۰
يکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۷

دو میلیون ایرانی ناقل ویروس هپاتیت

رئیس شبکه تحقیقات هپاتیت کشور گفت: هم اکنون بین یک و نیم تا دو میلیون نفر در کشور ناقل ویروس هپاتیت ب هستند.
دکتر سید موید علویان افزود: کمتر از دو و نیم درصد جمعیت کشور به ویروس هپاتیت ب مبتلا هستند که با اقدامات انجام شده شیوع این ویروس در کشور، کاهش قابل ملاحظه ای داشته است.
وی اظهار داشت: کمتر از ۱۰ درصد از ناقلین ویروس هپاتیت ب به دلایل مختلف به بیماریهای کبدی مبتلا می شوند.
علویان، شیوع هپاتیت ب در آمریکا و اروپا را کمتر از ۲ درصد عنوان کرد و افزود: در برخی کشورها مانند چین، آسیای جنوبی، تایلند، آفریقا و برخی مناطق آمریکای جنوبی، شیوع هپاتیت ب بسیار و حدود ۸ درصد است.
وی اظهار داشت: کشورهایی که شیوع هپاتیت ب در آنها بین ۲ تا ۸ درصد است در زمره کشورهای با شیوع متوسط این ویروس قرار دارند که کشور ایران در این گروه است.
استاد دانشگاه بقیه الله الاعظم تهران افزود: هم اکنون در برخی استانهای کشور مانند سیستان و بلوچستان و گلستان، هپاتیت ب شیوع ۳.۵ درصدی دارد در حالیکه هم اکنون در استان خراسان رضوی، شیوع هپاتیت به ۱.۴ درصد کاهش یافته است.
علویان افزود: به دنبال اقداماتی مانند انجام واکسیناسیون فراگیر هم اکنون ابتلا هپاتیت ب در افراد زیر ۲۰ سال کشور کاهش چشمگیری داشته و تقریبا نادر است و عمده مبتلایان در سنین بالاتر قرار دارند.
وی با اشاره به برنامه مدون هپاتیت ب در کشور گفت: هم اکنون برنامه های پیشگیری، تشخیص و درمان هپاتیت ب به صورت واحد در سراسر کشور در حال انجام است.
رئیس شبکه تحقیقات هپاتیت کشور گفت: در این راستا واکسیناسیون نوزادان و گروههای پرخطر مانند کادر بهداشتی و درمانی از سال ۱۳۷۳ به صورت رایگان در کشور انجام می شود.
علویان افزود: همچنین متولدین سالهای ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۱ به صورت رایگان زیر پوشش طرح واکسیناسیون هپاتیت ب قرار دارند.
وی، راههای انتقال ویروس هپاتیت ب را از طریق مادر به فرزند، ارتباط جنسی غیر ایمن، حجامت غیر بهداشتی، دندانپزشکی غیر بهداشتی و استفاده از سرنگ مشترک و وسایل آلوده عنوان کرد.
کد مطلب: 14225
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *