۰
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۴

تخم‌مرغ چندنرخی شد!

تعیین نرخ مصوب تخم مرغ از سوی دولت اخیرا موجب چند نرخی شدن تخم مرغ در بازار‌ها و اعلام قیمت‌های متفاوت از ارگان‌های متفاوت شده است.
تخم‌مرغ چندنرخی شد!
تعیین نرخ مصوب تخم مرغ از سوی دولت اخیرا موجب چند نرخی شدن تخم مرغ در بازار‌ها و اعلام قیمت‌های متفاوت از ارگان‌های متفاوت شده است.
 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نوسان قیمت تخم مرغ طی چند وقت گذشته روند صعودی به خود گرفته و این در حالی است که مسئولان مربوط به تنظیم بازار و قیمت ها، این موضوع را تخلف فروشندگان می‌دانند و معتقدند قیمت تخم مرغ افزایش نیافته است. 
عباس تابش رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار اظهار کرد: هر شانه ۳۰ عددی تخم مرغ باید حداکثر تا ۲۰ هزار تومان در تمام واحد‌های فعال کشور عرضه شود و این قیمت با توجه به وضعیت و هزینه‌های تولید، مقطوع است.
تخم مرغ یکی از اقلام غذایی است که مورد استفاده تمام اقشار جامعه قرار می‌گیرد، به این معنا که این محصول روزانه استفاده زیادی در کشور دارد و دولت باید توجه زیادی به آن داشته باشد.
این تمام ماجرا نیست و تخم مرغ در بازار دچار چند نرخی شده به طوری که هر شانه تخم مرغ در واحد‌های خرده فروشی و سوپر مارکت‌های سطح شهر تا ۳۵ هزار تومان نیز فروخته می‌شود که این قیمت بیش از ۷۰ بیشتر از قیمتی است که در ستاد تنظیم بازار اعلام شده است.
بی اطلاعی تنظیم بازاری‌ها از وضعیت بازار
محمد آقاطاهر رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصاد باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: در حال حاضر هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی در بنکداری‌ها و عمده فروشی‌ها به قیمت ۲۵ هزار تومان عرضه می‌شود.
وی افزود: این قیمتی است که طی چند روز گذشته حدود ۳ هزار تومان افزایش پیدا کرده که دلیل آن نیز به نظر می‌رسد به افزایش هزینه‌های تولید باز می گردد.
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در پاسخ به این سوال که چرا قیمت اعلام شده توسط ستاد تنظیم بازار و قیمت‌های سطح شهر متفاوت است، توضیح داد: مسئولانی که در ستاد تنظیم بازار تصمیم گیری می‌کنند، به نظر می‌رسد از شرایط بازار و هزینه‌های تولید بی اطلاع اند چراکه قیمت اعلام شده تخم مرغ در این ستاد طی چند ماه گذشته تغییر نکرده در صورتی که هزینه‌های تولید روز به روز در حال افزایش است.
وی ادامه داد: تولیدکنندگان تخم مرغ محصول خود را با حاشیه سود مشخصی به بازار عرضه می‌کنند پس در صورتی که این تولیدکنندگان محصولات خود را با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار و سامانه ۱۲۴ عرضه کنند، مسلما متحمل ضرر‌های سنگین می‌شوند.
آقاطاهر مطرح کرد: مصرف کنندگان خرد و عمده می‌توانند با مراجعه به عمده فروشی‌های بازار اقدام به خرید تخم مرغ کنند و هیچ محدودیتی در حجم خرید وجود ندارد چرا که تخم مرغ به اندازه کافی در انبار‌های بانکداران وجود دارد.
وی تصریح کرد: قیمت هر شانه ۲۰ هزار تومان و هر شانه ۳۵ هزار تومان هر دو برای بازار غیر منطقی است و قطعا واحدی که هر شانه تخم مرغ را ۳۵ هزار تومان عرضه می‌کند دچار تخلف شده و دولت باید هرچه سریع‌تر از فعالیت این واحد‌ها جلوگیری کند.
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به عدم به روز رسانی قیمت‌های مصوب بازار اظهار کرد: یکی از بزرگترین مشکلات تولیدکنندگان در کشور نوسان روزانه قیمت مواد اولیه برای تولید است و مسلما همین موضوع قیمت محصول نهایی را در بازار افزایش می‌دهد، در صورتی که مسئولان قیمت اقلام مصوب را سال به سال به روز رسانی می‌کنند که این به معنای ضرر تولید کنندگان در تمام سال است.
نهاده‌های دامی با کمبود و گرانی مواجه است
ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات بازار تخم مرغ اظهار کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۱۱ هزار تا ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان معادل شانه‌ای ۲۲ هزار تا ۲۳ هزار تومان است.
وی قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ را بالای ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با تامین نهاده‌های دامی با نرخ مصوب، مرغداران در فروش هر کیلو تخم مرغ حداقل ۲ هزار و ۸۰۰ تومان زیان می‌کنند.
نبی پور با اشاره به اینکه نهاده دامی در بازار وجود ندارد، بیان کرد: در حال حاضر کنجاله سویا با نرخ بالای ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و ذرت ۳ هزار تومان در بازار نیست.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: با توجه به افزایش شدید و کمبود نهاده دامی، امروز جلسه‌ای با مسئولان ستاد تنظیم بازار داریم چرا که ادامه این روند منجر به حذف مرغ‌ها از چرخه تولید خواهد شد.
به گفته وی، مسئولان پشتیبانی امور دام اذعان می‌کنند که ذخایر نهاده‌های دامی استراتژیک است، درحالیکه وضع از شرایط فعلی بدتر نیست که مرغداران به شدت گرفتار هستند.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان با اشاره به اینکه کمبود تخم مرغ خود را در بازار نشان می‌دهد، تصریح کرد: با توجه به کمبود کنجاله سویا، شاهد افت وزن و تولید تخم مرغ هستیم، اما مقدار آن مشخص نیست.
با تمام این تفاسیر شرایط و مشکلی که هم اکنون در بازار تخم مرغ حاکم است به دخالت‌های دولت در قیمت گذاری و تنظیم بازار بازمی گردد و در صورتی که قیمت گذاری محصولات با وضعیت عرضه و تقاضا تعیین شود و دولت فقط در بخش نظارت بر بازار ورود کند، قطعا با شرایط مطلوب تری مواجه خواهیم شد.
کد مطلب: 135912
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *