; ?>; ?> علت مسمومیت اهالی شیخ صله مشخص شد - مردم سالاری آنلاين
۰
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۰۰

علت مسمومیت اهالی شیخ صله مشخص شد

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه اعلام کرد: طبق آزمایش‌های انجام شده دلیل اصلی مسمومیت تعدادی از ساکنان روستای شیخ‌صله از توابع شهرستان ثلاث‌باباجانی، آلودگی آب ناشی از فاضلاب بوده است.
مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه اعلام کرد: طبق آزمایش‌های انجام شده دلیل اصلی مسمومیت تعدادی از ساکنان روستای شیخ‌صله از توابع شهرستان ثلاث‌باباجانی، آلودگی آب ناشی از فاضلاب بوده است.
به گزارش فارس، مهدی بیگ‌وند مدیر دفتر پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب شرکت آبفا امروز چهارشنبه در نشست خبری و بازدید خبرنگاران از آزمایشگاه مرکزی آب و فاضلاب استان، در این خصوص اظهار داشت: آزمایش‌های میکروبیولوژی، فیزیک و شیمیایی و سمومی که ما روی آب شیخ صله انجام دادیم سلامت آب را تایید می‌کند.
وی افزود: نمونه های قبلی هم که در سال‌های گذشته روی آب این روستا انجام شده هیچ گونه آلودگی در آن ثبت نشده و همگی سلامت آب را در سال‌های گذشته تایید می کند.
مدیر دفتر پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب شرکت آبفا ادامه داد: نمونه آب روستای شیخ صله شامل آب خام، آب مخزن ذخیره و آب شبکه توزیع در آزمایشگاه شرکت آب و فاضلاب استان آزمایش شد و سالم بودن آن نیز تایید گردید.
وی با بازدید میدانی مسوولان و کارشناسان شرکت آبفا استان از تاسیسات آب روستای شیخ صله اشاره کرد و گفت: شبکه توزیع و مخزن ذخیره آب روستا را شست و شو دادیم و یک لایروبی از منبع تامین آب آنجا نیز انجام دادیم.
بیگ‌وند تصریح کرد: در روز دوم پس از اعلام بیمار شدن مردم روستا این بار با حساسیت بیشتری نمونه‌برداری کردیم و نمونه‌های میکروبی، فیزیک و شیمیایی و فلزات سنگین را گرفتیم و سموم را نیز آنالیز کردیم که خوشبختانه این مورد هم از طرف ما منتفی شده و هیچ سمی در آب وجود نداشت.
وی ادامه داد: ما در آزمایش هایی که بر روی نمونه های آب این روستا انجام دادیم هیچ مشکلی را پیدا نکردیم و همه چیز در شرایط استاندارد است و آب از نظر فیزیک و شیمیایی و میکروبی مشکل خاصی ندارد.
به گفته این مسئول، آزمایشگاه شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه به‌روزترین و مجهزترین آزمایشگاه در سطح شرکت‌های آب و فاضلاب های کشور است.
وی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب استان برای سلامت مردم اهمیت زیادی قایل است، گفت: در راستای این مهم اقدام به راه‌اندازی این آزمایشگاه کرده‌ایم و بهترین وکاملترین تجهیزات به روز دنیا در این آزمایشگاه وجود دارد.
آب خام روستا سالم و نیازی به کلرزنی ندارد
مدیر دفتر پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب شرکت آبفا استان کرمانشاه در ادامه سخنانش در مورد کلرزنی مخزن آب روستای شیخ صله نیز گفت: شبکه آب این روستا ۲ دستگاه کلرزن مکانیزه دارد که یکی از دستگاه ها به صورت موقت دچار نقص شده بود که ایجاد نقص در این دستگاه ها طبیعی است و هر چند وقت یکبار دچار مشکلاتی می شود و مهم آن است که به سرعت عیب یابی و سروس شود.
بیگوند افزود: به گمان ما این دستگاه خراب شده بود اما دیروز متوجه شدیم که مشکلی در دستگاه وجود نداشته و تنها سیستم تزریق آن را قطع کردند و دستگاه را از مدار خارج و خاموش کرده بودند که نمی‌دانیم عمدی بوده یا خیر.
وی اظهار داشت: بیماری برخی از اهالی این روستا ممکن نیست که به دلیل کلرزنی باشد چرا که اگر یکی از دستگاه های کلرزن خراب شده باشد نباید مردمی که از دیگر دستگاهی که کلرزن آن فعال بوده دچار بیماری می شدند اما اکنون در میان بیماران افرادی که از هر ۲ مخزن آب استفاده می کنند دچار بیماری شده اند پس از این رو بیماری مردم ربطی به کلزنی ندارد.
مدیر دفتر پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب شرکت آبفا ادامه داد: وقتی آب خام سالم است مشکلی برای سلامت آب به وجود نمی‌آید و وقتی آب سالم را کلرزنی می کنیم فقط برای جلوگیری از آلودگی های ثانویه ای که ممکن است برای این آب وارد شود انجام می شود.
بیگوند گفت: کلر برای حذف آلودگی های ناشی از شکستگی خطوط و شبکه است که ما در این مدت هیچ گزارشی از شکستگی خطوط نداشتیم.
وی تاکید کرد که آب روستای شیخ صله سالم است و نیازی به فرایند کلرزنی ندارد و فقط برای اطمینان بیشتر کلرزنی می کنیم.
به گفته او آب روستای شیخ صله از یک چشمه با دبی حدود پنج لیتر در ثانیه تامین می شود و پس از ورود به یک مخزن ذخیره ۳۵۰مترمکعبی وارد شبکه توزیع می شود.
آب مخزن مدرسه روستای شیخ صله آلوده است
مدیر دفتر پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب شرکت آبفا استان کرمانشاه در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه بیماری از میان کودکان و دانش آموزان شروع شد، گفت: همکاران ما در بازدیدی که از مخزن آب مدرسه روستای شیخ صله داشتند متوجه شدند که دانش آموزان از آبی که داخل مخزن بوده و از مدتها قبل مانده و استفاده نمی‌شده مصرف کرده اند و دچار اسهال و استفراغ شده اند.
بیگوند افزود: آب داخل مخزن مدرسه مدتها داخل مخزن بوده و زیر گرما و نور آفتاب آلوده شده است و ما در آلودگی آب این مخزن شک نداریم اگرچه این آب را آزمایش نکردیم اما براساس تجربه می دانیم که آب اگر یک هفته در داخل یک ظرف سر بسته و زیر نور آفتاب بماند آلوده می‌شود.
او همچنین در مورد جمعیت زیرپوشش شبکه اب این روستا نیز گفت: روستای شیح صله ۲هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت ثابت در قالب ۵۰۰ خانوار دارد و همچنین هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت شناور در بازارچه مرزی و پادگان دارد که از این این جمعیت ۳۰۰ خانوار تحت پوشش شبکه آب هستند.
وی توضیح داد که براساس گزارش های رسیده بیماران از میان افرادی که از شبکه ما آب دریافت می کنند و هم افرادی که از خارج از شبکه آب می گیرند وجود دارد.
آلودگی آب ناشی از فاضلاب دلیل قطعی مسمومیت اهالی روستای شیخ‌صله است
و اما در نهایت، مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه اعلام کرد که طبق آزمایش‌های انجام شده دلیل اصلی مسمومیت تعدادی از ساکنان روستای شیخ‌صله از توابع شهرستان ثلاث‌باباجانی آلودگی آب ناشی از فاضلاب بوده است.
«جلیل بالایی» افزود: بعد از ۲ مرحله بررسی و آزمایش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه آلودگی آب ناشی از فاضلاب تایید شده است.
او در خصوص شایعه تسری آلودگی به روستاهای اطراف نیز گفت: تاکنون هیچ مورد مسمومیتی خارج از این روستا گزارش نشده است.
وی همچنین یکی از گمانه زنی ها در خصوص نحوه آلودگی آب را وجود چاه های آب در کنار چاه های فاضلاب جذبی عنوان کرد.
بالایی در خصوص امهال در کلرزنی آب اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: علت اصلی را باید نهادهای مربوط اعلام کنند.
تاکنون ۲۸۰ نفر از اهالی روستای شیخ صله با علایم مسمومیت به مراکز درمانی مراجعه کرده اند که اکثر آنها به صورت سرپایی درمان و تعداد کمی نیز بستری شدند.
کد مطلب: 136139
برچسب ها: آلودگی آب
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *