۰
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۳۵

کمبود ۹هزار اتوبوس و ۲هزار واگن‌مترو در پایتخت

شهردار تهران با بیان اینکه با توجه به حاکمیتی بودن امور حمل ونقل عمومی در کلانشهر تهران، دولت و مجلس باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند، افزود: خرید ۶۳۰ واگن مترو به صورت سی کی دی از کشور چین اکنون در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است.
کمبود ۹هزار اتوبوس و ۲هزار واگن‌مترو در پایتخت
شهردار تهران با بیان اینکه با توجه به حاکمیتی بودن امور حمل ونقل عمومی در کلانشهر تهران، دولت و مجلس باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند، افزود: خرید ۶۳۰ واگن مترو به صورت سی کی دی از کشور چین اکنون در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است.
«پیروز حناچی» سه شنبه شب در گفت و گوی ویژه خبری سیما افزود: برای خرید این تعداد واگن مترو بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز مکاتبات لازم را با طرف چینی انجام داده است.
وی با بیان اینکه تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی در تهران بسیار ضروری است، گفت: هر واگن مترو  اکنون یک میلیون یورو قیمت دارد و در چهار سال اخیر ۱۷۷ دستگاه واگن مترو به ناوگان مترو تهران افزوده شده است.
شهردار تهران یادآورشد که  اکنون مترو تهران به کمتر از  ۲ هزار واگن نیاز مبرم دارد و هنوز هم نسل اول واگن های مترو تهران بازسازی نشده، ولی امسال برای بازسازی ۴۰۰ واگن توافق کرده ایم.
حناچی به ضرورت نوسازی ناوگان تاکسیرانی تهران نیز اشاره کرد و توضیح داد که  در ۴ سال اخیر بازسازی ۵ هزار تاکسی در تهران در دستور کار قرار گرفته است و اگر بخشی از تاکسی های تهران تبدیل به احسن شود کار بزرگی انجام شده است.
شهردار تهران تاکید کرد: با افزایش قیمت خودرو در نوسازی ناوگان تاکسیرانی تهران وقفه ایجاد شد اما هفته گذشته ۱۲۵۰ تاکسی نو وارد ناوگان تاکسیرانی تهران شد.
وی درباره تقویت ناوگان اتوبوسرانی تهران هم گفت: در حال حاضرناوگان اتوبوسرانی تهران به ۵ هزار و ۶۰۰ دستگاه رسیده است و ما در پایتخت اکنون ۹ هزار اتوبوس کم داریم و آخرین بار در سال ۹۲ طبق قراردادی که با ایران خودرو داشتیم ۲۵۰ اتوبوس وارد ناوگان شده است.
حناچی با بیان اینکه تقویت حمل ونقل عمومی با ارز وابستگی مستقیمی دارد، افزود: در حالی که در سال ۹۸ بودجه شهرداری تهران ۷.۵ میلیارد دلار بود در سال ۹۹ به ۳۰ هزار میلیارد تومان معادل ۱.۵ میلیارد دلار رسید و شهرداری به تنهایی از عهده تامین ناوگان حمل ونقل عمومی بر نمی آید.
شهردار تهران توضیح داد که  تامین حمل ونقل عمومی در تهران یک مولفه حاکمیتی است و بدون کمک مجلس و دولت نمی توانیم از عهده این کار برآییم، زیرا در این باره با کمبود منابع مالی روبه رو هستیم و باید دولت سهم خود را که سالانه ۷۰۰ و یا ۸۰۰ میلیارد تومان است، برای تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی در تهران عملی کند.
حناچی درباره ضرورت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران گفت: در ۴ سال اخیر ۲۵۰ اتوبوس در تهران پس از نوسازی به چرخه اتوبوسرانی برگشته و بازسازی یک هزار دستگاه دیگر در دستور کار شرکت واحد قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه ۶۰ درصد اتوبوسرانی تهران به بخش خصوصی و تعاونی ها اختصاص دارد، ادامه داد: آخرین بار اتوبوس های بخش خصوصی تهران به قیمت ۱۸ میلیون تومان خریداری شده است اما اکنون قیمت یک اتوبوس ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است و این کار را برای ما سخت کرده است، زیرا عمر مفید این اتوبوس ها تمام شده است.
شهردار تهران درباره حضور در جلسه هیات دولت نیز گفت: شهردار تهران عضو کابینه نیست، اما اگر دعوت شود  می تواند در جلسه هیات دولت حضوریابد و این در هماهنگی های امور شهر تهران بسیار مفید است.
شهردار تهران در خصوص تولید واگن ملی در کشور یادآورشد: تولید واگن مترو ملی در کشور پروژه بزرگی است زیرا قبلا واگنهای مترو به صورت سی کی دی وارد کشور می شد، سپس در واگن سازی تهران مونتاژ می شد،اما هم اکنون ساخت واگن ملی در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است.
حناچی افزود: برای نخستین بار در اسفند ماه سال جاری اولین رام قطار مترو ایران با 80 درصد داخلی سازی رونمایی خواهد شد و برای تداوم تولید واگن ملی در کشور به حمایت دولت نیاز داریم.
وی سپس در خصوص تاب آوری شهر تهران در برابر حوادث طبیعی افزود: خوشبختانه 40 درصد بافت های فرسوده تهران نوسازی شده و تقریبا ما در تهران برای مقابله با حوادث به یک آمادگی نسبی دست پیدا کرده ایم.
وی گفت: تاب آوری یک شهر در برابر حوادث طبیعی موضوعی است که در تمام کلانشهرهای جهان مطرح است و هم اکنون تمام بیمارستانهایی که در تهران ساخته شده اند مقاوم هستند و پمپ بنزین ها نیز در تهران مقاوم سازی شده اند و شیرهای اتوماتیک در شبکه گازرسانی تهران نصب شده است.
شهردار تهران گفت: با اجرای آیین نامه 2800 مقاومت ساختمانها در برابر زلزله آسیب پذیری شهر تهران در برابر حوادث طبیعی نسبت به دو دهه گذشته بسیار کم شده است اما با این حال باید تاب آوری شهر همچنان باید روند صعودی داشته باشد.
وی با بیان اینکه در مقابله با حوادث وضعیت شهر تهران مثل سابق نیست و بهتر شده است، گفت: 23 شتاب نگار در تهران وصل شده است و اگر تعداد آن در اطراف شهر تهران بیشتر شود ممکن است دقایقی قبل از وقوع زلزله مردم متوجه شوند و این در کاهش خسارات ما در تهران و آمادگی ما بسیار موثر خواهد بود.
حناچی در خصوص سرانه فضای سبز تهران گفت: هم اکنون سرانه فضای سبز در محدوده قانونی تهران 12 تا 13 مترمربع به ازای هر نفر در شهر تهران است و اگر پهنه های شمالی و اطراف تهران را حساب کنیم سرانه فضای سبز ما در تهران به 16 مترمربع به ازای هر ساکن می رسد.
شهردار تهران تاکید کرد: اگر ما بتوانیم وسعت فضای سبز را در محدوده قانونی تهران به ازای هر نفر به 19 تا 20 مترمربع  افزایش دهیم این فضای سبز قابل قبولی برای شهرداری تهران خواهد بود.
وی در باره تعداد پارک های موجود در شهر تهران نیز گفت: هم اکنون 2400 پارک در شهر تهران وجود دارد که وسعت آنها از 30 هکتار تا 3 و یا 4 هزار مترمربع است و در 4 سال اخیر 17 پارک در محدوده قانونی تهران افتتاح شده و بهره برداری از 18 پارک دیگر در دستور کار قرار دارد.
حناچی با اشاره به شیوه بیماری کرونا در تهران گفت: شهرداری تهران جزو اولین دستگاههای اجرایی بود که با شیوع این بیماری ضدعفونی کردن معابر، اماکن، محلات، مترو و اتوبوس ها را آغاز کرد و پس از کادر درمان کارکنان بهشت زهرا مستقیما درگیر فوتی های کرونایی شدند و این شرایط سختی را در بهشت زهرا به وجود آورد.
شهردار تهران تصریح کرد: برای تزریق واکسن کرونا برای کارکنان بهشت زهرای تهران با ستاد مقابله با کرونا مکاتبه لازم انجام شده و امیدواریم در اسرع وقت نسبت به واکسینه شدن کارکنان بهست زهرا اقدامات لازم به عمل آید.
کد مطلب: 145074
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *