۰
سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۴۱

در تهران مازوت‌سوزی گسترده نداشته‌ایم

معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست با بیان اینکه بر اساس آخرین اطلاعات تاکنون از سوخت مازوت در صنایع و نیروگاه‌های مهم و بزرگ تهران استفاده گسترده‌ای نشده است، گفت: «نیروگاه شازند اراک» با استفاده از سوخت مازوت آلودگی بسیار زیادی تولید می‌کند بنابراین سازمان حفاظت محیط‌ زیست در این زمینه به وزیر نفت و هیات دولت تذکر داده‌ است.
معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست با بیان اینکه بر اساس آخرین اطلاعات تاکنون از سوخت مازوت در صنایع و نیروگاه‌های مهم و بزرگ تهران استفاده گسترده‌ای نشده است، گفت: «نیروگاه شازند اراک» با استفاده از سوخت مازوت آلودگی بسیار زیادی تولید می‌کند بنابراین سازمان حفاظت محیط‌ زیست در این زمینه به وزیر نفت و هیات دولت تذکر داده‌ است.
به گزارش ایسنا طی روزهای اخیر کلانشهرهای کشور ازجمله تهران، اصفهان، اراک، کرج و... روزهای پی در پی با آلودگی هوا مواجه بوده‌اند. آلودگی هوا در ماه‌های اخیر درحالی گریبان برخی از شهرهای کشور را گرفته است که برخی بر این باورند که استفاده از سوخت مازوت در صنایع و نیروگاه‌ها علت این آلودگی است. زهرا نژادبهرام - عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران - چندی پیش گفته بود که دستگاه‌های ذی‌ربط باید پاسخ دهند که با چه تدبیری به جای ساخت و ایجاد انبارهای جدید برای نگهداری مازوت، از ریه های شهروندان به عنوان انبار مازوت استفاده می شود؟ 
هر چند که برخی گمانه‌زنی‌ها درباره استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع برخی نقاط کشور ازجمله تهران مطرح است و حتی غلظت آلاینده دی‌اکسیدگوگرد - که می‌تواند ارتباط مستقیمی با مصرف مازوت دارد - در مقاطعی در  جنوب غرب و جنوب تهران افزایش یافت اما اداره کل محیط زیست تهران تاکید دارد که از ابتدای سال تاکنون در نیروگاه‌ها و صنایعی که تاثیر مستقیمی بر آلودگی هوای تهران دارند از سوخت مازوت استفاده نشده است.
هرچند که استفاده از مازوت توسط نیروگاه‌ها و صنایع بسیار خطرناک است و می‌تواند خطراتی جدی برای سلامت افراد داشته باشد اما از این سوخت در معدودی از  نیروگاه‌ها و صنایعی که بر آلودگی هوای شهرها بسیار تاثیرگذارند، استفاده می‌شود. مسعود تجریشی - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست- در گفت و گو با ایسنا در این‌باره اظهار کرد: براساس آمار روزانه‌ای که در اختیار سازمان حفاظت محیط‌ زیست قرار می‌گیرد تاکنون از سوخت مازوت در صنایع و نیروگاه‌های مهم و بزرگ تهران استفاده گسترده‌ای نشده است البته ممکن است برخی از صنایع یا واحدهای کوچک در اطراف تهران از مازوت به‌صورت محدود استفاده کنند. برای مثال هفته گذشته مشاهده شد که در دماوند یکی از صنایع حدود روزانه دو میلیون لیتر از مازوت استفاده می‌کرد اما صنایع و نیروگاه‌های مهمی که تاثیر زیادی بر کیفیت هوای تهران دارند، تاکنون از سوخت مازوت استفاده نکرده‌اند.
وی با بیان اینکه در سایر شهرهای صنعتی و پرجمعیت کشور نیز نیروگاه‌ها و صنایعی که نزدیک به مناطق مسکونی هستند به سمت مازوت‌سوزی نرفته‌اند، تصریح کرد: برای مثال در اصفهان به‌طور دائم اطلاعات مخازن مازوت چک می‌شود و حتی این مخازن پلمب شده‌اند.
معاون محیط ‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست با تاکید بر اینکه اگر نیروگاه‌ها و صنایع نزدیک به مناطق مسکونی بخواهند از مازوت استفاده کنند باید ابتدا مخازن را فک پلمب کنند، تاکید کرد: سازمان محیط زیست با فک پلمب مخازن این نیروگاه‌ها و صنایع به‌شدت مخالفت کرده است و اگر بدون مجوز دادستانی اقدام به فک پلمب کنند، کاری غیرقانونی انجام داده‌اند بنابراین با آن‌ها برخورد خواهد شد.
تجریشی ادامه داد: «نیروگاه شازند اراک» تنها نیروگاهی است که در نزدیکی مناطق مسکونی و پرجمعیت اقدام به استفاده از سوخت مازوت کرده است و آلودگی بسیار زیادی نیز تولید می‌کند. از این‌رو به آقای بیژن زنگنه - وزیر نفت - و هیات دولت تذکر داده‌ایم که باید هرچه زودتر مازوت‌سوزی نیروگاه شازند قطع شود.  
وی در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه بسیاری از صنایع و نیروگاه‌های ما در کشور نزدیک به شهرها و نقاط مسکونی قرار گرفته‌اند، گفت: برای مثال بسیاری از نیروگاه‌ها و صنایع استان اصفهان داخل شهر هستند همچنین ۷۰ درصد صنایع استان اصفهان در ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان و در مسیر باد غالب شهر مستقر شده‌اند و آلودگی را به سمت شهر هدایت می‌کنند. از سوی دیگر اصفهان از لحاظ مصرف انرژی در کشور رتبه دوم را دارد و ۸۰ درصد صنایع آلاینده آن نیز در نزدیکی شهر قرار دارد.
معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست تصریح کرد: باید از سال‌ها پیش در کشور فکر کاهش آلودگی هوا و مشکلات استقرار صنایع بزرگ در کلان‌شهرها را می‌کردیم اما حالا که با این وضعیت مواجه هستیم و کلانشهرهای ما صنعتی شده‌اند، خیلی امکان مانور روی گزینه‌های کنترل آلودگی هوا از طریق صنایع و نیروگاه‌ها را نداریم.
تجریشی در ادامه با بیان اینکه درحال‌ حاضر بارگذاری‌های صنعتی در اراک بسیار بالا است، اظهار کرد: جنگ تحمیلی یکی از عواملی بود که سبب شد صنایع زیادی در اراک مستقر شود چراکه به‌عنوان منطقه‌ای شناخته شده بود که ریسک حمله به آن زیاد بود بنابراین صنایع زیادی را در آن منطقه بارگذاری کردند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور با وجود کاهش رفت و آمدها به دلیل محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی برخی مراکز گفت: منابع متحرک ازجمله خودروهای شخصی، کامیون‌ها، موتورسیکلت‌ها، اتوبوس‌ها و... سهم ۶۰ درصدی در آلودگی هوا دارند که از این بین سهم خودروهای شخصی تنها ۱۰ درصد است بنابراین حتی اگر تردد خودروهای شخصی نسبت به گذشته ۵۰ درصد کمتر شده باشد، باز این رقم تاثیر زیادی روی کاهش آلودگی هوا نخواهد گذاشت.
تجریشی در پایان با تاکید بر اینکه صنایع، نیروگاه‌ها، خودروهای دیزلی، اتوبوس‌ها و... همانند گذشته در بیشتر شهرهای کشور مشغول فعالیت هستند، اظهارکرد: علاوه بر این مصرف گاز نیز در کشور بیشتر از سال گذشته شده است بنابراین نباید توقع داشت که با کاهش تردد خودروهای شخصی و تعطیلی برخی مراکز آلودگی هوا نیز کمتر شود.
کد مطلب: 142264
برچسب ها: مازوت
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *