۰
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۵۰

منازعات میان دو قوه با برپایی نظام پارلمانی از بين مي‌رود

در صورت ایجاد نظام پارلمانی با فرض اینکه ثابت شود رئیس جمهور توانایی اداره کشور را ندارد ، مجلس می‌تواند او را برکنار کرده و رئیس جمهور دیگری را به جای او انتخاب کند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی معتقد است، نه تنها هیچ منعی برای برپایی نظام پارلمانی وجود ندارد بلکه ضروری است که در ‌‌نهایت به این نقطه برسیم.

غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به حذف مجری‌گری دولت در قانون انتخابات افزود: اگرچه زمانی رئیس جمهور از ناحیه امام به عنوان فرمانده کل قوا انتخاب شد اما این پستی نبود که در قانون و ذاتا برای وی در نظر گرفته شده باشد. اتفاقا در آن زمان جایگاه ریاست جمهوری کاملا تشریفاتی و تنها هماهنگ کننده سه قوه بود. ولی بعد‌ها با تجدید نظر در قانون اساسی رئیس جمهور، رئیس قوه مجریه شد و هماهنگی سه قوه را مقام معظم رهبری عهده دار شدند.

وی ادامه داد: هم اکنون سخن از این است که آیا رئیس جمهور را مردم باید انتخاب کنند یا پارلمان؟ طبق قانون حتی می‌توان رئیس جمهور را کنار گذاشت و از طریق پارلمان نخست وزیر انتخاب کرد اما بدون هیچ تفاوتی وی به هر حال هم مقام اجرایی کشوراست که تنها انتخاب او توسط پارلمان انجام شده.

نماینده نهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کشور‌های بسیاری پارلمان کار انتخاب رئیس جمهور را انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: از این طریق هماهنگی میان دو قوه بهتر صورت گرفته و دیگر شاهد منازعات مین دو قوه نخواهیم بود. ضمن اینکه با این شرایط انتخاب به شکل معقول تری انجام می‌گیرد و کسی نمی‌تواند تنها در برهه نزدیک به انتخابات خود را مطرح کند و با فضای ایجاد شده برای خود موقعیتی دست و پا کند که پس از آن مشخص شود توانایی لازم برای اداره کشور را ندارد.

وی افزود: با فرض اینکه ثابت شود رئیس جمهور توانایی اداره کشور را ندارد لزومی نیست که ۴ سال برای پایان مجری‌گری وی صبر کنیم بلکه این مجلس است که می‌تواند او را برکنار کرده و رئیس جمهور دیگری را به جای او انتخاب کند.

مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه لازمه برپایی نظام پارلمانی وجود احزاب قوی است تصریح کرد: در این نظام احزاب وظیفه دارند کاندیدای ریاست جمهوری را معرفی کنند.

ی در پایان با بیان اینکه هیچ منعی برپایی نظام پارلمانی نیست گفت: اگرچه هیچ عزمی برای ایجاد آن دیده نمی‌شود اما زمینه‌های فکری آن در میان نخبگان ما وجو دارد و تصور من بر این است که در ‌‌نهایت باید به این نقطه برسیم.
کد مطلب: 1394
مرجع : ایلنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *