۰
سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۳۹
حاجی دلیگانی در گفت‌وگو با «مردم سالاری آنلاین» پاسخ داد:

ارتباط بین سقط جنین با فضای مجازی چیست؟

حاجی دلیگانی 450 هزار سقط جنین در سال را به فضای مجازی مرتبط کرده بود
چند روز پیش حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی مدعی شده بود که دلیل 450 هزار سقط جنین در سال، آسیب‌های فرهنگی در فضای مجازی است.
ارتباط بین سقط جنین با فضای مجازی چیست؟
چند روز پیش حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی مدعی شده بود که دلیل 450 هزار سقط جنین در سال، آسیب‌های فرهنگی در فضای مجازی است. به گفته وی از بین این 450 هزار سقط جنین در کشور 125 هزار مورد به صورت غیرقانونی انجام می‌شود. یعنی بیش از 300 هزار سقط جنین در کشور نه به صورت غیر قانونی و زیر زمینی بلکه به دستور پزشک و پزشکی قانونی رخ می‌دهد. گرچه آمار 125 هزار مورد سقط جنین غیر قانونی در سال رقم کمی نیست، اما این که ارتباط این رخداد با فضای مجازی چیست را باید از نماینده شاهین‌شهر و میمه پرسید. آیا تنها فضای مجازی افراد را مجبور به اینکار می‌کند؟ آیا تنها مسائل غیراخلاقی دلیل این اتفاق است ؟
حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «مردم سالاری آنلاین» سعی کرد دلیل ادعای خود را توضیح دهد اما در نهایت از سخنان او قانع نشدیم چراکه به جز کلیات، هیچ دلیل روشن و مشخصی را بیان نکرد. هرچند که او خود چنین اعتقادی نداشت.
وی گفت: فضای مجازی که در آن بی‌مبالاتی فرهنگی و بی‌بندوباری هست باعث می‌شود که خانواده‌ها دچار مسئلی ‌شوند که اساس بنیاد خانواده ها را بر هم میزند. وی معتقد است که با برهم خوردن بنیان خانواده و بروز طلاق افراد آسیب دیده دچار سواستفاده می‌شوند؛ برخی ارتباطات منجر به اتفاقاتی می‌شود که بعدا از این جهت که اقوام مطلع نشوند و برای اینکه خودشان را از آن حالت روحی و روانی که به آن دچار شدند و برای رهای از بارداری که صورت گرفته، بروند و سقط کنند.
نماینده شاهین‌شهر و میمه در ادامه با اشاره به اینکه این آماری است که وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده است گفت: وقتی فرهنگ بی‌مبالتی ترویج می‌شود خودبه‌خود اثرش را در جامعه می‌گذارد و موجب طلاق و از هم پاشیدگی خانواده‌ها می‌شود. در این میان بیشترین آسیب را زنان جامعه میبینند و مردان در این میان آسیب زنندگان به جامعه هستند.
وی معتقد است در آماری که وجود دارد و سقط با مجوز پزشکی صادر شده است به ظاهر روال قانونی آن طی شده، اما تعداد بسیار کمی جنبه قانونی دارد و بیشتر آن با آموزه‌های دینی و با اخلاق و انسانیت همخوانی ندارد، بلکه فرار از مسئولیت کاری است که افراد انجام داده‌اند اما حاضر نیستند مسئولیت آن را بپذیرند.
این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که فکر نمی‌کنید بخش اعظمی از این آمار به مشکلات معیشتی مردم باز می‌گردد که توان داشتن فرزند را ندارند گفت: آن هم هست، در بررسی آسیب‌های اجتماعی نمی‌توان همه چیز را صرفا به یک موضوع مرتبط دانست. فقر، مشکلات معیشت، بی‌کاری و اعتیاد هم می‌توانند به نسبت در این موضوع دخیل باشد.
او همچنین در پاسخ به این موضوع که پس با توجه به صحبت‌های شما فیلترینگ نتوانسته است نقش بازدارندگی را ایفا کند گفت: من درباره فیلترینگ بحثی نداشته‌ام، فیلترینگ هم مانند ماده 100 شهرداری است، درست همان مامور شهرداری است که می‌گوید تو برو بساز من جریمه می‌کنم؛ یعنی فیلترینگ اسمش هست اما در مقابل آن صدها فیلترشکن وجود دارد که برخی اوقات تمایل افراد را برای حضور در فضاهای نادرست بیشتر می‌کند.
حاجی‌دلیگانی البته تاکید دارد که استفاده صحیح و درست از فضای مجازی امروز از لوازم ضروری زندگی است، یعنی دنیای امروز را بدون فضای مجازی نمی‌توان دید، اما در عین حال می گوید: مسئولین ما، کسانی که مسئولیت بخش محتوا را برعهده دارند همچنین مردمی که به فرهنگ و تدین مردم احترام می‌گذارند لازم است که شرایطی را از لحاظ محتوایی فراهم کنند که این آسیب‌ها را شاهد نباشیم.
این عضو هیات رئیسه مجلس در پایان افزود: همه باید بدانند که این بی مبالاتی و شلختگی که در برخی تصاویر و محتواهای شبکه‌های مجازی وجود دارد دامن همه ما را می‌گیرد، همه باید احساس مسئولیت کنند تا اخلاق، رفتار، انسانیت و سلامت جامعه حفظ شود.
 
گفت‌وگو: مانیا شوبیری
 
کد مطلب: 134838
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *