۰
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۳۲

آتش‌سوزی در جنگل‌های گرگان

آتش‌سوزی در چهار نقطه از جنگل‌های گرگان و همچنین بخشی از پارک ملی گلستان که از عصر امروز شنبه آغاز شد با تلاش چند ساعته جنگل‌بانان، قرقبانان و نیروهای محلی مهار شد.
آتش‌سوزی در جنگل‌های گرگان
آتش‌سوزی در چهار نقطه از جنگل‌های گرگان و همچنین بخشی از پارک ملی گلستان که از عصر امروز شنبه آغاز شد با تلاش چند ساعته جنگل‌بانان، قرقبانان و نیروهای محلی مهار شد.
بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا، از عصر امروز آتش در چهار نقطه از حاشیه شهر گرگان از جمله نومل، تپه نورالشهدا، جعفرآباد و قرق از نوع زیر اشکوب که بخشی از جنگل ثبت جهانی شده هیرکانی است آغاز شد که با رسیدن به موقع محیط بانان و دیگر نیروهای منابع طبیعی آتش مهار گردید.
سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان به ایرنا گفت: بر اثر تداوم هوای روزهای اخیر، رطوبت جنگل در پایین دست نسبت به بالا دست کمتر شده که همین عامل موجب افزایش احتمال وقوع آتش در این عرصه ها است.
عبدالرحیم لطفی به پایداری آب و هوای گلستان تا چند روز آینده اشاره کرد و گفت که در این شرایط امکان وقوع آتش سوزی دوباره در جنگل های گلستان وجود دارد.
جنگل‌های هیرکانی با مساحت ۲ میلیون و ۱۲۵ هزار هکتار که برخی دانشمندان قدمت آن را ۴۰ میلیون سال برآورد کرده اند؛ نمادی از فسیل‌های زنده‌ای محسوب می‌شود که از این عرصه‌های جنگلی منحصر به فرد واقع در ساحل جنوبی خزر، سهم استان مازندران ۵۳ درصد، گیلان ۲۶ درصد و گلستان ۲۱ درصد است.
این جنگل‌های با ارزش در شمال ایران از آستارا در گیلان تا گلیداغ در شرق استان گلستان به طول ۸۰۰ کیلومتر و با عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر گسترده است.
جنگل‌های گلستان به طول ۲۶۰ کیلومتر از گلوگاه در شرق مازندران آغاز شده و تا روستای گلیداغ شهرستان مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان ادامه دارد.
همچنین با تلاش نیروهای محیط بانی، منابع طبیعی، کارکنان اداری پارک، آتش نشانی و اهالی روستاهای ترجنلی و تنگراه بخش لوه شهرستان گالیکش، آتش سوزی در  بخشی از پارک ملی گلستان خاموش شد.
مدیر روابط عمومی پارک ملی گلستان به ایرنا گفت: این آتش سوزی ساعت ۱۰:۳۰ صبح امروز شنبه در منطقه موسوم به دره شمالی پارک ملی گلستان گزارش شد که پس از چند ساعت با تلاش نیروهای محیط بانی، منابع طبیعی و بومیان منطقه با استفاده از سه دستگاه دمنده به طور کامل مهار شد.
یحیی مرادی اظهار داشت: این حریق که در منطقه سخت گذر واقع شده و انباشت برگ‌های پاییزی و وزش شدید باد مهار آنرا سخت کرده بود به پنج هکتار از پارک ملی گلستان خسارت زد.
مرادی اضافه کرد: در این آتش سوزی چند اصله از گونه‌های درختان جنگلی مانند بلوط، ممرز، آزاد و ولیک دچار خسارت سطحی شدند.
پارک ملی گلستان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.
بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.
چندی قبل مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به تجهیز عرصه‌های طبیعی این استان به ۲ خودرو آتش‌نشانی جدید گفته بود که جزو استان‌های پرخطر در احتمال وقوع آتش در جنگل و مرتع هستیم.
آبان امسال هم حدود ۲۰۰ هکتار از عرصه های جنگلی گلستان در محدوده توسکستان گرگان در آتش سوخت.
کد مطلب: 142942
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *