۰
يکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۶
دکتر کواکبیان در پنجمین همایش فضای مجازی پاک:

چرا توئیتر فیلتر می شود وقتی تقریبا همه مسئولان کشور از آن استفاده می کنند!؟

باید درک مشترکی از مفهوم توسعه و امنیت فضای مجازی در سطح قوای سه گانه ایجاد شود
پنجمین همایش ملی فضای مجازی پاک با رویکرد و شعار «صیانت؛ لازمه توسعه فضای مجازی» روز شنبه ۱۸اسفند ماه در سالن جابر دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
چرا توئیتر فیلتر می شود وقتی تقریبا همه مسئولان کشور از آن استفاده می کنند!؟
پنجمین همایش ملی فضای مجازی پاک با رویکرد و شعار «صیانت؛ لازمه توسعه فضای مجازی» روز شنبه ۱۸اسفند ماه در سالن جابر دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین همایش ملی فضای مجازی پاک از پنج سال قبل با هدف صیانت از افراد در فضای مجازی شکل گرفت و پنجمین دوره از این همایش به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف و با همکاری سازمان مردم نهاد «جمعیت توسعه‌گران فضای مجازی پاک (فمپ)» و با حضور «ابوالحسن فیروزآبادی» دبیر شورای عالی فضای مجازی، «مصطفی کواکبیان» نماینده مجلس شورای اسلامی، «جواد جاویدنیا» معاون فضای مجازی دادستانی کل کشور، «محمد شریف خانی» معاون فضای مجازی سازمان صدا و سیما به عنوان سخنران برگزار شد. با اینکه نام «محمدجواد آذری جهرمی» به عنوان یکی از سخنرانان اصلی همایش اعلام شده بود، او به دلیل جلسه کاری حاضر نشد و در پیامی از حضار عذرخواهی کرد.
در این همایش دکتر مصطفی کواکبیان عضو کمیسیون امنیت مرکز ملی فضای مجازی نیز در مورد ضرورت توجه به توسعه فضای مجازی و لزوم حفظ امنیت و سلامت آن برای کاربران ایران و بومی سازی و راه اندازی شبکه ملی فضای مجازی سخن گفت و با تاکید بر اینکه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی برای شورای نگهبان ملاک عمل است گفت :اگر شورای عالی فضای مجازی و یا دولت راهکار اساسی برای صیانت از فضای مجازی ارائه دهند حتما در مجلس شورای اسلامی به صورت مصوبه قانونی در خواهد آمد و باید بدانیم نه فیلترینگ راهکار اساسی است و نه رها کردن کامل فضای مجازی بلکه ایجاد و راه اندازی شبکه ملی  فضای مجازی که مورد اعتماد مردم باشد اصلی ترین سازکار مصونیت سازی در این زمینه است.
وی گفت چندین سال که دولت قرار است لایحه جامع اطلاع رسانی را به مجلس ارائه دهد و البته طرحی هم در کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح است ، اما همه باید به درک مشترک از مفهوم امنیت و توسعه فضای مجازی برسیم .
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که چرا باید توئیتر فیلتر شود در زمانی که تقریبا همه مسئولان کشور از آن استفاده می کنند ؟
وی در پایان از طلاگرام و هاتگرام دفاع کرد و گفت امیدوارم راه حل های مفید تری برای حمایت از پیام رسان های داخلی ارائه شود.
 
رویکرد همایش امسال به دو مفهوم صیانت و توسعه

دبیر همایش ملی فضای مجازی پاک گفت: از سال 93 که پهنای باند در کشور به شکل قابل توجهی توسعه پیدا کرد و تلفن های همراه مجهز به پهنای باند شدند، بحث ایجاد یک حرکت ایجابی برای توسعه محتوا و فرهنگ استاده از فضای مجازی در کشور مطرح شد.
رسول جلیلی افزود: این کار توسط بعضی از هیات علمی دانشگاه و جوانان فارغ التحصیل جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاک شکل گرفت.
وی توضیح داد: رویکرد همایش امسال به دو مفهوم صیانت و توسعه است و بنا داریم بررسی کنیم که آیا این دو بدون یکدیگر، قابل توسعه هستند یا خیر.
این عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: مباحث همایش درباره حکمرانی است بنابراین امروز از تمام کسانی که در رسانه ها به نقد یکدیگر می پردازند، دعوت کرده ایم تا در این فضا کنار یکدیگر باشند و با یکدیگر به تعامل بپردازند.
وی افزود: هفدهم اسفند سال 1390 شورای عالی فضای مجازی تاسیس شد که مصوبات آن ترتیب آثار قانونی دارد و این پدیده برای کشور، میمون است.
 
رونمای از جایگزین @ در همایش
فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز در این همایش بیان کرد: از آیاتی درباره قلم معلوم می‌شود که علم، انسان را انسان می‌کند و قلم ابزار علم است. فضای مجازی امکان تحقق یکی از نعمت‌های الهی است که بر اساس آن سوگند یاد شده و بعد درباره پیامبر گفته است. این فضا در اختیار ماست و باید مورد استفاده ما قرار بگیرد و اصولی که برای ما در این فضا حاکم می‌شود، حکمرانی مجموعه ارزش‌ها و هنجارها و… در سطح ملی توسط حکومت پیش می‌رود. باید دید چه کسانی متصدیان حکمرانی در فضای مجازی هستند؛ به خصوص این فضا که شبکه‌ای اطلاعات محور و مولد دانش است و به دلیل اینکه دربرگیرندگی دارد همه در آن فعال هستند.
او ادامه داد: این فضا توسط گروه مرجع و نخبگان و حکمرانان و … تولید می‌شود. این در برگیرندگی موجب زایش تنوعی می‌شود که بی نظیر است. همچنین در این فضا بسیاری از گروه‌های پنهان تاریخ همدیگر را پیدا و گروه‌هایی هم که همدیگر را نمی‌یابند مثل قمارباز و علما و … همدیگر را می‌یابند. جمعیت‌هایی هم که همدیگر را پیدا می‌کنند بر اساس هدف مشترک کاری انجام می‌دهند.
فیروزآبادی بیان کرد: من این تحولات که همراه با تغییرات در همه حوزه‌ها است را به بسط فضایی تعبیر می‌کنم؛ مواجهه با فضایی حقیقی که در حال بسط و شاید انفجار است. ما در هر دهه شاهد تحول هستیم و این تغییرات مستمر با تغییرات جهانی مصادف شده است. بنابراین باید گفت که اصول حکمرانی کمتر از یک دهه حاکم است.
او بیان کرد: شاهد این هستیم که نظام سیاسی نظام وکالتی بوده و در مباحث حکمرانی به دلیل سرعت و پیچیدگی تغییرات، نماینده‌تان نمی‌تواند یک وکیل عام باشد و سطوح قانون گذاری هم کافی نیست. این نظام در فضای مجازی باید قابلیت پیاده سازی و پشتوانه محکم داشته باشد. ما از قدرت لازم در این فضا برخوردار نیستیم البته آمریکا این قدرت را دارد. آیا می‌توانیم نظام حکمرانی فضای پاک را بدون توجه به مدل‌ها و توزیع قدرت‌ها و شبکه ای بودن در این فضا ایجاد کنیم؟
دبیر شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد: تولیدکنندگان در فضای مجازی مردم هستند اما حکومت کجا قرار دارد؟ البته حکومت نمایندگی می‌کند و مسائل عامه را می‌تواند نمایندگی کند. اگر بخواهیم در این فضا بازیگر باشیم باید آگاهی به روابط بازیگران فضا داشته باشیم.
او ادامه داد: دانشگاه‌های ما از بخش خصوصی قدرتمندتر است اما کجای استاندار جهانی و کشور ما قرار دارد. فضای مجازی بازیگر ملی می‌خواهد. اگر پلت فرم را بپذیریم و ارزش گذاری و هنجارسازی کشورهای دیگر را می‌پذیریم باید آگاهانه باشد. مردم ما به دنبال استقلال هستند. اگر سواد دیجیتالی مردم بالا برود خودشان متوجه مسائل می‌شوند. اگر این سواد را یاد بگیریم برای توسعه بازار غربی‌هاست. باید یاد داده شود که چه محصولاتی که وارد می‌شود مشابه خارج از کشور است. اگر آموزش داده شود اکثر سرورها خارج از کشور است مانند گوگل و…، مردم متوجه همه چیز می‌شوند. ما باید در کنار جی میل، ایمیل ایرانی ایجاد کنیم.
او ادامه داد: فضای مشارکتی در فضای مجازی وجود دارد؛ مردم سالاری مشارکتی است. بسیاری از رفتارهای اجتماعی و حکومتی را فضای مجازی تغییر می‌دهند. همچنین حکمرانی تخصصی باید در فضای مجازی ارج گذاشته شود.
در ادامه مراسم از «نماد در نشان» که به گونه‌ای جایگزین @ است، رونمایی شد.
 
 
کد مطلب: 104318
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *