۰
شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۷

آمریکا شوی رسانه‌ای انجام می‌دهد

عضو هیات علمی گروه سیاسی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه آمریکا شوی رسانه‌ای انجام می‌دهد، گفت: آمریکا با اظهارنظرهای اخیر در حال نشان دادن این است که آن‌ها حرکت مثبتی در جهت روابط‌شان با ایران انجام داده‌اند و ایران نیز در قبال آن باید اقدامات مثبتی انجام دهد اما تا در عمل چیزی از آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نبینیم، نباید این حرکات و صحبت‌ها را جدی تلقی کرد.
عضو هیات علمی گروه سیاسی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه آمریکا شوی رسانه‌ای انجام می‌دهد، گفت: آمریکا با اظهارنظرهای اخیر در حال نشان دادن این است که آن‌ها حرکت مثبتی در جهت روابط‌شان با ایران انجام داده‌اند و ایران نیز در قبال آن باید اقدامات مثبتی انجام دهد اما تا در عمل چیزی از آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نبینیم، نباید این حرکات و صحبت‌ها را جدی تلقی کرد.
فرشاد رومی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اظهارات اخیر مقامات آمریکایی مبنی بر غیرفعال کردن مکانیسم ماشه، اظهار کرد: طبق اخباری که در روزهای اخیر در خصوص اقدامات دولت بایدن می‌شنویم، پذیرش این اقدامات از طرف ما همان طور که مقامات ایرانی نیز گفته‌اند، ساده‌انگاری است. اینکه فکر کنیم با روی کار آمدن دولت جو بایدن و برداشتن مکانیسم ماشه، همه تحریم‌ها برداشته خواهند شد، ساده‌انگارانه است.
وی در خصوص اظهاراتی مبنی بر احتمال بازگشت آمریکا به برجام، بیان کرد: اینکه مقامات آمریکایی می‌گویند که به برجام بازمی‌گردند، نشانگر این است که فعلا آمریکا می‌خواهد حرکت مثبتی انجام دهد. در واقع آمریکا با اظهار نظرات اخیر در حال نشان دادن این است که آنها حرکت مثبتی در جهت روابط‌شان با ایران انجام داده‌اند و ایران نیز در قبال آن باید اقدامات مثبتی انجام دهد. اما تا در عمل چیزی از آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نبینیم، نباید این حرکات و صحبت‌ها را جدی تلقی کرد.  
عملکرد روشنفکرانه رهبر در خصوص مذاکره با آمریکا
این کارشناس سیاسی با تاکید بر اینکه باید از غربی‌ها عملکرد ببینیم، گفت: ما باید اقدامات عملی غربی‌ها را ببینیم که آیا اراده قوی برای این کار وجود دارد یا نه؛ و بر اساس صحبت‌های رهبری باید راستی آزمایی شوند و پس از آن کشور ما نیز به تعهدات خود بازگردد. اما فعلا چیزی مشخص نیست و متاسفانه آمریکا سابقه خوبی ندارد. ایران و حداقل این دولت تجربه خوبی در ارتباط با بدعهدی غرب پیدا کرده است و رهبر انقلاب نیز بسیار روشنفکرانه عمل کردند که دست دولت را در ارتباط باز گذاشتند. همانطور که از صحبت‌های رهبری پیدا است خودشان می‌دانستند که آمریکا در نهایت به قول و تعهدات خود عمل نخواهد کرد.
قضاوت درباره عملکرد آمریکا زود است
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه تا عمل، فاصله زیاد است و زود است که از اکنون درباره عملکرد آمریکایی‌ها قضاوت کرد، افزود: اینکه افکار عمومی را به این سمت سوق داد که قرار است تحریم‌ها برداشته شوند، زود است.  
حرکت آمریکا عوام فریبانه است
رومی در خصوص غیرفعال کردن مکانیسم ماشه گفت: اساسا مکانیسم ماشه در شورای امنیت رای نیاورد که حالا آمریکا بخواهد ادعا کند که درخواست خود را پس بگیرد. در واقع این مکانیسم از اساس رای منفی دریافت کرد و به نوعی حرکت آمریکا عوام فریبانه است.
این کارشناس سیاسی ادامه داد: به نظر می‌آید هنوز زمان نیاز است و به گفته مقامات کشورمان اگر آمریکا بخواهد سیاست دولت ترامپ را در پیش بگیرد که در قبال ایران شکست خورده است هر چند که فشارهایی متحمل شدیم اما این سیاست با شکست روبرو شده است. اگر جو بایدن بخواهد سیاست ترامپ را در پیش بگیر شکست خواهد خورد، مگر اینکه هوشمندانه عمل کنند و از زیاده خواهی دست بردارند و حقوق قانونی ما را به رسمیت بشناسند.
غربی‌ها زیاده‌خواه هستند
وی با بیان اینکه غربی‌ها زیاده‌خواه هستند، یادآور شد: اینکه بیان می‌شود اگر آمریکا به برجام بازگردد تحریم‌ها برداشته می‌شوند، این‌گونه نیست. ملت ایران باید حافظه تاریخی خود را قوی کند. هنگام امضای توافق‌نامه برجام قرار بود همه تحریم‌ها برداشته شوند و معاهده‌ای که اوباما امضا کرده بود عملی نشد، درحالی‌که دولت وقت دموکرات بود و جمهوری‌خواه نبود که بخواهیم بگوییم تندروتر هستند. با این حال نه تنها تحریم‌ها برداشته نشد بلکه اضافه شد.
نباید به آمریکا اعتماد کرد
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: غربی‌ها برخی جاها امکاناتی قطره چکانی به ایران دادند و در مقابل کشور ما تماما تعهدات خود را اجرا کرد. اما تجربه نشان می‌دهد تا زمانی‌که عملی از طرف مقابل ندیده‌ایم نباید اعتماد کنیم. برگشت به برجام به لفظ و یا بازگشت به میز مذاکره اگر نمودی در عمل نداشته باشد هیچ سودی هم برای مردم نخواهد داشت. ما به اندازه کافی و حتی بیشتر صبر کرده‌ایم؛ تا عملی نبینیم قاعدتا نباید باور کنیم که آمریکا به برجام بازگشته است. در واقع توپ اکنون در زمین آمریکا است و ایران نیز اعلام کرده که اگر آمریکا به برجام بازگردد ما نیز به تعهدات خود عمل خواهیم کرد.
تن دادن به خواسته آمریکا، آن‌ها را زیاده‌خواه‌تر می‌کند
وی تصریح کرد: اگر نگاهی عمیق‌تر داشته باشیم به نظر می‌رسد که آمریکا قرار است فشاری از طریق کشورهای اروپایی وارد کند، زیرا مذاکراتی در پشت پرده انجام شده است. آن‌ها در کنار برجام مذاکرات دیگری هم دارند که درخصوص بحث‌های موشکی است و اگر غرب در این خصوص بر موضع خود پافشاری کند، طبیعتا برجامی دیگر وجود نخواهد داشت. اما اگر کشور ما نیز بخواهد امتیاز جدیدی بدهد، تنها آنها را زیادخواه‌تر خواهد کرد. مشکل اصلی آمریکا و غرب، جمهوری اسلامی و نظام است و حتی اگر به برنامه موشکی نیز تن بدهیم باز هم بهانه‌های دیگری را مطرح خواهند کرد و این خواسته‌ها تمامی نخواهد داشت.
رومی در پایان با بیان اینکه آمریکا شوی رسانه‌ای انجام می‌دهد، گفت: قطعا امپراتوری رسانه‌ای این را در دستور کار خود قرار داده که با شوهای رسانه‌ای، انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه گیرند. اما در عمل به این شوها توجه نخواهیم داشت، همه می‌دانند چه کسی به تعهدات خود عمل کرده و چه کسی نقض کرده است. آنها باید از این شوها دست بردارند و مذاکره‌ای واقعی داشته باشند. در نهایت امیدواریم روزهای خوبی در پیش داشته باشیم.
کد مطلب: 145622
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *