۰
سه شنبه ۸ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۶
برگشت به عقب در فوتبال با اسم رمز تاج!

متهم پرونده ویلموتس، دوباره رئیس فدراسیون فوتبال شد

بی سر و سامانی فوتبال کشور آنقدر ادامه پیدا کرد تا فردی که خودش متهم پرونده ویلموتس است، دوباره سکان هدایت فدراسیون فوتبال را بر عهده بگیرد!
متهم پرونده ویلموتس، دوباره رئیس فدراسیون فوتبال شد
گروه ورزشی - محمدحسین یزدی: بی سر و سامانی فوتبال کشور آنقدر ادامه پیدا کرد تا فردی که خودش متهم پرونده ویلموتس است، دوباره سکان هدایت فدراسیون فوتبال را بر عهده بگیرد!
مجمع فدراسیون فوتبال که قرار بود از ساعت ۹ دیروز (سه‌شنبه) آغاز شود، با یک ساعت تاخیر شروع به کار کرد. هرچند نیمه شب قبلش، خبر تعویق در برگزاری انتخابات هم اعلام شد. از مدت‌ها پیش تاریخ هشتم شهریور برای برگزاری انتخابات تعیین و اعلام شده بود اما درحالی که کمتر از یک ساعت از نیمه‌شب نگذشته بود، ناگهان فدراسیون فوتبال با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که انتخابات لغو شده است. پس از این اتفاق، هیات رئیسه فدراسیون جلسه‌ای تشکیل داد و این بار حوالی ساعت چهار صبح بود که خبر آمد مجمع در همان ساعت پیشین برگزار خواهد شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در آغاز مجمع، حسن کامرانی‌فر دبیرکل فدراسیون فوتبال گفت: در روند تائید نامزدهای انتخابات فدراسیون فوتبال نامه‌هایی به ما رسید. یکی از نامه‌ها دیشب به ما رسید که به صدور اطلاعیه دیشب منجر شد. همچنان معتقدم که برخی بندهای اساسنامه رعایت نشده اما هیات رئیسه تصمیم گرفت که انتخابات برگزار شود. من هم به احترام شما در این جلسه شرکت کرده‌ام. از شب قبل مشخص شده بود از بین میرشاد ماجدی، تاج و عزیز محمدی کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال، ماجدی که سرپرست فدراسیون بود شانس کمتری نسبت به تاج دارد. تاج با لابی قویتر رئیس فدراسیون فوتبال شد اما واقعیت آن است که بین این سه نفر تفاوت چندانی نبود و هیچکدام برتری محسوسی نسبت به دیگری ندارند. در این بین، مهدی تاج اگر چه کارنامه پربارتری نسبت به دو نفر دیگر دارد اما عملکرد او در پرونده ویلموتس، سرمربی بلژیکی تیم ملی فوتبال ایران که جریمه سنگینی را برای کشور به همراه داشت، همچنان نقاط ابهام زیادی دارد که به نظر می‌رسد ابتدا او باید درباره این ابهامات پاسخ دهد.
به گفته دبیرکل فدراسیون فوتبال، ۷۲ نفر از میان ۸۷ عضو مجمع فدراسیون فوتبال در ابتدای جلسه دیروز حضور داشتند اما مدتی بعد چند نفر از غایبان از جمله درویش و آجورلو، مدیران دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، خود را به مجمع رساندند تا تعداد حاضران در رای گیری به هشتاد نفر برسد.
در نهایت، مهدی تاج با ۵۱ رای دوباره به ریاست فدراسیون فوتبال رسید. میرشاد ماجدی سرپرست فدراسیون فوتبال، ۲۵ رای کسب کرد و عزیزالله محمدی هم ۴ رای به دست آورد. تاج پس از پیروزی در مجمع گفت: جای گلایه نیست، همه چیز تمام شد و باید دست به دست هم بدهیم تا مشکلات را برطرف کنیم. برای اینکه تیم خوب و قوی داشته باشیم، همه باید در کنار هم باشیم. باید تلاش کنیم تا به فوتبال ایران کمک کنیم. الان وقت دشمنی نیست، وقت دوستی، همدلی و اتحاد است. همه در کنار هم هستیم.
عزیزالله محمدی نیز گفت: به تصمیم مجمع احترام می‌گذارم و برآیند این انتخاب به اعضا برخواهد گشت چون مسوولیت اصلی فوتبال بر عهده مجمع است. پیش‌بینی اتفاقات بعد از این انتخاب را نخواهم کرد ولی مجمع تصمیم خود را گرفته و باید پاسخگو باشد. هدفم این بود بیایم کار کنم و وضعیت فوتبال را سرو سامان بدهم اما مجمع به فرد دیگر رای داد و همه کمک کردند تا تاج به‌عنوان رییس انتخاب شود. وی در واکنشی به پرسشی درباره پیش‌بینی خود از ریاست تاج گفت: بله پیش‌بینی این انتخاب را داشتم. تمام افرادی که در جریان ماجرای ویلموتس بودند به تاج کمک کردند تا دوباره رئیس شود. میرشاد ماجدی که با وجود سرپرستی نتوانست در مجمع آرای لازم را کسب کند نیز، عنوان کرد: سعی کردم به عنوان کاندیدا از خودم و بقیه محافظت کنم. لذا هیچ دخل و تصرفی در بحث کمیته بدوی نداشتم. امروز به عنوان سرپرست از جایگاه سرپرستی بلند شدم و به صندلی نامزدها رفتم. قرار شده بود یک مجمعی برگزار شود و نماینده‌های ای‌اف‌سی و فیفا حضور داشتند. حسن کامرانی‌فر یک سری دغدغه‌ها داشت که هنوز هم دارد ولی مجمع برگزار شد.
وی درباره سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: از نظر من سرمربی تیم ملی اسکوچیچ است و هر سرمربی دیگری بیاید امضای من پای آن نخواهد بود. من هم عضو هیئت رئیسه هستم و به کارم ادامه خواهم داد.
سرپرست سابق فدراسیون فوتبال درباره بالا بردن دستش توسط مهدی تاج پس از اعلام نتایج گفت:‌ خیلی خوشحال هستم و باعث افتخار من است. ما عضو هیات رئیسه هستیم و کنار ایشان می‌خواهیم به تیم ملی کمک کنیم. من آدم هیچ‌کسی نیستم و وابستگی شخصی به هیچ‌کس ندارم. بنده به عنوان عضو هیات رئیسه و یک آدم فنی در خدمت فدراسیون فوتبال و تیم ملی خواهم بود.
در ادامه اعضای مجمع به مهدی محمدنبی و منصور قنبرزاده نواب رئیس پیشنهادی تاج نیز رای اعتماد دادند. نبی ۶۴ رای و قنبرزاده ۵۸ رای کسب کردند. در ادامه انتخابات فدراسیون فوتبال، رای‌گیری برای برگزیدن ۲ نماینده باشگاه‌ها در فدراسیون فوتبال نیز برگزار شد که در پایان رای‌گیری، محمدرضا ساکت با کسب ۲۶ رای به‌عضویت هیئت رئیسه درآمد.
تاج و ماجرای ویلموتس و فولاد مبارکه
مهدی تاج، رئیس جدید فدراسیون فوتبال پس از انتخابات گفت: نمی‌خواهم درباره اتفاقات قبل از رای‌گیری صحبت کنم چون به سمت گله‌مندی می‌رود و افکار عمومی می‌گوید یک دعوای جدید رخ داده است. من می‌خواهم این ۲ سال را به سمت یک تیم ملی مقتدر برویم و بحث اساس‌نامه، بحث حق پخش و بحث تعلیق فدراسیون فوتبال در بخش مجوز حرفه‌ای را پیش ببریم. این کارها باید انجام شوند. دوره اختلاف نیست و اگر فدراسیون فوتبال و نهادهای حاکم، دست به دست هم بدهیم شاید بتوانیم به درستی پیش برویم چون از امثال کره‌جنوبی و ژاپن عقب هستیم.
او درباره شایعات بازگشت کارلوس کی‌روش به فوتبال ایران و مخالفت میرشاد ماجدی با این مساله گفت: من صحبتی در این رابطه ندارم. تاج ادامه داد: تمایل من این است که همه به هم کمک کنیم و به سمت تعامل و تفاهم و برنامه‌ریزی برویم. برداشت من از AFC و رقبا به این شکل است. برخی از دوستان شاید اطلاعات من را نداشته باشند. ما اگر همین الان متحد شویم، چند هیچ از امثال کره و ژاپن عقب هستیم. ما باید از این کشورها جلو بزنیم. بحث صدور مجوز حرفه‌ای بسیار مهم است. ۲ سال است که سرخابی‌ها در لیگ قهرمانان آسیا حضور ندارند و این برای ما خوب نیست به خصوص وقتی که مجوز حرفه‌ای ما را گرفته‌اند یعنی دیگران باید ما را ممیزی کنند.
او در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود برخی ابهامات قضایی نسبت به وی وجود دارد؟ گفت: من چیزی نمی‌دانم.
او درباره نحوه پرداخت طلب ویلموتس هم گفت: آن را هم پرداخت می‌کنیم! ماجرای ویلموتس از زمانی که موضوع کاندیداتوری تاج برای ریاست فدراسیون فوتبال مطرح شد، دوباره مورد توجه قرار گرفت و تعدادی از نمایندگان مجلس هم درباره آن صحبت کردند. پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در توئیتر نوشت: پرونده ویلموتس و عملکرد مهدی تاج به دور از نگاه‌های سیاسی و با همراهی دستگاه‌های نظارتی و دغدغه‌مندان فوتبال کشور در کمیسیون اصل ۹۰ همچنان مفتوح و در حال بررسی است. احسان قاضی زاده هاشمی، نماینده مجلس نیز درباره پرداخت جریمه ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار یورویی ویلموتس می گوید: اعضای سابق هیات رئیسه فدراسیون فوتبال باید بدهی این مربی بلژیکی را بدهند! پس از کش‌وقوس‌های فراوان و چندین‌بار تعویق در صدور رأی، بالاخره روز پنجم مردادماه، دادگاه CAS رأی پرونده مارک ویلموتس سرمربی اسبق تیم‌ملی فوتبال ایران را صادر و ایران را به پرداخت مبلغ سه میلیون و ۳۲۵ هزار یورو محکوم کرد. همچنین به این مبلغ سالیانه پنج درصد سود اضافه می‌شود. اما پس از صدور رای، تاج گفت: اگر در پرونده ویلموتس فسادی پیدا کردید به دادسرا اعلام و ما را اعدام کنید! وی همچنین تاکید کرد: تا زمان رفع تحریم‌ها می‌توانیم طلب ویلموتس را ندهیم و هیچ تعلیقی هم در کار نیست. همچنین فدراسیون ۲۲ میلیون دلار از FIFA طلبکار است. مهدی تاج، که هنگام حضور مارک ویلموتس در ایران گفته بود او بسیار نجیب است، بعد از شکایت ویلموتس گفت: «او سر ما کلاه گذاشت. او می‌گوید بند پرداخت سه ماه غرامت در صورت فسخ قرارداد را ما اضافه کردیم اما این درست نیست.»
مارک ویلموتس بلژیکی از ۸ خرداد ۱۳۹۸ رسماً هدایت تیم ملی فوتبال ایران را برعهده گرفت اما پس از دو باخت متوالی در دو بازی سرنوشت ساز در مقدماتی جام جهانی در مقابل بحرین و عراق، در آذر ۱۳۹۸ با فسخ قرارداد از تیم ایران جدا شد و به دلیل نگرفتن طلب و خسارتش از فدراسیون فوتبال، شکایت کرد. بی دقتی تاج و همکارانش در تدوین قرارداد با ویلموتس، موجب خسارت بزرگ شد.در بندی از قرارداد مشخص شده بود در صورت فسخ قرارداد از سوی هر یک از طرفین، سه ماه غرامت به ویلموتس پرداخت می‌شود، با این حال این بند پس از بررسی توسط وکلای ویلموتس با سه کلمه داخل پرانتز «یا مبلغ مشخص» (or certain fee) به یک فاجعه برای فوتبال ایران تبدیل شد. در اعتراض فدراسیون فوتبال به رأی فیفا در CAS، همین سه کلمه اضافه‌شده داخل پرانتز باعث شد داوران دادگاه حکمیت ورزش پرداخت غرامت 3 میلیون و 325 هزار یورویی را در نظر بگیرند. در شرایطی که اگر چنین مسئله‌ای در قرارداد نبود، با پرداخت همان مبلغ اولیه به ویلموتس، فسخ قرارداد ممکن بود.
البته غرامت پرداختی به ویلموتس از سوی فیفا 6.2 میلیون یورو تعیین شده بود که به نصف کاهش یافت اما اگر آن بی دقتی نبود، باید مبلغ بسیار کمتری پرداخت می‌شد. ویلموتس بابت حدود شش ماه کار در ایران نزدیک به 1.2 میلیون یورو دریافت کرد و بابت سه ماه غرامت هم مبلغی حدود 500 هزار یورو باید به او پرداخت شد، اما این مربی با استناد به «یا مبلغ مشخص» که در قرارداد گنجاند، به فیفا شکایت کرد و موفق شد رأی دریافت غرامت 3 میلیون و 325 هزار یورویی را دریافت کند. نام تاج در گزارش پر سر و صدای تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه هم ذکر شده است. یکی از بخش‌های این گزارش درخصوص به‌کارگیری غیرقانونی یک مدیر بازنشسته در فولاد مبارکه بود که نام مهدی تاج در این بخش دیده می‌شود. در این گزارش اشاره شده که تاج برای حل مشکل بازنشستگی برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال، به صورت غیرقانونی و با استناد به قانون ایثارگری، بازگشت به کار در فولاد مبارکه گرفته است تا مشکلش برای حضور در فوتبال حل شود. نکته قابل توجه اینکه تاج برای دو سال و ۹ ماه بدون اینکه در محل کارش حضور داشته باشد، مبلغی بیش از ۹۰۰ میلیون تومان حقوق دریافت کرده است! جالب اینجاست که همان زمان، ۴۰۰ نفر از جانبازان درخواست اعاده به خدمت داشته‌اند و در خصوص آن‌ها اقدامی نشده است. البته تاج گفته: آنچه درباره دریافت مبالغی نیز در گزارش تحقیق و تفحص مجلس محترم شورای اسلامی آمده، در واقع مبلغی است که بابت حقوق ٣ سال دستمزد اینجانب است که حتی در صورت دریافت حقوق بازنشستگی به عنوان یک حق اکتسابی باید به بنده پرداخت می‌شد. حالا مقصر اصلی خسارت میلیاردی پرونده ویلموتس، که سودای بازگرداندن کارلوس کی روش به تیم ملی را دارد، در راس فدراسیون فوتبال قرار گرفته است.
کد مطلب: 173157
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *