۰
سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۶
وزیر نفت:

محدودیتی در صادرات مازوت وجود ندارد

وزیر نفت در واکنش به برخی ادعاها مبنی بر افزایش آلودگی هوا ناشی از مصرف مازوت در نیروگاه‌ها گفت: هیچ محدودیتی در صادرات مازوت وجود ندارد و نه تنها در استان تهران، بلکه در نیروگاه‌های اصفهان، البرز و قم نیز مازوت مصرف نمی‌شود.
محدودیتی در صادرات مازوت وجود ندارد
وزیر نفت در واکنش به برخی ادعاها مبنی بر افزایش آلودگی هوا ناشی از مصرف مازوت در نیروگاه‌ها گفت: هیچ محدودیتی در صادرات مازوت وجود ندارد و نه تنها در استان تهران، بلکه در نیروگاه‌های اصفهان، البرز و قم نیز مازوت مصرف نمی‌شود.
به گزارش ایرنا از وزارت نفت، بیژن زنگنه شب گذشته در حاشیه افتتاحیه سیزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به اوپک پلاس گفت: اینکه می‌گویند چون مازوت اضافه دارند، یا باید در بیابان بریزند یا در نیروگاه‌ها مصرف کنند، حرف درستی نیست؛ ما نه در صادرات مازوت و نه در صادرات هیچ فرآورده‌ای مشکلی نداریم.
وی با تاکید بر اینکه ایران در صادرات مازوت هیچ محدودیتی ندارد، کمااینکه در تابستان، تا حدودی همه مازوت تولیدی صادر شده است، افزود: آنچه قابل انتظار نبود، افزایش مصرف گاز است که احتمال دارد ناشی از رفتار مردم برای مقابله با کرونا باشد.
وزیر نفت با اشاره به آمار شرکت ملی گاز ایران که ازسوی استاندار تهران اعلام شد، گفت: بر مبنای این آمار، مصرف گاز استان تهران از ابتدای آذر تا ۱۲ دی‌ماه امسال حدود ۱۵ درصد و میانگین مصرف گاز کشور ۱۲ درصد افزایش یافته است.
نمی‌توانیم گاز خانگی را قطع کنیم
زنگنه با بیان اینکه باز گذاشتن درب پنجره‌ها برای مقابله با کرونا می‌تواند از دلایل این افزایش مصرف باشد، ادامه داد: در نامه‌ای به ستاد ملی مقابله با کرونا این مسئله را یادآور شده‌ام که برای تغییر نگرش مردم در این باره اطلاع‌رسانی شود.
وزیر نفت گفت: ما نمی‌توانیم گاز خانگی را قطع کنیم بنابراین مجبوریم ارسال گاز به صنایع و نیروگاه‌ها را محدود کنیم تا سوخت مایع مصرف کنند.
زنگنه تصریح کرد: در دنیا روزانه بیش از ۴ میلیارد لیتر مازوت در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود و این موضوع تنها اختراع ما نیست؛ هرچند هم‌اکنون نیز در تهران مازوت مصرف نمی‌شود.
ماه‌های آینده برای بازار نفت تعیین‌کننده است
وزیر نفت گفت: با توجه به عدم قطعیت‌های کنونی در زمینه عرضه و تقاضا، ماه‌های آینده برای بازار نفت بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.
زنگنه افزود: دو پیشنهاد وجود دارد که تقریبا ۱۸۰ درجه با هم متفاوت هستند؛ یک طرف موافق ادامه تولید به مقدار کنونی است و طرف دیگر خواهان افزایش عرضه روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای است.
وی ادامه داد: روسیه به سهم بازار توجه بیشتری دارد در حالی‌که طرف مقابل برای قیمت اولویت بیشتری قائل است.
وزیر نفت با بیان اینکه هر تصمیمی نیازمند اجماع همه اعضاست، ادامه داد: با توجه به عدم قطعیت‌های کنونی در زمینه عرضه و تقاضا، ماه‌های آینده برای بازار نفت بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.
زنگنه گفت: از آنجا که در این شرایط هیچ تصمیمی عمر طولانی نخواهد داشت، برگزاری نشست‌های اوپک پلاس به‌طور ماهانه معقول است.
وی با بیان اینکه آنچه برای ما مهم است این است که به ذخایر و مقدار تولید نفت جهان افزوده نشود، تصریح کرد: بازار نفت شکننده است و یک اشتباه می‌تواند سبب کاهش قیمت نفت شود و مشکلات زیادی ایجاد کند.
وزیر نفت یادآور شد: تفکر صفر کردن صادرات نفت ایران با اراده فرزندان ملت در وزارت نفت به تاریخ سپرده شده است و به هر حال تصمیم‌های اوپک برای ایران نیز در آینده مهم خواهد بود. 
به گزارش ایرنا، به دلیل عدم اجماع اعضای اوپک پلاس در خصوص میزان تولید نفت در ماه آینده میلادی،‌ادامه نشست سیزدهم به امروز موکول شد.
کد مطلب: 142690
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *