۰
يکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۷

هشدار درباره کاهش ذخایر خون در تهران

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: ذخایر خون استان تهران در حد پنج روز و قابل قبول است، اما به علت سردی و آلودگی هوا و شیوع کرونا با کاهش سطح ذخایر خون در روزهای آینده مواجه هستیم و از مردم می‌خواهیم برای اهدای خون اقدام کنند.
هشدار درباره کاهش ذخایر خون در تهران
مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: ذخایر خون استان تهران در حد پنج روز و قابل قبول است، اما به علت سردی و آلودگی هوا و شیوع کرونا با کاهش سطح ذخایر خون در روزهای آینده مواجه هستیم و از مردم می‌خواهیم برای اهدای خون اقدام کنند.
محمدرضا مهدی زاده روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: همه ساله با سردی هوا و افزایش میزان آلودگی هوا شاهد کاهش مراجعه کنندگان برای اهدای خون بودیم، اما امسال در فصل سرد سال علاوه بر آلودگی و سردی هوا، شیوع کرونا نیز در جامعه مزید بر علت و منجر به این شده که میزان اهدای خون کاهش یابد.
وی ادامه داد: در این شرایط با ارسال پیامک برای اهداکنندگان خون و تماس های تلفنی از اهدا کنندگان خون خواسته شده یاری گر انتقال خون برای تامین خون مورد نیاز بیمارستان ها ومراکز درمانی باشند و همچنین در این زمینه از رسانه ها نیز می خواهیم اطلاع رسانی مناسب در این خصوص انجام شود.
مهدی زاده تاکید کرد: از ابتدای شیوع کرونا با کاهش میزان اهدا کنندگان خون مواجه بودیم و کم و بیش سطح ذخایر خون نیز کاهش می یافت، اما از ۱۰ روز گذشته تا کنون به دلیل سرما، آلودگی هوا و کرونا سطح ذخیره خون رو به کاهش بوده و این روند کاهشی نیز ادامه خواهد داشت، مگر اینکه استقبال اهداکنندگان افزایش یابد.
وی تصریح کرد: برای تامین خون مورد نیاز بیمارستان ها و مراکز درمانی استان تهران سالانه نیاز به ۳۷۰ هزار واحد خون است.
مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: اگر وضعیت آلودگی هوا و سردی به همین ترتیب باشد و میزان اهدای خون هم در سطح همین روزها باقی بماند در روزهای آینده شاهد کاهش سطح ذخایر خون خواهیم بود و شاید برای تامین خون با مشکل مواجه شویم.
وی تاکید کرد: اکنون سطح ذخایر خون در استان تهران خوب است و همه نیازهای ۱۶۰ مرکز درمانی و بیمارستانی استان تهران تامین می شود، لازم است برای حفظ این سطح از ذخایر خون مردم نوع دوست مانند همیشه یاری گر انتقال خون و نجات دهنده جان بیماران نیازمند به خون و فراورده های آن باشند.
مهدی زاده گفت: در شرایط عادی در تهران روزانه ۱۲۰۰ واحد خون اهدا و بین ۱۶۰ مرکز درمانی و بیمارستانی توزیع می شود،  این در حالیست که اکنون ۸۰۰ واحد خون در تهران اهدا می شود و همچنان شاهد افت مراجعه کنندگان هستیم.
مدیرکل انتقال خون استان تهران  خاطر نشان کرد: همه تلاش ما و همکاران، تامین خون سالم و کافی برای بیماران بستری در بیش از ۱۶۰ بیمارستان و مرکز درمانی در پایتخت است.
مدیرکل انتقال خون استان تهران ادامه داد: شیوع گسترده ویروس کرونا در موج سوم و ایجاد نگرانی های زیاد در جامعه، یکی از دلایل جدی در کاهش آمارهای حضور و اهدای خون مردم است که برای از بین بردن نگرانی ها، بارها اعلام کرده ایم که مراکز اهدای خون به دلیل رعایت شیوه نامه های بهداشتی، در بالاترین سطح سلامت قرار دارد و البته مراقبت از سلامت اهداکنندگان خون، وظیفه اصلی ما بوده و خواهد بود.
وی ضمن اشاره به نقش مردم در نجات و زندگی بخشیدن به بیماران نیازمند به خون افزود: حضور مستمر مردم به طور خاص در این روزهای سخت می تواند بهترین و شیرین ترین لحظه ها را در نظام سلامت بسازد زیرا چشم بیماران، منتظر اهدای خون مردم و رساندن این مایه حیات بخش به بدن رنجور آن هاست.
 مهدی زاده با تشویق مردم به اهدای خون گفت: واقعا در این روزها، بیش از همیشه به مهربانی و وفاداری مردم نیاز داریم و امیدواریم در کنار سختی ها و تلخی های کرونا، شاهد صحنه های پر از عشق و زندگی در مراکز اهدای خون باشیم و باید از مردم عزیز تشکر کنم که هر وقت شرایط سخت می شود، با همه توان و انگیزه به میدان می آیند.
مهدی زاده افزود: اهدا کنندگان خون در استان تهران با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی انتقال خون استان تهران به نشانی  http://www.tbtc.ir می توانند در ۱۲مرکز انتقال خون حضور یابند و خون اهدا کنند و یا اینکه به منظور جلوگیری از اتلاف وقت با مراجعه به این نشانی و با مراجعه به سامانه نوبت دهی اینترنتی، مکان و زمان مورد نظر خود برای اهدای خون را دریافت کنند.
کد مطلب: 143718
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *