۰
پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۲۰

برگزاری "گل مالی" محرم در لرستان ممنوع شد

استاندار لرستان گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ضرورت حفظ سلامت مردم، محرم امسال برگزاری آیین سنتی گل مالی روزهای تاسوعا و عاشورا در استان ممنوع است.
استاندار لرستان گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ضرورت حفظ سلامت مردم، محرم امسال برگزاری آیین سنتی گل مالی روزهای تاسوعا و عاشورا در استان ممنوع است.
به گزارش ایرنا؛ سیدموسی خادمی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هماهنگی نحوه برگزاری مراسم ماه محرم افزود: با توجه به تصمیم گیری صورت گرفته مراسمی همچون شیرخوارگان حسینی نیز ممنوع شده است.
وی اظهار داشت: علاوه بر بررسی پروتکل های ستاد ملی مدیریت کرونا در ماه محرم؛ مصوبات استانی نیز صورت گرفته و به هیات های عزاداری و مذهبی ابلاغ خواهد شد.
وی تاکید کرد: بر این اساس محرم ۹۹ پیاده روی و دسته روی هیاتها برگزار نمی شود و آیین عزاداری باید در مکان های ثابت؛ با مجوز سازمان تبلیغات اسلامی و رعایت پروتکل ها باشد.
استاندار لرستان استفاده از ماسک در هیات های عزاداری را الزامی دانست و تصریح کرد: امسال به منظور جلوگیری از ایجاد تجمعات بزرگ؛ مکان های بیشتری برای هیات های عزاداری در نظر گرفته شده است.
خادمی ادامه داد: همچنین روضه های خانگی متداول نیز ممنوع است و با توجه به شعار هر منزل یک حسینیه مردم در خانه های خود عزاداری کرده و از تجمع افرادی در یک منزل پرهیز شود.
وی با بیان اینکه امام حسین (ع) سلامت جامعه اسلامی و پیروان خود را می خواهد تاکید کرد: هر فرد ناقل کرونا همانند بمب عمل کرده و می تواند تا ۱۵ نفر را درگیر بیماری کووید ۱۹ کند بنابراین همه باید ایام عزاداری محرم را با رعایت پروتکل های مصوب سپری کنند.
وی اضافه کرد: با همکاری مردم استان روند ابتلا به ویروس کرونا نزولی شده که انتظار می رود این همکاری ها ادامه داشته باشد.
مردم ولایتمدار لرستان هرساله تاسوعا و عاشورای حسینی را با رسمی متمایز به سوگ عزیز زهرا می نشینند تا به شیوه خود در غم های بیکران واقعه کربلا شریک اهل بیت (ع) شوند.
سنت گل مالی به عنوان میراث معنوی مردم لرستان، اوج غم و اندوه این دیار را در روز تاسوعا وعاشورای حسینی به نمایش می گذارد، سنتی که از دیرباز مردم این خطه برای از دست دادن عزیزان خود به آن عمل می کرده اند.
هر ساله آیین های گل مالی و چمرانه همزمان با عاشورای حسینی در خرم آباد برگزار می شود و مردم این شهر اوج عزای خود در شهادت امام حسین (ع) را با اجرای این آیین ها به نمایش می گذارند.
کد مطلب: 134510
برچسب ها: لرستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *