۰
پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۷

افتتاح طرح‌های توسعه منابع آب و خاک در نواحی مرزی

رئیس جمهوری در پانزدهمین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، دستور افتتاح مجموعه پروژه بزرگی در عرصه آب و خاک کشور با عنوان طرح‌های توسعه منابع آب و خاک مرزی را از طریق ویدئوکنفرانس صادر کرد.
افتتاح طرح‌های توسعه منابع آب و خاک در نواحی مرزی
رئیس جمهوری در پانزدهمین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، دستور افتتاح مجموعه پروژه بزرگی در عرصه آب و خاک کشور با عنوان طرح‌های توسعه منابع آب و خاک مرزی را از طریق ویدئوکنفرانس صادر کرد.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» روز پنجشنبه در پانزدهمین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، مجموعه پروژه بزرگی در عرصه آب و خاک کشور با عنوان طرح‌های توسعه منابع آب و خاک مرزی شامل بهره‌برداری شبکه‌های آبیاری و زهکشی در ۲۳ هزار هکتار از اراضی حاصلخیز استان‌های کرمانشاه و ایلام را از طریق ویدئوکنفرانسی افتتاح کرد.
کاهش اثرات خشکسالی و تامین نیازهای آب شرب و صنعت، بهبود و توسعه کشاورزی در استان‌های کرمانشاه و ایلام از اهداف اجرای این پروژه است که در مجموع با سرمایه‌گذاری دو وزارت‌خانه نیرو و جهاد کشاورزی افزون بر ۱۷۷۳ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.
این طرح‌ها علاوه بر نقش موثر و مثبتی که در تولید مواد غذایی و شغل‌های مولد دارد، برای ۹ هزار و ۲۴۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند که فرصت بسیار تعیین کننده‌ای برای آبادانی استان‌های مرزی کشور دارد.
با بهره‌برداری از مرحله اول شبکه‌های آبیاری و زهکشی این طرح‌ عظیم ملی، آب کشاورزی برای ۲۳ هزار هکتار از اراضی منطقه به صورت مکانیزه و پایدار فراهم شده و ضمن ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت ساکنان، شاخص‌های امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی منطقه به میزان قابل‌توجهی ارتقا خواهد یافت.
بنا بر این گزارش، از دیگر مزایای این پروژه بزرگ علاوه بر تأثیر مستقیم طرح بر بخش کشاورزی، بر دیگر بخش‌های مؤثر در توسعه منطقه‌ای نیز تاثیر مستقیم گذاشته و ضمن ایجاد جهش تولید در بخش کشاورزی و تأمین امنیت غذایی برای کشور، حدود ۴۵۰ کیلومتر از نوار مرزی غرب کشور در دو استان ایلام و کرمانشاه آبرسانی می‌گردد و منجر به پایداری و ثبات سیاسی- امنیتی در مناطق مرزی غرب کشور خواهد شد.
برای بهره‌برداری از شبکه‌های آبرسانی ۲۳ هزار هکتار اراضی کرمانشاه و ایلام توسط دو وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی در مجموع ۱۷۷۳ میلیارد تومان هزینه شده که سهم وزارت نیرو از این میزان سرمایه‌گذاری ۱۲۶۵ میلیارد تومان بوده است.
به گزارش ایرنا، ‌افتتاح، آغاز بهره‌برداری و یا شروع احداث و عملیات اجرایی ۱۹۴ طرح زیربنایی و توسعه‌ای با دستور رییس جمهوری در استان‌های تهران، فارس، ایلام، کرمان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، خراسان رضوی، اصفهان، البرز، مازندران، مرکزی، هرمزگان و کرمانشاه، در مجموع با سرمایه‌گذاری حدود ۵۲ هزار و ۱۰۳میلیارد تومان، همچنین سرمایه‌گذاری بیش ۱.۲میلیارد دلار در صنعت آلومینیوم، حدود ۲.۱۴میلیارد دلار در بخش نفت و پتروشیمی، ۱.۵ میلیار دلار در بخش نیرو و تخصیص و سرمایه‌گذاری ۲۵۲ میلیون یورو در بخش گاز، در کمتر از چهار ماه از آغاز سال ۹۹ اتفاقی مهم در تاریخ برنامه‌ریزی کشور تلقی می‌شود.
کد مطلب: 134525
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *