۰
سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۷
مردم‌سالاری آنلاین بررسی می‌کند

خسارات بزرگ‌ترین فجایع طبیعی و انسان‌ساز سال 2017

زلزله کرمانشاه دومین بلای مهلک سال
در حالی که آخرین روزهای سال 2017 میلادی را سپری می‌کنیم، زلزله همچنان به تور ایران‌گردی خود ادامه می‌دهد. بنا به برآورد یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بیمه جهان، در سال 2017 فجایع طبیعی و «انسان‌ساز» 306 میلیارد دلار خسارات اقتصادی به بار آورده‌اند که نسبت به سال 2016، رشد 63 درصدی را نشان می‌دهد و بسیار بالاتر از میانگین خسارات بلایای طبیعی در یک دهه گذشته است.
خسارات بزرگ‌ترین فجایع طبیعی و انسان‌ساز سال 2017
در حالی که آخرین روزهای سال 2017 میلادی را سپری می‌کنیم، زلزله همچنان به تور ایران‌گردی خود ادامه می‌دهد. بنا به برآورد یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بیمه جهان، در سال 2017 فجایع طبیعی و «انسان‌ساز» 306 میلیارد دلار خسارات اقتصادی به بار آورده‌اند که نسبت به سال 2016، رشد 63 درصدی را نشان می‌دهد و بسیار بالاتر از میانگین خسارات بلایای طبیعی در یک دهه گذشته است.
به گزارش مردم‌سالاری آنلاین، 14 سال پیش دقیقاً در چنین روزی در 5 دی ماه 1382، زلزله‌ای مهیب بم را لرزاند که در نتیجه آن بنا به آمارهای رسمی حدود 30 هزار نفر و بنا به آمارهای غیررسمی حدود 41 هزار نفر کشته شدند. زلزله بم علاوه بر تلفات انسانی بسیار زیاد آن، بزرگ‌ترین فاجعه طبیعی تاریخ ایران بود و بنا به آمارهای منتشر شده توسط بانک جهانی این زلزله 1.3 میلیارد دلار خسارت برجای گذاشت. امسال زلزله 7.3 ریشتری استان کرمانشاه، بزرگ‌ترین فاجعه طبیعی ایران بود. خوش‌بختانه تلفات این زلزله بسیار کمتر از زلزله بم و 569 نفر بود. معاون عمرانی استانداری کرمانشاه کل خسارات اقتصادی ناشی از این زلزله را 2600 میلیارد تومان اعلام کرد که اگر آن را با نرخ محاسباتی دلار در لایحه بودجه 97، که 3500 تومان است تبدیل کنیم، چیزی حدود 743 میلیون دلار خواهد شد. این میزان از خسارت بسیار بالاست و اگر خسارات اقتصادی ناشی از زلزله‌های استان کرمان را در سال جاری اضافه کنیم، مشخص می‌شود که زلزله تبعات سنگینی به همراه داشته است.
در مجموع نیز سال 2017 سال بسیار بدی از حیث خسارات اقتصادی ناشی از فجایع طبیعی یا انسان‌ساز بود. شرکت بیمه معروف «سوئیس رِه» میزان خسارات اقتصادی ناشی از این فجایع را در سال 2017، 306 میلیارد دلار اعلام کرده است. بلایای طبیعی در سال 2016، 188 ملیارد دلار خسارت به بار آورده بودند و میزان خسارات در سال 2017، رشد 63 درصدی را نشان می‌دهد.
تنها سالی که در یک دهه گذشته، خسارات ناشی از فجایع‌اش بیش از سال 2017 بوده، سال 2011 است که در آن سونامی ژاپن به وقوع پیوست و متعاقب آن فاجعه اتمی فوکوشیما روی داد. سونامی ژاپن به تنهایی 300 میلیارد دلار خسارت به بار آورد و در نتیجه آن کل خسارات اقتصادی ناشی از فجایع در سال 2011 به 440 میلیارد دلار رسید.
در سال 2017، تنها به اموال و دارایی‌های بیمه‌شده 136 میلیارد دلار خسارت وارد شد. سه طوفان بزرگی که آمریکا را در نوردیدند، یعنی طوفان‌های هاروی، ایرما و ماریا، فقط 93 ملیون دلار به دارایی‌های بیمه‌شده خسارت زدند و کل خسارات آن‌ها بسیار بیشتر از این میزان بود. عده زیادی از کارشناسان معتقدند که طوفان‌های سهمگینی که در سال 2017 آمریکا را درنوردیدند، در واقع دست‌ساز بشر بوده و به دلیل پدیده گرمایش کره زمین که ناشی از انتشار بیش از حد گازهای گلخانه‌ای است، روی داده‌اند. طعنه‌آمیز که در همین سال و چند ماهی پیش از همین طوفان‌ها، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که کشورش به معاهده آب و هوایی پاریس متعهد نیست و از آن خارج خواهد شد. معاهده پاریس بزرگ‌ترین گام بشریت برای معکوس کردن پدیده گرمایش زمین بود و بخشی عظیمی از تعهدات تصویب شده در این معاهده را باید آمریکا انجام می‌داد!
سال 2017، 11 هزار نفر در سراسر جهان جان خود را بر اثر بلایای طبیعی یا انسان‌ساز از دست دادند. این میزان از تلفات، تغییر چندانی نسبت به سال 2016 نشان نمی‌دهد. سونامی بسیار مهلک سال 2004 میلادی در اقیانوس هند به کشته شدن بیش از 230 هزار نفر منجر شد؛ در سال 2008 نیز طوفان و سیل در میانمار به کشته شدن 135 هزار نفر و سپس زلزله سیچوان چین به کشته شدن 70 هزار نفر منجر شد. خوش‌بختانه فاجعه‌ای با این ابعاد در سال 2017 روی نداد. با این حال، باید خاطر نشان ساخت که میزان خسارات اقتصاد ناشی از فجایع ربط مستقیمی به تعداد کشته‌های این فجایع ندارد و به این ربط دارد که فاجعه‌ها تا چه در مکان‌هایی روی می‌دهند که حجم وسعی از فعالیت‌های اقتصادی در آن‌ها در جریان است. طوفان‌های سهمگینی که سال 2017، آمریکای ترامپ را درنوردیدند در خلیج مکزیک و در پایتخت انرژی آمریکا روی دادند و به این دلیل خسارات اقتصادی آن‌ها بسیار بالا بود.
زلزله استان کرمانشاه بیشترین تلفات انسانی را در بین زلزله‌های سال 2017 به همراه داشت و در مجموع از حیث تلفات انسانی، دومین فاجعه مهیب سال بود. سیل مهلک جنوب آسیا که هند، نپال و بنگلادش را درنوردید به کشته شدن بیش از 1200 نفر منجر شد و میزان تلفات آن بیش از زلزله کرمانشاه بود.
در حال حاضر، به دلیل خشکی هوا آتش به جان کالیفرنیا افتاده است، زلزله مشغول تور ایران‌گردی است و پیش از این در مکزیک خسارات بسیار زیادی به بار آورده است، آمار تلفات سیل چند روز پیش فیلیپین به 230 نفر رسیده است. عده زیادی از کارشناسان این فجایع را به تغییرات اقلیمی ربط می‌دهند و برخی معتقدند که اگر بشریت دیر بجنبد، برای جبران پدیده گرمایش کره زمین و تبعاتی مهیب ناشی از آن، دیگر خیلی دیر شده است. برخی افراد که از نظر عده زیادی بدبین و از نظر خودشان واقع‌بین هستند، می‌گویند که عصر صنعتی شدن در نهایت آن‌چنان تبعاتی خواهد داشت که به نابودی حیات بشریت بر روی کره زمین منجر خواهد شد. باید امیدوار بود که اینان واقعاً بدبین باشند!
کد مطلب: 79607
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *