۰
شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۴

خطر ورشکستگی تامین اجتماعی جدی است

رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس شوراى اسلامى گفت: اگر به فکر بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی نباشیم این سازمان بیمه گر ورشکست خواهد شد.
خطر ورشکستگی تامین اجتماعی جدی است
رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس شوراى اسلامى گفت: اگر به فکر بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی نباشیم این سازمان بیمه گر ورشکست خواهد شد.
به گزارش خانه ملت؛ علی اصغر عنابستانی در مورد اختصاص ۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی به صورت مشترک با بازنشستگان لشگری و کشوری گفت: سازمان تامین اجتماعی یک سازمان بیمه‌گر و صندوق بازنشستگی کشوری است که باید وظایف خود را به درستی انجام دهد و در حال حاضر این صندوق بازنشستگی کشور ورشکسته نیست و توانایی پرداخت حقوق بازنشستگان خود را خواهد داشت. 
نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس شورای اسلامی افزود: طبق اخبار منتشر شده کمیسیون تلفیق ۹۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت بخشی از بدهی‌های تامین اجتماعی و بازنشستگان لشگری (نیروهای مسلح) اختصاص داده است که در تحلیل این رقم باید در نظر بگیریم که صندوق بازنشستگی لشگری و کشوری یک صندوق ورشکسته است، بر همین اساس قاعدتا از مبلغ در نظر گرفته شده سهم قابل توجهی به سازمان تامین اجتماعی نمی‌رسد. 
بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی به دو شکل است
وی در ادامه تاکید کرد: اگر قرار به پرداخت مبلغ ۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی به صورت مشترک باشد به نوعی بدهی این سازمان از طرف دولت نادیده گرفته شده است، در حال حاضر بدهی دولت به تامین اجتماعی دو شکل عمده دارد؛ بخشی از آن مربوط به گذشته است که دولت باید این سهم را در ساختار پرداختی خود ببیند و قسمتی هم مربوط به بدهی‌های جاری است و باید سال به سال آن‌ها را بپردازد که بر مبنای ۳ درصد حق بیمه بیکاری و بیمه‌های مختلف تکلیفی است که در قانون آمده و تامین اجتماعی موظف به پرداخت آن‌ها است. 
بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی حذف شدنی نیست
نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: در این بین بخشی از بدهی دولت به بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور اختصاص پیدا می‌کند که قسمتی از آن را دولت باید بپردازد با این اوصاف سال به سال بدهی دولت به این سازمان افزایش پیدا می‌کند؛ بر همین اساس نمی‌توانیم بدهی دولت را به سازمان تامین اجتماعی حذف کنیم. 

نادیده گرفتن بدهی‌های دولت یکی ضعف‌های بودجه ۱۴۰۱ است
عنابستانی با اشاره به ضعف بودجه ۱۴۰۱ یادآور شد: بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی در طی سال‌های متمادی ادامه داشته و این رقم در حال حاضر مبلغ بسیار سنگینی است؛ یکی از ضعف‌های بودجه‌ای خود را در قالب بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی نشان داده است، امیدوارم این بدهی در کمیسیون تلفیق اصلاح شود در غیر این صورت، در صحن پیشنهاد اصلاحات لازم از طرف نمایندگان داده خواهد شد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم افزود: اگر به فکر بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی نباشیم این سازمان بیمه‌گر هم ورشکست خواهد شد. نقطه برابری بیمه در ساختار استانداردهای جهانی ۱۱ به یک است، یعنی در مقابل ۱۱ نفر بیمه‌پرداز یک بازنشسته وجود دارد، در شرایط کنونی این سازمان بیمه‌گر حدود ۴/۵ میلیون نفر بازنشسته دارد، احتمال اینکه این سازمان به سمت ورشکستگی برود کم نیست باید شرایط را به گونه‌ای مهیا کنیم که این سازمان ورشکسته نشود.
رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: بحران بازنشستگی مسئله جدی سال‌های آتی کشور خواهد بود و وجود چنین سازمانی باید مورد حمایت دولت باشد چرا که بخش عمده‌ای از مسئولیت دولت بر دوش چنین سازمان‌های است؛ از امروز باید به فکر بحران سالمندی کشور با حمایت مادی و معنوی از چنین سازمان‌های باشیم.
کد مطلب: 160452
برچسب ها: تامین اجتماعی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *