۰
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۴۱

نوجوان پارکورکار عذرخواهی کرد

جوان پارکورکاری که انتشار فیلم جست‌ و خیزش در تختگاه تخت‌جمشید، انتقاداتی درباره حراست و حفاظت از میراث باستانی همراه داشت، از این اقدام خود عذرخواهی و اظهار پشیمانی کرد.
نوجوان پارکورکار عذرخواهی کرد
جوان پارکورکاری که انتشار فیلم جست‌ و خیزش در تختگاه تخت‌جمشید، انتقاداتی درباره حراست و حفاظت از میراث باستانی همراه داشت، از این اقدام خود عذرخواهی و اظهار پشیمانی کرد.
روابط عمومی و ارتباطات پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در خبری که یکشنبه در اختیار رسانه‌ها قرار داد، درباره انتشار فیلم پارکورکار در تختگاه تخت جمشید، عنوان کرده است: متاسفانه در روزهای اخیر انتشار کلیپی در فضای مجازی در رابطه با اجرای حرکات نمایشی نوجوان پارکورباز در مجموعه جهانی تخت جمشید به عنوان مقصد برند در گردشگری، شاهد جریحه‌دار شدن اذهان عمومی شد که با پیگیری‌های مدیریت پایگاه میراث جهانی تخت جمشید مشخص شد افرادی که مرتکب اشتباه شده‌اند، از قوانین حاکم بر  میراث فرهنگی، آگاهی کافی نداشته‌اند و با حضور در تخت‌جمشید ضمن ابراز پشیمانی و عذرخواهی از عموم، خواستار اصلاحات لازم در فرهنگ رفتاری گردشگران در بناهای تاریخی و فرهنگی شدند.
یزدان قشقایی این حرکات نمایشی را در تخت جمشید انجام داد که محمد آشوری سرپرست پارکور شهرستان زرقان و مربی یزدان گفت: متاسفانه به دلیل عدم آگاهی شاهد اجرای حرکات نمایشی پارکور بر روی آثار تاریخی بودیم که از این موضوع فیلم هایی هم تهیه شده بود که پارکورکار بعد از تذکر نگهبان، این مجموعه را ترک کرد.
یزدان قشقایی، نوجوانی ۱۶ ساله از شهرستان زرقان که این اقدام را انجام داده است در این رابطه اعلام کرد: با همراهی پسردایی‌ام در مجموعه جهانی تخت جمشید بعد از اجرای چند حرکت نمایشی و فیلمبرداری با تذکر گرفتن از میراث‌بانان، مجموعه را ترک کردیم و چون آگاهی کافی از قوانین میراث فرهنگی نداشتیم به سهم خود متاسف و ناراحت هستیم و از عموم مردم عذرخواهی می‌کنیم و از رسانه‌ها خواهش می‌کنیم در انتشار این موضوع اقدامی مناسب برای فرهنگ‌سازی و افزایش آگاهی صورت دهند.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید نیز عنوان کرد: با توجه به اتفاقات پیش‌آمده اخیر ضروری است شیوه مدیریت نه تنها در تخت جمشید بلکه در سایر بناهای تاریخی تغییر کند.
حمید فدایی افزود: یگان حفاظت میراث فرهنگی به فرد خاطی درباره عدم رعایت قوانین رفتاری در این مجموعه تذکر داده‌ است.
وی با بیان اینکه فیلمبرداری‌های مقطعی و  تدوین و انتشار آن، باعث آزردگی خاطر جمع کثیری از دوستداران میراث فرهنگی شده است، گفت: وقتی متوجه شدیم فرد خاطی نوجوانی ۱۶ ساله است موضوع شوک برانگیز بود و به شدت بر این باوریم که صیانت و نگهداری همه جانبه از ثروت های به یادگار مانده از نیاکان ما به جز با تقویت زیرساخت‌های فرهنگی به فرهنگ سازی عمومی نیاز دارد.
فدایی ابراز داشت: تعدد بسیار و پراکنش قابل توجه آثار فرهنگی و باستانی در نقاط مختلف، امکان حفاظت فیزیکی را تقریبا غیرممکن می‌کند و بخشی از این موضوع باید به صورت الکترونیکی و استفاده از سایر تجهیزات و تکنولوژی و بخش قابل توجهی هم با بهره گیری از ظرفیت مشارکت‌ پذیری شهروندان و ارتقای زیرساخت های ذهنی و رفتاری گردشگران محافظت و پاسداری شود.
سرهنگ محمدرضا بهمنی نژاد، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان فارس در این باره بیان کرد: موضوع اتفاق افتاده ناشی از عدم آگاهی کامل فرد مذکور نسبت به قوانین و ضوابط حفاظتی در عرصه مجموعه جهانی تخت جمشید است.
این مقام مسئول اضافه کرد: انتشار کلیپ اجرای پارکور در فضای مجازی با موجی از انتقاد و پیشنهاد گوناگون مواجه شده که در وهله اول افزایش آگاهی بخشی عمومی از طریق رسانه های گفتاری و شنیداری و ارتقای فرهنگ احترام به آثار تاریخی منحصر به فرد در سطح کشور، و مهم تر از آن  اصلاح شیوه های حفاطتی موجود و استفاده از سامانه های حفاظت الکترونیک را می طلبد.
بهمنی نژاد بیان کرد: البته نقد بر یگان حفاظت میراث فرهنگی را با جان و دل پذیرا هستیم و سعی بر آن داریم که بتوانیم کمبودهای سازمانی موجود رابا پشتوانه ظرفیت عظیم مشارکت های اجتماعی و همکاری یکایک هم وطنان عزیز بکاهیم و گام های موثرتری را در عرصه خدمت رسانی برداریم.
یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از آثار ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال ۱۹۷۹ میلادی با شماره ۱۱۴ در سازمان جهانی علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.
سلسله هخامنشیان از سال ۳۳۰ تا ۵۵۰ پیش از میلاد حکومت کردند.
مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.
کد مطلب: 144921
برچسب ها: پارکور تخت جمشید
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *