۰
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۳۲
عضو اتاق بازرگانی ایران:

برخی در داخل اقتصاد را گروگان گرفته‌اند

عضو اتاق بازرگانی ایران ضمن اشاره به اینکه تنش زدایی در روابط سیاسی و اقتصادی، می‌تواند به ایران در رشد تجارت منطقه‌ای کمک کند گفت: برخی افراد با گروگان گرفتن اقتصاد در داخل، از بهبود شرایط بین المللی می‌ترسند و در برابر آن مقاومت می کنند.
برخی در داخل اقتصاد را گروگان گرفته‌اند
عضو اتاق بازرگانی ایران ضمن اشاره به اینکه تنش زدایی در روابط سیاسی و اقتصادی، می‌تواند به ایران در رشد تجارت منطقه‌ای کمک کند گفت: برخی افراد با گروگان گرفتن اقتصاد در داخل، از بهبود شرایط بین المللی می‌ترسند و در برابر آن مقاومت می کنند.
علی شریعتی در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: در سال‌های گذشته، آمریکا تلاش کرده با اعمال تحریم‌های همه جانبه، راه بر تجارت بین المللی ایران ببندد و نقل و انتقال ارز را به حداقل برساند. هرچند در این سال‌ها، هر نقطه‌ای که دیده‌اند را تحریم‌ کرده‌اند اما خوشبختانه تجارت ایران قطع نشده و در بازارهای منطقه، حضور ما ادامه داشته است.
وی با بیان اینکه تنش زدایی از روابط با همسایگان، اولویتی مهم برای اقتصاد ایران خواهد بود، گفت: اینکه وزیر امور خارجه ایران به پاکستان سفر کرده و در روزهای اخیر نیز در پیام‌هایی جداگانه از کشورهای منطقه دعوت کرده که به میز مذاکره بیایند، نشان دهنده این است که ایران آماده تنش زدایی است و از این تغییرات استقبال خواهد کرد.
عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: به نظر می‌رسد تا زمانی که دولت جدید آمریکا کار خود را آغاز کند، همچنان ایران باید دست به عصا باشد و اگر هر خبری از گشایش جدیدی وجود دارد نیز از بیم تحریم‌های جدید نباید آنها را باز کنیم اما در صورت بهبود اوضاع و کاهش تحریم‌ها، پیگیری همزمان کاهش اختلافات با کشورهای همسایه برای ما بسیار گران بها خواهد بود.
به گفته شریعتی، در صورتی که این اهداف به درستی دنبال شود، می‌توان انتظار داشت، ایران در حوزه تجارت بین المللی بهبود آمارهای قطعی به ثبت برساند. البته برای مثال در حوزه‌ای مانند نفت، باز پسگیری بازارها به زمان احتیاج خواهد داشت و ایران باید مقدمات لازم را در این حوزه فراهم کند.
وی با انتقاد از عملکرد برخی دلواپسان و کسانی که سودشان در تداوم تحریم‌ها و محدودیت‌هاست، تصریح کرد: اینکه برخی افراد در شرایط تحریم سود شخصی به دست می‌آورند و با بالا رفتن قیمت ارز، ثروتمند می‌شوند، واقعیتی است که در سال‌های گذشته با آن رو به رو بوده‌ایم. این افراد با گروگان گرفتن اقتصاد در داخل، از بهبود شرایط بین المللی می‌ترسند و در برابر آن مقاومت می‌کنند.
شریعتی خاطرنشان کرد: ظرفیت بالقوه حضور ایران در بازارهای منطقه بسیار مطلوب است و در صورت کاهش فشارهای خارجی و کنار زدن مقاومت‌های داخلی، می‌توان انتظار داشت که تنش زدایی در منطقه به سود کشور تمام شود.
به گزارش ایسنا، پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا، جواد ظریف وزیر خارجه ایران با دعوت کشورهای همسایه به کاهش تنش‌ها،  از آمادگی ایران برای بهبود روابط خبر داد.
ظریف در سفری که به پاکستان داشت نیز ضمن تکرار این موضع ایران از فراهم شدن یک کانال ارزی جدید بین دو کشور در روزهای آینده خبر داد.
کد مطلب: 139643
برچسب ها: اقتصاد
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *