۰
چهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۷

حذف دفترچه های کاغذی تا پایان امسال

دردنیای امروز، ارائه خدمات غیرحضوری و الکترونیکی از مهمترین برنامه ها و اقدامات سازمان ها محسوب می شود. سازمانها تلاش می کنند با بهره گیری از بهترین کارشناسان و متخصصان و تامین زیرساخت های فنی در این زمینه پیشرو باشند و خدمات خود را بدون نیاز به مراجعه شهروندان ارائه کنند و در پی آن ضمن کاهش هزینه ها، رضایت مخاطبان خود را کسب کنند.
دردنیای امروز، ارائه خدمات غیرحضوری و الکترونیکی از مهمترین برنامه ها و اقدامات سازمان ها محسوب می شود. سازمانها تلاش می کنند با بهره گیری از بهترین کارشناسان و متخصصان و تامین زیرساخت های فنی در این زمینه پیشرو باشند و خدمات خود را بدون نیاز به مراجعه شهروندان ارائه کنند و در پی آن ضمن کاهش هزینه ها، رضایت مخاطبان خود را کسب کنند.
به گزارش ایسنا، اگر تا دیروز ارائه خدمات بدون حضور و مراجعه مردم یک ضرورت بود امروز در شرایطی که جهان با اپیدمی کرونا مواجه است و تمامی ابعاد زندگی شخصی و اجتماعی بشر را تحت تاثیر قرار داده است،  ارائه این نوع خدمات انتخاب نیست بلکه اینگونه سرویس دهی یک نوع اجبار است و تجربه زندگی متناسب با این شرایط یک فراضرورت است. از این رو سازمان ها در این دوره شاید به ضرورت خدمات غیرحضوری خود را رصد کردند و مجددا توانایی ها و کاستی های خود را مورد بررسی قرار دادند تا  بتوانند خدمات نوینی را ارائه کنند که تا ماهها وسالهای قبل از ارائه آن معذور بودند. در حال حاضر به نوعی شاهد پوست اندازی خدمات الکترونیکی سازمان ها هستیم و مرتب با خبرهای خوبی از این دست مواجه می شویم که سازمان ها موفقیت های خود را در این زمینه معرفی می کنند.
تامین اجتماعی نیز از سازمان هایی است که با مخاطبان گسترده روبرو است و خدمات متعددی ارائه می کند و در سالهای اخیر توسعه خدمات غیرحضوری را در دستور کار قرار داده است و بسیاری از خدمات از جمله ارسال و پرداخت حق بیمه، سوابق بیمه، درخواست کمک هزینه ها و ... را اینترنتی عرضه می کند. شرایط ارائه حداکثری خدمات غیرحضوری در ایام پیک کرونا از هر زمان دیگر ضروری می نمود و بر این اساس تامین اجتماعی یکبار دیگر سرویس های الکترونیکی خود را مورد بررسی قرار داد و آن خدماتی که بیشترین مراجعه را به واحدهای خود داشته و می توانند بدون حضور فیزیکی آن ها را انجام دهند را غیرحضوری کرد.
از مهمترین خدماتی که بار مراجعه فراوان داشت و در ایام کرونا آن را به صورت غیرحضوری ارائه کرد حذف اعتبار دفترچه است و از ابتدای خرداد امسال ۶ روش اینترنتی و غیر اینترنتی آماده شده است که بیمه شدگان و بازنشستگان بدون مراجعه به شعب و کارگزاری ها اعتبار دفترچه خود را استعلام می کنند.
سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی می گوید:« ۴۵ میلیون نفر در کشورمان دفترچه تامین اجتماعی دارند. گام نخست درباره حذف دفترچه تامین اجتماعی برداشته شد و دفترچه‌های کنونی به تمدید حضوری اعتبار نیاز ندارند و استعلام اعتبار دفترچه‌ها به روش غیرحضوری انجام می‌شود.
وی می افزاید: پارسال ۹۷ میلیون مورد مراجعه افراد به شعب و کارگزاری‌های تامین اجتماعی داشتیم که از این تعداد ۳۸.۵ میلیون نفر یعنی حدود ۴۰ درصد فقط برای تمدید دفترچه مراجعه می‌کردند و اکنون این مراجعات را نداریم.»
در صورتی که بیمه شدگان و بازنشستگان بخواهند از استعلام دفترچه خود با خبر شوند می توانند از یکی از روش های اعلام شده استفاده کنند. اعتبار دفترچه های درمانی که در اختیار بیمه شدگان این سازمان قرار دارد از طریق بارکدخوان تعبیه شده ( با استفاده از دوربین موبایل) و یا ورود کدملی در وب اپلیکیشن به آدرس pwa.tamin.ir، از طریق بستر USSD با شماره گیری کد دستوری #۱*۱۴۲۰*۴* یا #۱۴۲۰*۴*، کد دستوری  #۱۶۶۶*بیمه سلامت و سامانه اینترنتی به آدرس medical.tamin.ir  قابل استعلام است.
 اقدام سازمان تامین اجتماعی در کاهش مراجعه قابل ملاحظه به واحدهای اجرایی ضمن اینکه رضایت بیمه شدگان را به دنبال داشت و مقامات و مسئولان کشور نیز این اقدام را تحسین کردند. دکتر روحانی، رئیس جمهور در جلسه ۷ مرداد شورای عالی فناوری اطلاعات ، تمدید الکترونیکی دفترچه‌های بیمه و صدور۲۳ میلیون نسخه الکترونیکی در ایام کرونا را گامی مهم در حذف کاربری دفترچه بیمه عنوان می کند و می گوید: «همپوشانی بیمه‌ها تا حد مطلوبی رفع شده است ولی این حد کفایت نمی کند. مردم تنها با همان کارت هوشمند ملی یا شماره ملی باید خدمت سلامت خود را دریافت کنند و وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت ایران و سازمان تأمین اجتماعی باید مسیر نسخه الکترونیکی را با سرعت بیشتر اجرایی کنند.»
بیمه شدگان و بازنشستگانی که در مورد نحوه استعلام اعتبار دفاتر درمانی سئوال دارند می توانند سئوالات خود را از مرکز ارتباط مردمی۱۴۲۰ بپرسند و پاسخ خود را دریافت کنند.
رییس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی نیز در این زمینه می گوید: «چنانچه بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در خصوص حذف اعتبار دفاتر درمانی سوال دارند می توانند با تماس با مرکز ارتباطات این سازمان به شماره تلفن۱۴۲۰ پاسخ خود را دریافت کنند.
وی می افزاید: زیرساخت های این طرح به صورتی آماده شده است که در هر ثانیه ۷۰۰ استعلام پاسخ داده می شود و هیچ ازدحامی در خطوط نیست.»
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی تلاش می کند تا پایان سال جاری دفترچه کاغذی را حذف کند البته این اقدام نیاز به هماهنگی و همکاری با بخش های متولی دارد. 
کد مطلب: 135316
برچسب ها: تامین اجتماعی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *