریشه کنی فلج اطفال در افغانستان و همچنین در خانه‌های بهداشتی که در مرز خراسان بزرگ آن زمان بود، خانه‌های بهداشتی درست کردیم و بهورز را با نام به‌بخش تربیت کردیم. در این دوران هم یکی از اقدامات بزرگ این بود که اعلام کردیم که همه اتباع افغانستانی مبتلا به کرونا را حتی آنهایی که کارت اقامت ندارند، پذیرش کرده و رایگان درمان کنیم. این پدیده در هیچ کجای دنیا اتفاق نیفتاد.
وی ادامه داد: ما مفتخریم که در جمهوری اسلامی ایران هیچ کس در دوران کرونا به دلیل سن بالاتر و به دلیل نداشتن امکانات و بضاعت مالی و عدم دسترسی به نظام بیمه‌ای، بیرون از بیمارستان‌ها و بدون درمان رایگان نماند. ما در طول این مدت در زمینه سرویس‌دهی به بیماران خاص و دیالیزی افغانستانی برنامه‌ریزی کردیم. با توجه به اینکه بسیاری از آنها توان پرداخت هزینه‌های درمان را ندارند، درخواست داریم تا از طریق یو ان اچ سی آر و وزارت کشور حداقلی از هزینه‌های سلامت را به ما بپردازند؛ چرا که بیمارستان‌های ما به دلیل بیماری کووید ۱۹ در شرایط سختی از نظر درآمدهای اختصاصی قرار گرفته‌اند. بیمارستان‌های ما  ۲۰ تا ۲۵ درصد از آنچه در بودجه‌شان به عنوان درآمد اختصاصی دیده‌ایم، در شرایط کنونی محقق می شود. درحالیکه  ۴۵ درصد حقوق پرسنل را بیمارستان‌ها از درآمدهای اختصاصی پرداخت می کنند. ما آمار کرونا را به روز داریم و سعی می کنیم آمار بیماران کرونایی و فوتی‌های افغانستانی را اعلام کنیم.
وزیر بهداشت اظهار کرد: همکاران ما در اقصی نقاط این کشور، مظلومانه تلاش کردند. یکی از بزرگترین رسالت‌های اصحاب رسانه این است که این عظمت را برای ماندگاری در تاریخ کشور، به تصویر بکشند. من فکر می‌کنم هنوز هم لایه‌های ایثارگرانه‌ای در زیر این مجموعه‌ها مدفون شدند. بسیاری از بچه‌های ما در ابتدای هجمه کرونا روز و شب نداشتند. در همین موج جدیدی که اتفاق افتاد، می‌دیدیم که همکاران‌مان چطور خدمت‌دهی می‌کردند، اما از طرفی عده‌ای هم در جهت تخریب عمل می‌کردند.
نمکی گفت: در تاریخ کشور ما ممکن است هر ۱۵۰ سال یکبار چنین اتفاقی رخ دهد. برخی به من می‌گویند که چقدر بدشانس بودی که در این برهه به وزارت بهداشت آمدی. اما به نظر خودم من بسیار خوشبخت بودم که در این ایام سخت آمدم و خداوند در این ایام سخت مردم، مرا مامور کرد و لایق دانست که بیایم و به داد دل مردم برسم و اگر اندوخته‌ای از سال‌های عمرم دارم، به میدان بیاورم. آنچه همکاران ما را در صحنه نگه داشت، عشق بود.
وی افزود: اتفاقی که در وزارت بهداشت می‌بینیم، اتفاق ویژه‌ای است و محور همه این تلاش‌ها عشق است که مار ا به یاد دفاع مقدس می‌اندازد. در عین حال از اصحاب رسانه نیز سپاسگذاریم که جوانمردی کردند و ما را تنها نگذاشتند و دل به آتش زدند. هرگز این عشق و ایثار را فراموش نمی‌کنیم.
نمکی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت یک میلیارد  یورویی که قرار بود در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد، گفت: ۳۰ درصد اولیه از این یک میلیارد یورو را دریافت کرده‌ایم که بخشی از آن در حوزه کاهش درآمد بیمارستان‌ها به دلیل کرونا صرف شد و بخشی هم برای دارو و تجهیزات پزشکی صرف شده است. همچنین بخش عمده‌ای از آن در راستای تامین اکسیژن برای مراکز درمانی صرف شده است. همچنین بخشی هم برای توسعه زیرساخت‌هایی مانند تخت آی سی یو و... صرف می‌شود. دریافتی جدیدی هم از این اعتبار نداشتیم.
کد مطلب: 134493
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *