۰
سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۲۲
سوزان رایس:

سازمان ملل درباره پهپادها تحقیق کند

به دنبال انتقادات زیادی که به استراتژی دفاعی آمریکا در استفاده از پهپادها وارد شده است،‌ نماینده دائم این کشور در سازمان ملل اعلام کرد کاخ سفید آماده تحقیق سازمان ملل درباره عملیات هواپیماهای بدون سرنشین است
 به نقل از نشریه «هیل» چاپ کنگره آمریکا، «سوزان رایس» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که کاخ سفید همکاری با تحقیقات سازمان ملل در رابطه با استفاده دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا از حملات هواپیماهای بدون سرشین (پهپاد) را رد نمی کند و از این تحقیقات استقبال می کند.
رایس با اشاره به اینکه سوالاتی درباره مناسب بودن روش همکاری آمریکا با تحقیقات سازمان ملل درباره حملات پهپادها وجود دارد،‌ گفت که آمریکا به مزیت این تحقیقات نگاه می کند و مانند سایر همکاری های خود با گزارشگران سازمان ملل، درباره این نوع تحقیقات نیز بر اساس نتایج آن قضاوت خواهد کرد.
چنین اظهاراتی از سوی نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل بعد از آن مطرح شده اند که آمریکا دوره دوم عضویت سه ساله در شورای حقوق بشر سازمان ملل را روز گذشته برد و یونان و سوئد را شکست داد.
این در حالیست که دو تن از کارشناسان سازمان ملل ماه گذشته میلادی اعلام کرده بودند که احتمالا هیئتی به تحقیق درباره مرگ های ناشی از حملات هوایی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در پاکستان و سایر کشورها خواهد پرداخت.
بر اساس نوشته هیل، این تحقیقات توسط «بن امرسون» از بریتانیای کبیر گزارشر ویژه سازمان ملل در امور مبارزه با تروریسم و حقوق بشر و همچنین «کریستوف هینز» از آفریقای جنوبی که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام های فراقانونی و اعدام های خودسرانه و یا شتابزده است، هدایت می شود.
در این خبر آمده است که استراتژی مبارزه با تروریسم دولت اوباما که منجر به افزایش حملات هوایی پهپادهای این کشور شده است، هم در آمریکا و هم خارج از این کشور تحت موشکافی و بررسی دقیق قرار گرفته است و منتقدان به عملیات این پهپادها اعلام کرده اند که این هواپیماهای بدون سرنشین بیشتر از آنچه به صورت علنی اعلام می شود، منجر به تلفات غیر نظامیان می شود و هرگز به امن تر کردن آمریکا منجر نشده است.
با این حال دولت آمریکا از این استراتژی خود به عنوان یک استراتژی تهاجمی نظامی دفاع کرده و اخیرا نیز حملات این نوع هواپیماها در شمال یمن را در ماه اکتبر افزایش داده است.
کد مطلب: 13824
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *