۰
چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۱
رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا:

داروهای گیاهی کرونا شواهد علمی بیشتر می‌خواهد

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه جامعه پزشکی کلی گویی در مورد درمان کرونا را نمی پذیرد، تصریح کرد: داروهای گیاهی کرونا برای تایید نیازمند شواهد و مطالعات علمی کافی هستند.
رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه جامعه پزشکی کلی گویی در مورد درمان کرونا را نمی پذیرد، تصریح کرد: داروهای گیاهی کرونا برای تایید نیازمند شواهد و مطالعات علمی کافی هستند.
مصطفی قانعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هر داروی گیاهی یا شیمیایی برای تایید اثربخشی بر کرونا باید شواهد علمی کافی ارائه کند، در مورد داروهای گیاهی مطرح شده، مطالعات و شواهد علمی کافی ارائه نشد و باید شواهد علمی کافی ارائه کنند.
وی ادامه داد: در مورد داروهای گیاهی که اخیرا برای کرونا مطرح شده، مطالعه وسیعی که نشان دهد در چه مرحله ای از بیماری، چه اثری دارند، ندیدیم، البته در کمیته علمی بررسی و اشکالات آن ذکر شد و باید اشکالات آن را رفع کنند.
رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: بیماری کووید۱۹ به طور کلی چهار مرحله دارد، اول زمانی که فقط ویروس در بدن هست اما فرد شکایتی ندارد، دوم زمانی که فرد به علت وجود ویروس شکایت هایی از درد، تب یا علایم دیگر دارد، مرحله سوم زمانی است ریه درگیر و متورم می شود و چهارم زمانی که بیمار وارد فاز بحرانی می شود و کارش به بخش مراقبت ویژه می کشد.
قانعی گفت: هر کدام از این مراحل هم چند بخش دارد و ممکن است خفیف، متوسط یا شدید باشد، در بخش مراقبت های ویژه هم همین طور است و ممکن است فقط یک ارگان یا همه ارگانهای بدن را درگیر کند.
وی ادامه داد: هر کسی که ادعای درمانی می کند باید مشخص کند، داروی او در چه مرحله ای چه اثری دارد. اگر کسی بگوید داروی من باعث بهبود کرونا می شود این یک حرف کلی است و در جامعه پزشکی کلی گویی پذیرفته نیست.
قانعی گفت: ممکن است یک نفر ادعا کند داروی او مانع تکثیر ویروس می شود، یا برخی علایم بیماری را بهبود می دهد، یا التهاب ریه را بهتر می کند یا در آی سی یو مانع مرگ می شود. داروهای شیمیایی یا گیاهی یا هر داروی دیگر فرقی نمی کند، هر دارو یا روش درمانی برای اینکه تایید شود باید مشخص کند در کدام مرحله بیماری اثر دارد و برای این کار حتما آن دارو باید به یک گروه حداقل ۳۰۰ نفره داده باشد و یک گروه شاهد هم داشته باشد، بیماران باید تصادفی انتخاب شوند و فرد در انتخاب بیماران هیچ نقشی نداشته باشد.
رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: اگر در مطالعه بین گروه بیماران تحت دارو و گروه شاهد تفاوتی دیده شد، معلوم می شود که دارو اثر دارد. باید مشخص شود که دارو کجا امتحان خود را پس داده، کجا کد اخلاق گرفته، کجا نتایج آن منتشر شده و در چه مجمع علمی بیان شده است. هر دارویی اگر این ساز و کار را داشته باشد هیچ پزشک و هیچ فردی مانع استفاده از آن نمی شود و همه می خواهند بیماران بهبود پیدا کنند.چه دارو شیمیایی باشد و چه گیاهی.
قانعی گفت: چالش مهم اکنون این است که مرگ بیماران را در آی سی یو کم کنیم و به دنبال دارویی هستیم که بتواند مرگ بیماران را در بخش مراقبت های ویژه کم کند.در بقیه موارد مشکل جدی نداریم. اگر کسی در این زمینه به روش علمی کاری کند کار بزرگی کرده است.
چندی پیش، سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: چهار فرآورده طبیعی با اجزای گیاهی برای بهبود علایم کووید۱۹ از کمیسیون قانونی سازمان غذا و دارو مصوبه گرفتند. دو مورد آنها ( اسپری دهانی PHR ۱۶۰ و شربت موکوزیف) توانستند مجوز تولید موقت ۶ ماهه را اخذ کنند و وارد بازار شدند و دو داروی دیگر هنوز مجوز تولید نگرفته اند.
کیانوش جهانپور افزود: هنوز هیچکدام از این داروها به عنوان داروهای تایید شده در درمان کرونا مطرح نیستند و به طور کلی در دنیا هنوز هیچ داروی اختصاصی برای درمان کرونا تایید نشده است و باید مراحل بررسی بیشتر را طی کنند.
سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت نیز هفته گذشته در نشست خبری با معرفی چهار داروی گیاهی شامل اسپری دهانی PHR ۱۶۰ حاوی گیاهان دارویی، درمنه، اکالیپتوس، نعناع، مورد، آویشن و زعفران؛ شربت موکوزیفت حاوی عصاره آبی میوه دو گیاه؛ یک شربت گیاهی حاوی هفت عصاره گیاهی و یک شربت گیاهی دیگر حاوی یک گیاه دارویی از بررسی این تولیدات در جلسه این هفته کمیته علمی ستاد ملی کرونا خبر داده بود.
کد مطلب: 140383
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *