۰
جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۱۷
دبیرکل حزب مردم سالاری:

مفهوم «میزان رای ملت است» در مشارکت حداقلی مصداق نخواهد یافت

اصلاح طلبان هرگز به گزینه استقراضی روی نخواهند آورد
دبیر کل حزب مردم‌سالاری شروطی که مشارکت مردم و اصلاح طلبان را در انتخابات افزایش می دهد را تبیین کرد.
مفهوم «میزان رای ملت است» در مشارکت حداقلی مصداق نخواهد یافت
دبیر کل حزب مردم‌سالاری شروطی که مشارکت مردم و اصلاح طلبان را در انتخابات افزایش می دهد را تبیین کرد.
 
مصطفی کواکبیان در گفت‌وگو با ایسنا، به تبیین راهکارهایی که به افزایش میزان مشارکت مردم و جبهه سیاسی مطبوعش طی چند ماه باقی مانده تا انتخابات می انجامد پرداخت.
 
وی درباره چند انتخابات پیش رو با اشاره به ضرورت مشارکت مردم اظهار کرد: برای پر شور شدن انتخابات و افزایش مشارکت مردم به هر شکلی که شده باید انتخاباتی رقابتی داشته باشیم. متاسفنه ۴۲ سال از انقلاب گذشته و ما به دنبال تقویت انتخابات حزبی نرفته ایم. باید حزبی می برد و حزبی دولت در سایه تشکیل می داد. نه این دولت در سایه فعلی که یک باندهای مخوفی هستند؛ منظورم آن ها نیست. 
 
وی ادامه داد: برای انتخابات رقابتی باید قانون به سمت حزبی شدن انتخابات می رفت. حالا همین رقابتی که بین جناح ها هست را باید نگه داشت. در کنار دو جناح اصلی دو جناح میانه ای هم فعالیت دارد که یا باید به جناح الف یا به جناح ب وصل شوند.
 
دبیرکل حزب مردم سالاری خاطرنشان کرد: باید توجه کنیم که اگر قرار باشد انتخابات رقابتی پیش رود، شورای نگهبان نباید آن سخت گیری های عجیب و غریب همیشه را داشته باشد.اگر بخواهیم چند گام جلو برویم باید فضایی باز شود که افرادی به غیر از افراد تکراری همیشه در صحنه حضور داشته باشند. اگر رد صلاحیت های آنچنانی داشته باشیم، حتما مشارکت کم می شود.
 
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: آقای کدخدایی گفتند رد صلاحیت ها ربطی به مشارکت ندارد. من خودم در انتخابات مجلس یازدهم دیدم که تمام تلاشمان را برای مشارکت کردیم، اما در کل کشور فقط ۶۰ کاندیدا داشتیم. ۳۰ تا در تهران و سی تا هم در کل کشور. من که به عنوان یک اصلاح طلب نباید بروم به کاندیدای اصولگرا رای بدهم. ما واقعا کاندیدا نداشتیم. در مجلس دهم به این موضوع اشاره کردم.
 
وی یادآور شد: نکته بعدی این است که در سه چهار ماه اخیر تا آخر خرداد، مجلس دولت، قوه قضاییه ارکان حکومتی و نهادهای زیر مجموعه رهبری باید کاری کنند تا وضعیت معیشتی مردم بهبود پیدا کند. این موضوع باید هدف اصلی باشد. اگر دولت فعلی بگوید عمر من رو به پایان است و معیشت مردم به من چه، یا مجلس بگوید اگر معیشت بهتر شود مشارکت مردم افزایش پیدا می کند و کاندیدای ما رای نمی آورد که نمی شود. این حرف را گفته اند؛ از صراحت لهجه آن ها هم خوشمان می آید، یکی دو نفر این حرف را زدند که با مشارکت بیش تر مردم کاندیدای انقلابی ما رای نمی آورند. به درک که رای نمی آورند. بگذارید میزان معیشت مردم بهتر شود و هرکسی که از چار چوب و فیلتر های فعلی گذشت رای بیاورد. چرا به خاطر یک دستمال قیصریه را به آتش می کشید. چون که می خواهید این میز حفظ شود هرچه مردم تحت فشار باشند بهتر است؟
 
کواکبیان گفت: من دیگر نماینده نیستم؛ اما هنوز پیام های مردم را می بینم، وضع معیشتی مردم به شدت نامطلوب است. اگر بتوانیم برای گشایش اقتصادی و افزایش توسعه معیشت مردم کاری کنیم، حتما باید انجام دهیم. البته اگر دولت هم فکر کند که کاری انجام دهد تا فشار بر مردم زیاد شود و مردم در انتخابات مشارکت نکنند هم اشتباه است.
 
این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: یکی از آرمان های بزرگ امام(ره) تحقق "میزان رای ملت است" بود؛ این موضوع شعار نیست، شعور سیاسی و فقهی است. میزان رای مردم است، یعنی رای اکثرت مردم. بالاخره انتخابات برگزار می شود؛ اگر وضع معیشتی تغییر پیدا نکند و تایید صلاحیت ها مثل همیشه باشد و رقابت نباشد باز هم می شود گفت میزان رای مردم است؟
 
وی ادامه داد: بله با ۲۰ درصد رای هم می شود رئیس جمهور انتخاب کرد. در شواری شهر دوم؛ لیست آبادگران در تهران که فقط ۱۱ درصد مشارکت انتخاباتی داشت با ۴ درصد شورا را شکل دادند و احمدی نژاد با نصف به اضافه یک رای یعنی عملا با ۲ درصد شهردار شد.
 
دبیرکل حزب مردم سالاریدر ادامه  گفت: اگر این مسائلی که گفتم تغییر نکند؛ فایده ای ندارد. نه اینکه ما بخواهیم انتخابات را تحریم کنیم، اما باید در انتخابات از اول فعال شد. در سال ۹۶ بنده در ظرف ۱۰ روز به ۴۳ شهر، ۱۲ دانشگاه و۱۵ استان برای سخنرانی رفتم. روحانی را خیر الموجودین می دانستیم. من خودم کاندیدا بودم تایید صلاحیت نشدم. از پشتیبانی روحانی پشیمان نیستم، اما دل خوشی هم از عملکرد فعلی دولت ندارم. این موضوع را در مجلس، قبل از حوادث دی ۹۶ گفتم که سرافراز نیستیم.
 
وی افزود: بی انصافی نمی کنم بخشی از مشکلات برای تحریم ها بود، اما نهایت ۴۰ در صد اثر آن ها بود. ۵۰ الی ۶۰ درصد مشکلات به مدیریت بر می گردد. یکی از چوب هایی که اصلاح طلبان می خورند این است که در سال ۹۶ از کاندیدایی دفاع کردند که عملکردش مطلوب نبود.
 
کواکبیان با رد ادعای اصلاح طلب بودن مجلس دهم گفت: برخی می گویند مجلس دهم مجلس اصلاح طلبان بوده است. بی خود می گویند؛ ما نهایت ۱۰۰ نفر بودیم. اکثریت نبودیم. از روز اول گفتم عده ای با ما عکس سلفی گرفتند، اما زنبیلشان را جای دیگری گذاشتند.
 
وی تاکید کرد: اگر قرار باشد در فاز انتخابات برویم این بار باید کاندیدایی از دل اصلاح طلبان بیرون بیاید. کاندیدای نیابتی و اجاره ای از ما گذشته است. عده ای آن روش را دوست دارند، حمایت کنند؛ ما اما کاندیدای اصلاح طلب می خواهیم که بعدا نگویم ناچار بودیم از او حمایت کنیم.
 
این استاد دانشگاه گفت: شرط اساسی ما برای ورود جدی به انتخابات این است که کاندیدای خالص اصلاح طلبی داشته باشیم. حالا فردش چه کسی باشد را ما در کنگره خودمان تصمیم می گیریم.
 
وی همچنین با اشاره به طرح اجماع اصلاح طلبان خاطرنشان کرد : ۱۵ بهمن سال گذشته من طرح پارلمان اصلاحات را مطرح کردم. با شورای اصلاحات موافق نبودم؛ چراکه خیلی دموکراتیک نبود. حالا این طرح اجماع ساز به جز ۳۱ نفر از احزاب ۱۵ نفر را هم به عنوان مشاور با تایید آقای خاتمی دارد.
 
وی سپس تصریح کرد:  ۲۸ خرداد ما ۴ انتخابات داریم. در تهران میان دوره ای مجلس را داریم. در بعضی حوزه ها انتخابات خبرگان هم هست. بحث شوراها هم بسیار مهم است. این نهاد اجماع ساز می تواند در دو حوزه انتخابات ریاست جمهوری و شوراها فعالیت کند. من الان نمی خواهم خیلی در مورد ساز و کار این نهاد اجماع ساز که تازه شکل گرفته است صحبت کنم، اما امیدوام کاملا در راستای منویات مردم حرکت کند. بدون اینکه حزبی بخواهد انحصار طلبی کند و حزبی سرپیچی کند و به دنبال نامزد اجاره ای برود.
 
وی اضافه کرد:اگر ساز و کار دموکراتیک باشد بر خلاف تصورات موجود که می گویند اصولگرایان پیروز هستند و حتی الان لیست وزرایشان را هم داده اند؛ اصلاحات امکان پیروزی دارد. ملت ما ملت دقیقه نود است.
 
کواکبیان در واکنش به عقایدی که علت ورود اصلاح طلبان به عرصه انتخابات را روی کار آمدن بایدن در آمریکا می داند ، گفت: من همیشه گفته ام، اصلاح طلبان خوششان می آید بایدن رای بیاورد؛ اما هیچ وقت دعا نمی کردیم بایدن بیاید. در واقع ما می خواهیم وقتی بایدن سر کار است ما ساز و کار مناسب را داشته باشیم. الان مجلس مصوبه ای در راستای پروتکل الحاقی ارائه داده است. خب من با این مصوبه به شدت مخالف هستم.
 
وی افزود: بخش تلاش برای رفع تحریم ها به درد دیپلماسی می خورد. همین کارها بهانه ای شده است که تیم بایدن به این نتیجه برسند اگر بخواهند به برجام برگردند اول ایران باید به تعهداتش برگردد. ما هم می گوییم شما حسن نیتتان را در رفع تحریم ها ثابت کنید تا ما هم بر می گردیم .
 
دبیرکل حزب مردمسالاری ادامه داد: علی رغم حرف آخر بایدن که گفت باید ایران به تعهداتش باز گردد من عقید دارم نباید دیپلماسی ما منفعل باشد، بلکه باید فعال باشد. ما در دوران خروج ترامپ از برجام اقدامات خود را انجام دادیم. خیلی هم مشتاق نیستیم که آمریکا حتما به برجام بازگردد. بحث بر سر تعهدات بین المللی آمریکا است که باید پابرجا باشد.
 
وی یادآور شد: ترامپ زیر چندین تعهد آمریکا زد. به همان دلیل که آمریکا به تعهداتش وفادار نمانده است باید در مورد ایران هم بایدن بفهمد که فشارها و تحریم ها جز تضعیف ملت ایران حاصلی ندارد؛ البته مردم هم مقاوت کردند.
 
وی تاکید کرد: باید دیپلماسی فعال در راستای نکته هایی که رهبری تاکید کردند داشته باشیم که اگر آمریکا و اروپا به تعهداتشان برگشتند و عملا تحریم ها را برداشتند ما هم به برجام به بر می گردیم. این جمله نشان می دهد خود رهبری به برجام اعتقاد دارند؛ برخلاف اینکه در مجلس می گفتند بوی تعفن برجام آمده است. در نظر رهبری باشد که از برجام بیرون بیایم مگر نمی آییم؛ اما وقتی می گویند آمریکا و اروپا تعهداتشان را انجام دهند و اگر انجام دهند ما همچنان پایبند برجام هستیم نشان می دهد جنازه برجام هم اهمیت دارد.
 
کواکبیان مدعی شد: اگر با دیپلماسی فعالی رو به رو باشیم قبل از انتخابات ریاست جمهوری در تحریم ها وضعیتی ایجاد می شود که گشایش اقتصادی بیش تری داشته باشیم؛ حداقل پول نفتمان را برگردانیم و نفت جدید بفروشیم. ما حتما حق عضویتمان در سازمان ملل را هم به مکافاتی واریز می کنیم. این وضعیت تحریم ها باید حل شود. با شعار سیاسی رفع نمی شود.
 
وی مجدد گفت: روی کار آمدن بایدن در وضعیت اصلاح طلب ها بهبودی حاصل نمی کند؛ به شرطی در مشارکت مردم بهبود حاصل می شود که امیدوار شوند واین موضوع به نفع نظام است. متاسفانه من می بینم بعضی از دوستان آن طرفی با شکست ترامپ انگار پدرشان شکست خورده است. می گفتند با ترامپ خودشان سر کار می آیند؛ انگار درعقلشان باید تردید کرد.
 
کواکبیان در پایان گفت: ما البته باید از شکست ترامپ خوشحال می شدیم که با قلدری سردار سلیمانی ما را شهید کرد. اما بعضی ها زانوی غم بغل کردند . نشان دهنده استراتژی غلطشان است. انتخابات آمریکا عامل فرعی است نه  اصلی. بعضی از آن ها می دانند که اگر مشارکت بالا برود رای نمی آورند؛ بنابراین هر راهی را می روند که قانون را عوض کنند مثل قانون انتخابات که توسط شورای نگهبان رد شد ؛ اما کم مانده بود آدرس طرقبه را هم در قانون بنویسند.
 
کد مطلب: 145563
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *