۰
دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۴:۵۱
توضیحات سازمان شیلات در پی گزارش «مردم‌سالاری آنلاین»

هیچ شناور صیادی خارجی در آب‌های ایران نیست

در پی انتشار گزارشی در «مردم‌سالاری آنلاین» و همچنین روزنامه مردم‌سالاری در روز 5 مهر 1399 (شماره 5359) تحت عنوان «صید ترال، روزی ماهیگیران بومی را به تاراج برد» سازمان شیلات ایران توضیحاتی ارسال کرده که متن آن بدین شرح است:
هیچ شناور صیادی خارجی در آب‌های ایران نیست
در پی انتشار گزارشی در «مردم‌سالاری آنلاین» و همچنین روزنامه مردم‌سالاری در روز 5 مهر 1399 (شماره 5359) تحت عنوان «صید ترال، روزی ماهیگیران بومی را به تاراج برد» سازمان شیلات ایران توضیحاتی ارسال کرده که متن آن بدین شرح است:
در ابتدا یادآور می‌شود که سازمان شیلات ایران حسب وظایف حاکمیتی تعریف شده در قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آبزی و آیین‌نامه اجرایی آن، عهده‌دار مسئولیت مدیریت حفاظت و بهره‌برداری از منابع آبزی در کلیه آب‌های تحت حاکمیت و صلاحیت جمهوری اسلامی ایران می‌باشد و با در نظر داشتن ملاحظات مختلف تخصصی، اجتماعی و اقتصادی نسبت به برنامه‌ریزی و تعیین چارچوب‌های تخصصی بهره‌برداری از ذخایر اقدام می‌نماید. بدیهی است تامین منافع بهره‌برداران تحت پوشش از جمله صیادان خرد از رویکرد‌های مدیریتی شیلات بوده که با اتخاذ تدابیر لازم نسبت به حمایت و مساعدت از قشر زحمتکش و پرتلاش صیادان کشور اقدام می‌گردد.
درخصوص ادعای فعالیت صیادی کشتی‌های چینی و خارجی در آب‌های ایران، همانطور که در گذشته نیز به دفعات اعلام شده است مطابق ضوابط مرتبط شیلات، هیچ شناور صیادی با مالکیت خارجی برای هیچگونه فعالیت صیادی در کشور وجود ندارد و ادعاهای برخی افراد مصاحبه شونده دراین خصوص که در فضای مجازی و رسانه‌ای منتشر می‌گردد به طور کاملا رسمی توسط سازمان شیلات ایران مردود اعلام می‌شود. همچنین فیلم و کلیپ‌های مذکور که مورد استناد در چنین اخباری قرار می‌گیرد مربوط به آب‌های کشور ایران نیست.
تاکید می‌شود که فعالیت‌های صیادی در کلاس کشتی‌ها همانند سایر فعالیت‌های شیلاتی براساس آئین‌نامه مدیریت صید و با رعایت برنامه‌های کنترلی و نظارتی شیلات صورت می‌پذیرد که در این زمینه هرگونه تخطی از چارچوب آیین‌نامه از قبیل عدم رعایت زمان صید و یا محدوده جغرافیایی صیدگاه و یا عدم رعایت استاندارد ابزار و ادوات صید علاوه بر رسیدگی در کمیسیون تخلفات صیادی شیلات در صورت وجود مصادیق مجرمانه، متخلفین به مراجع قضایی نیز معرفی می‌گردند.
درخصوص روش صید ترال نیز می‌توان گفت که از جمله روش‌های صید رایج است که قدمت بالایی داشته و حتی حدود 25٪ از صید جهانی به عبارتی بالغ بر 19 میلیون تن از ذخایر کفزی در جهان از فعالیت‌های ترال ناشی می‌شود، لذا برای برداشت برخی از ذخایر آبزی که واجد ارزش اقتصادی مناسب در سبد صید صیادان هستند همانند سایر کشورهای جهان ناگزیر به استفاده از آن هستیم، از جمله این ذخایر آبزی، میگو در خلیج فارس، ماهیان یال اسبی در صیدگاه‌های اختصاصی مربوطه، ماهی مرکب در دریای عمان و فانوس ماهیان دریای عمان هستند که البته بخشی از این ذخایر با استفاده از شناورهای صید خرد و بخش دیگری نیز توسط کشتی‌های صیادی براساس اجاره‌نامه‌های صید شیلات برداشت می‌شوند. توضیح اینکه ابزار و ادوات صید مربوطه تابع استانداردهای فنی و تخصصی در قالب ضوابط و مقررات مدیریت صید شیلات بوده که از طریق آیین‌نامه مدیریت صید ابلاغ می‌گردد و مشخصات فنی تور ترال شامل اندازه چشمه تور، جنس نخ، بویه‌ها و... متناسب با گونه هدف مشخص می‌گردد.
این اعتقاد نیز وجود دارد که روش صید ترال نیز مانند هر روش صید دیگری چنانچه به صورت ضابطه‌مند و قانونمند مورد استفاده قرار گیرد اثرات تخریبی آن در محیط زیست به حداقل رسیده و نتایج قابل قبولی را از جنبه مدیریت صید به همراه خواهد داشت.
نکته حائز اهمیت درخصوص روش صید ترال این موضوع است که در حال حاضر بخشی از ناوگان صیادی مجاز و دارای مجوز صید، مطابق برنامه زمان‌بندی فصول صید برای برداشت ذخایر آبزی هدف به فعالیت صید ترال می‌پردازند که تحت مدیریت و ضابطه‌مندی شیلات قرار دارند و از طریق راهکارهای اجرایی و عملیاتی مناسب نسبت به کنترل فعالیت آنها اقدام می‌گردد. ولی در همین شرایط متاسفانه تعداد زیادی از شناورها به صورت غیر مجاز در صیدگاه‌های خلیج فارس و دریای عمان حضور داشته و به فعالیت صید غیر مجاز ترال می‌پردازند که به عنوان آسیبی جدی برای ذخایر آبزی و اکوسیستم دریا محسوب می‌شوند ضمن اینکه منافع جامعه صیادی قانونمند موجود را نیز به مخاطره خواهند انداخت. لذا شیلات با تمام توان موجود در یگان حفاظت منابع آبزی و با استفاده از ظرفیت‌های کنترلی و نظارتی خود با مصادیق چنین فعالیت‌های صیادی غیر مجاز برخورد می‌کند و از تمام مراجع و سازمان‌های متولی ذیربط نیز درخواست همکاری برای مقابله با هرگونه فعالیت صیادی غیرمجاز را دارد.
همچنین تاکید می‌شود توجه به ملاحظات معیشتی جامعه صید خرد و بومی در تمام برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های شیلات مورد نظر و توجه بوده و تامین منافع صیادان و بهره‌برداران موجود که از اقشار زحمتکش و پرتلاش جامعه محسوب می‌شوند از دغدغه‌های با اولویت شیلات بوده و هست.
 
کد مطلب: 137556
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *