۰
دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۳

اوضاع دریاچه ارومیه چطور است؟

موجوی آب دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی جاری تا پایان هفته گذشته سه میلیارد و ۲۱ میلیون متر مکعب اعلام شده در این میان نیز ۳۲۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان جهت ادامه پروژه های طرح ملی نجات دریاچه ارومیه برای سال ۱۳۹۹ تخصیص یافته است.
موجوی آب دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی جاری تا پایان هفته گذشته سه میلیارد و ۲۱ میلیون متر مکعب اعلام شده در این میان نیز ۳۲۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان جهت ادامه پروژه های طرح ملی نجات دریاچه ارومیه برای سال ۱۳۹۹ تخصیص یافته است.
به گزارش ایسنا، در حال حاضر سطح تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۱.۲۲ است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته سه سانتیمتر کمتر است همچنین بر اساس آخرین گزارش‌ها وسعت دریاچه ارومیه ۲۷۵۰ کیلومتر مربع و حجم آب آن سه میلیارد و ۲۱ میلیون مترمکعب برآورد شده است.
همچنین تازه‌ترین گزارش منتشره از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می دهد موجودی آب دریاچه ارومیه نسبت به زمان مشابه پارسال که سه میلیارد و ۲۶ میلیون متر مکعب بوده کاهش ناچیزی را نشان می‌دهد.
علاوه  بر این وسعت دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی جاری تا هفتم آذر ماه به رقم  ۲۷۶۷ کیلومتر مربع رسید. پارسال و در همین بازه زمانی وسعت دریاچه ۲۷۸۵ کیلومتر مربع بود، که کاهش ۱۷.۷۵ کیلومتری را نشان می‌دهد.
در خصوص اقدامات صورت گرفته برای سر و سامان دادن به دیاچه ارومیه سرخوش - مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه از آذر ماه تمام سردهنه‌های حوضه آبریز اعم از سدها و رودخانه‌های منتهی به دریاچه بسته می‌شوند تا حق‌آبه زیست محیطی دریاچه به پیکره آن برسد، تصریح کرد: از این‌رو از آذر ماه امسال تا اردیبهشت ماه سال آینده از سدها و رودخانه‌ها به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی آب خواهیم داشت.
بنا بر اعلام وزارت نیرو، وی با بیان اینکه نامه‌نگاری‌ها برای رهاسازی آب از چند روز آینده صورت گرفته است، گفت: کارگروهی برای مشخص کردن منابع و مصارف سدها در استان آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌غربی وجود دارد که پس از برآورد منابع و مصارف حق‌آبه زیست محیطی دریاچه را مشخص و طی شش ماه آن را رهاسازی می‌کند.
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: از سوی دیگر قرار است که امسال پروژه‌های سخت‌افزاری انتقال آب به پیکره دریاچه ارومیه ازجمله پروژه انتقال آب زاب، احداث تصفیه‌خانه‌ها و... به بهره‌برداری برسد که به‌تدریج با بهره‌برداری این پروژه‌ها حجم آب دریاچه نیز بیشتر خواهد شد.
سرخوش با تاکید بر اینکه برخی اقدامات احیای دریاچه ارومیه باید حتی پس از رسیدن آن به تراز اکولوژیک خود ادامه داشته باشد، تصریح کرد: تغییر شیوه آبیاری اراضی کشاورزی، جایگزینی محصولات کم‌آبر کشاورزی با محصولاتی که به آب زیادی نیاز دارند، توسعه کشت گیاهان دارویی و... ازجمله این اقدامات است. چنانچه اجرای این پروژه‌ها تداوم داشته باشد حق‌آبه دریاچه ارومیه پایدار خواهد بود، درغیر این‌صورت خطراتی آن را تهدید خواهد کرد.
وی با بیان اینکه پروژه های اجرایی و فرهنگی- اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه بطور فعال در حال اجرا هستند، افزود: طرح های بزرگ سازه ای نظیر تصفیه خانه ارومیه و خط انتقال آن به دریاچه ارومیه دی ماه امسال افتتاح خواهد شد و سالانه ۵۲ میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده از این طریق به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.
کد مطلب: 140664
برچسب ها: دریاچه ارومیه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *