۱
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۵۶
از کی روش تا مربی بلژیکی

ویلموتس؛طلای تقلبی

فدراسیون فوتبال با اشتباه اول یعنی انتخاب مارک ویلموتس به عنوان جانشین کیروش، یک مربی بدون سبک را جانشین کسی کرد که طی ۷ سال یک فلسفه را در تیم نهادینه کرد و اشتباه دوم را موقع عقد قرارداد کرد و سبب یک فاجعه در مدیریت فوتبال شود، فاجعه ای که ابعادش دامن مردم را هم میگیرد.
ویلموتس؛طلای تقلبی
فدراسیون فوتبال با اشتباه اول یعنی انتخاب مارک ویلموتس به عنوان جانشین کیروش، یک مربی بدون سبک را جانشین کسی کرد که طی ۷ سال یک فلسفه را در تیم نهادینه کرد و اشتباه دوم را موقع عقد قرارداد کرد و سبب یک فاجعه در مدیریت فوتبال شود، فاجعه ای که ابعادش دامن مردم را هم میگیرد.
بعد از ناکامی در رسیدن به فینال جام ملتهای آسیا کیروش از تیم ملی جدا شد، مردی که یک استعدادیاب قهار بود و سالها در سطح اول فوتبال جهان حضور داشت نظیر سرمربیگری در رئال مادرید کهکشانی که خط دفاعش را روبرتو کارلوس، خط هافبکش را فیگو، زیدان و بکهام و خط حملهاش را رائول و رونالدو تشکیل میدادند و بعد هم دستیار ارشد سرالکس فرگوسن شد و افتخارات بسیاری با فرگی و شیاطین سرخ کسب کرد؛ مردی که فرگوسن در کتابش او را تکنسین اصول دفاعی میداند و همین صفت باعث شد در جامهای جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ هنگام رویارویی با تیمهای سطح اول و بازیکنان سوپر استاری مانند رونالدو و مسی مانند یک حریف قدرتمند ظاهر شویم و در تمام ۹۰ دقیقه در کورس بمانیم. کیروش با اصول دفاعی بینظیرش اصلیترین بخش یک تیم را بیمه کرد و در مقدماتی جامجهانی روسیه شاهد بودیم که به عنوان اولین تیم به جامجهانی صعود کردیم و فقط در بازی آخر مقدماتی ۲ گل مقابل سوریه دریافت کردیم و در جامجهانی بدشانسی مانع از صعودمان شد. کیروش همچنین اصول استعداد یابی خود را حفظ کرد و در این سالها بازیکنان مختلفی از داخل و خارج به تیم ملی دعوت شدند. کیروش همچنین به مسائل اخلاقی هم اهمیت میداد به عنوان مثال بعد از ترک بیاجازه اردوی تیم ملی توسط سید مهدی رحمتی، دروازهبان و کاپیتان تیم ملی، کیروش او را تا آخر دورانش در ایران از حضور در تیم ملی منع کرد، این روحیات کیروش باعث تلنگر به بازیکنان در همه زمینهها شد و باعث یک لیگ پویا و تیم ملی حرفهای شد که تحسین جهانیان را به همراه داشت.
بعد از استعفای وی ۴ ماه تیم در هوا معلق ماند و خیلی اسمها که باعث شوخی گسترده با آنها در بین فوتبالیها شد به عنوان جانشین معرفی شدند، اسمهایی نظیر خوزه مورینیو، زیدان، یورگن کلینزمن و ... شکی نیست که نشستن روی نیمکت تیم ملی ایران یک افتخار به شمار میآید اما این غیر اصولی بودن کارها و بی برنامگیها باعث بهت بقیه شد. انتظارات در نهایت به پایان رسید و در خرداد ۱۳۹۸ خبر توافق با ویلموتس منتشر شد، ویلموتس دوران بازیگری نسبتا خوبی داشت اما در عرصه مربیگری حرف خاصی برای زدن نداشت و با وجود داشتن ستارههایی نظیر کورتوا، هازارد و دیبروین در مسابقات یورو ۲۰۱۶ با تیم ملی بلژیک به جایی نرسید، تیمی که ۲ سال بعد به رتبه سومی جهان رسید و کورتوا هم دستکش طلایی گرفت.
حضور بازیکنانی مانند کورتوا، هازارد و لوکاکو در هر تیمی یکی از اسباب اصلی موفقیت است، همانطور که امسال رئال با کورتوا لالیگا را با کمترین گل خورده میان تیمهای ۵ لیگ معتبر فتح کرد و لوکاکو در همان سال اول حضورش در اینتر بیش از ۳۰ گل به ثمر رساند، پس نشانه ضعف تاکتیکی مربی است که با وجود این مهرههای سرنوشت ساز به جایی نرسد. رشد در صورتی ممکن است که تمام پله ها را به درستی طی کنیم اما با جایگزینی ویلموتس به جانشینی کسی که ۷ سال در حال تکامل سبکش بود و از متدهای روز ورزشی استفاده میکرد و برای آمادگی بدنی بازیکنان مقابل اسطورههای رقیب از مربی ووشو برای آمادگی بدنی بازیکنانش استفاده میکرد، یک سقوط ناگوار است، سقوطی که میشد با مدیریت صحیح جلویش را گرفت. در زمان مربیگری ویلموتس فقط چند بازی انجام دادیم اما در مهمترین بازی یعنی انتخابی جامجهانی مقابل عراق یک شکست تلخ و ناباورانه خوردیم، آنهم در حالیکه یک دوجین بازیکن لژیونر و داخلی فوقالعاده داشتیم و تلخی آن را بیشتر کرد. بعد از آن بازی یعنی آذر ۱۳۹۸ قراردادش را فسخ کرد اما بعد از مدت کوتاهی اشتباه دوم هجومش را آغاز کرد، وی قرارداد هنگفتی با فدراسیون بسته بود اما اخبار ضد و نقیض بود و در نهایت اعلام شد وی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار یورو دریافت کرده است، آنهم در حالیکه اسطورهای مانند زیدان ۱۷ میلیون یورو حقوق میگیرد و به تازگی هم اعلام شد به علت یک بند در قرادداد ویلموتس مبنی بر اینکه بعد از فسخ وی ۳ ماه از حقوقش یا یک مبلغ مشخص باید دریافت کند، به علت شکایت ویلموتس به فیفا، فدراسیون فوتبال محکوم به پرداخت ۶ میلیون یورو غرامت شده است.
این مساله اول اخلاقی است بعد فوتبالی؛ چرا باید با یک مربی سطح پایین قرارداد امضا کنیم؟ در حالی که ما افرادی نظیر زدراکو رایکوف داشتیم که با حضور روی نیمکت تیم ملی و تاج سابق با هوش و اخلاق حرفهای خود فوتبال ایران را به قله رساند و با یک استعداد یابی گسترده بازیکنان بسیاری را به این مملکت معرفی کرد، نظیر مرحوم غلامحسین مظلومی که یک مهاجم تمام عیار بود. با این اوصاف حدود ۲۲۰ میلیارد تومان برای برد مقابل کامبوج و شکست مقابل عراق هزینه کردیم در حالی که با یک هزارم آن میتوانستیم کولاک کنیم و سالها فوتبال را بیمه کنیم. در حالی این همه پول بینوا باید بدهیم که کارگران کنار خیابان اسیر مشکلات شدید مالی هستند، مسئولان اصل را فراموش کردند و این همه پول را خرج یک حاشیه کاملا بیهوده کردند، در حالیکه همگی در مقابل منابع کشور و بیتالمال و مقابل خداوند مسئولیم.
سیدمهدی داودی
کد مطلب: 134891
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *