۰
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۰

خورشید فردا در نقطه اعتدال پاییزی قرار می‌گیرد

کارشناس نجوم گفت: فردا دوشنبه ۳۱شهریور ماه در ساعت ۱۴ و ۷ دقیقه خورشید در نقطه اعتدال پاییزی قرار می گیرد.
کارشناس نجوم گفت: فردا دوشنبه ۳۱شهریور ماه در ساعت ۱۴ و ۷ دقیقه خورشید در نقطه اعتدال پاییزی قرار می گیرد.
خسرو جعفری زاده در گفتگو با مهر درباره اعتدال پاییزی گفت: روز ۳۱ شهریور ۱۳۹۹، خورشید در ساعت ۱۴ و ۷ دقیقه به وقت مرکزی ایران در نقطه اعتدال پاییزی قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه وقتی خورشید در نقطه اعتدال پاییزی قرار می‌گیرد طول شب و روز دقیقاً برابر می‌شود، گفت: از دید ناظران زمینی خورشید در آسمان هر روز طلوع و غروب می‌کند؛ اما خورشید دارای حرکت دیگری در آسمان است که در بین ستاره‌ها دیده می‌شود و همه افراد متوجه آن نخواهند شد.
کارشناس نجوم با اشاره به حرکت خورشید در آسمان گفت: حرکت خورشید در آسمان حاصل حرکت زمین به دور خورشید است که این مسیر از غرب به شرق بوده و آن را دایره البروج می‌نامند.
وی با بیان اینکه محور زمین با صفحه منظومه خورشیدی ۲۳.۵ درجه اختلاف دارد گفت: این اختلاف باعث به وجود آمدن فصل‌ها و ضمناً حرکت سینوسی خورشید در بین ستاره‌ها می‌شود.
جعفری زاده ادامه داد: شروع این حرکت (خورشید) در روز اول فروردین هر سال در نظر گرفته می‌شود. در این روز خورشید دقیقاً در نقطه‌ای از آسمان قرار می‌گیرد که دایره البروج و نقطه صفر میل مداری آسمان و بعد صفر ساعت آسمان به همدیگر می‌رسند.
وی با بیان اینکه روز اول، حرکت خورشید رو به بالا است که فصل بهار در این شروع حرکت پدید می‌آید، گفت: در ادامه خورشید به بالاترین میل مداری که همان ۲۳.۵ درجه است می‌رسد تا به انقلاب تابستانی برسد و خورشید در بعد ۶ ساعت و میل ۲۳.۵+ قرار می‌گیرد که همان روز اول تیرماه و طولانی‌ترین روز سال می‌شود.
کارشناس نجوم اضافه کرد: سپس گردش زمین به دور خورشید ادامه می‌یابد و خورشید از دید ما ناظران زمینی شروع به پایین آمدن در میل مداری آسمان می‌کند، تا به روز ۱ مهرماه برسیم؛ در این روز خورشید دوباره به مدار صفر درجه میل آسمان می‌رسد ولی بُعد آن برابر با ۱۲ ساعت است.
وی افزود: در اول مهرماه که اعتدال پاییزی رخ داده نیمی از مسیر خورشید از ابتدای سال در آسمان طی شده است.
جعفری زاده با بیان اینکه حرکت‌های خورشید در دو تاریخ اول تابستان و اول مهر باعث پدیده‌های جالبی بر روی زمین می‌شود گفت: حرکت بالا - پایینی خورشید در افق روی مسیر دایره البروج است که تحت تاثیر اخلاف زاویه مداری زمین با صفحه منظومه خورشیدی قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: در روز اول مهرماه خورشید دقیقاً از سمت ۹۰ درجه در افق ناظر زمینی در تمامی نقاط زمین طلوع می‌کند که این وضعیت همانند یکم فروردین ماه است.
این کارشناس نجوم گفت: خورشید در اول مهرماه ۲۳.۵ درجه پایین‌تر از نقطه شرقی سمت طلوع می‌کند. طول روز شب در اول مهر به دلیل طلوع خورشید از سمت ۹۰ درجه و غروب آن در سمت ۲۷۰ درجه برابر است.
کد مطلب: 136710
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *